Toyota er parat med den nye ultra økonomiske Prius
Plug-in Hybrid, der kører 47,6 kilometer på en liter
benzin, forudsat man med jævne mellemrum lige giver
den en gang strøm. Alle andre lande får den, mange
steder med statssupport, men i det ”miljø-bevidste”
Danmark vil den ikke være til at komme i nærheden
af, fordi den bliver for dyr.
Det, vi går glip af, er en moderne velkørende
familiebil med glimrende pladsforhold, både i
kabinen og i bagagerummet. Designet er avanceret,
stilrent og elegant. Ingen er i tvivl om at denne
bil er usædvanlig, den er for mennesker, der har en
moderne tilgang til livet og ansvar for det miljø,
der betyder så meget for os alle – men ikke alle
ønsker at værne om.
Kører som en el-bil
Når man kører en Prius Plug-in Hybrid i EV-mode –
dvs. alene på elektricitet – opleves den som en
almindelig moderne el-bil. Støjen er minimal, fordi
det stort set kun er dækkenes greb i asfalten, man
hører. Ved lidt højere hastighed er der naturligvis
også nogen vindstøj, men kørekomforten er maksimal.
Det er en yderst rolig fornemmelse, næsten
beroligende, i hvert fald ikke noget der
fremprovokerer aggression, tværtimod. Sådan en bil
var der vist mange trafikanter, der kunne have brug
for.
Bemærkelsesværdigt er det også, at hvis man
aktiverer Hybrid-indstillingen, kobles benzinmotoren
næsten umærkeligt til. Man hører stort set intet til
den, mærker den ikke meget og derved videreføres den
komfortable oplevelse, uanset hvilken indstilling,
der benyttes.
Fra EV til hybrid
Hvis man under kørslen i EV-mode pludselig har brug
for den mer-effekt, som benzinmotoren kan levere og
træder speederen i bund, skifter systemet automatisk
over i hybrid-mode. Så mærkes maskineriet, men det
er ligeså meget fordi en benzinmotor nu engang
støjer, når den bliver sparket til den. I øvrigt
disponerer man over en særlig EV-City indstilling,
hvor grænsen for hvornår benzinmotoren kobles til er
sat så højt, at det i praksis kun sker i en
nød-situation, hvor der pludselig er brug for hele
maskineriets kraft-potentiale.
Ved en ved hastigheder over 85 km/t er det alene
hybrid-kombinationen, der får lov til at arbejde.
Mange fordele
Fordelene er mange, udover det reducerede indgreb i
brugerens driftsbudget. Bilen støjer minimalt ved
bykørsel, den støjer moderat ved hurtig kørsel. Der
er nul luftforurening ved bykørsel og den samlede
forurening er minimal pga. den optimale udnyttelse
af energikilderne.
I hverdagen er Prius Plug-in Hybrid en bil, hvor det
eneste man som fører i sammenligning med en
konventionel bil skal forholde sig til er, om man
vil køre på elektricitet alene eller man gerne vil
gemme elektriciteten til senere.
Ukompliceret
Selve betjeningen af bilen er, trods lamper og
diagrammer helt ukompliceret. Man kan i bund og
grund slå det hele fra og køre bilen som en
almindelig bil. Fordi det ER en almindelig bil – om
end teknologien er anderledes. Og hvem forholder sig
i dagligdagen til stempler, krumtapaksler, gearhjul
og ventiler. Det er den konventionelle teknik, som i
bund og grund er mere kompliceret en at koble en
elektromotor til et par trækkende hjul. Vi er bare
vant til at sådan er det.
Toyota Prius Plug-in Hybrid køres ikke bare som en
almindelig bil, dens praktiske egenskaber er også
som en en almindelig hatchback. Og derved adskiller
den sig f.eks. fra Opel Ampera og Fisker Karma, der
i større eller mindre grad er sportslige biler med
lavere praktisk funktionalitet.
Fine pladsforhold
En Prius er med omkring 450 liter bagageplads,
glimrende benplads på bagsædet og god plads til fem
personer en moderne brugsbil, der kan hamle op med
enhver konventionelt drevet bil i samme størrelse.
Prius Plug-in er oven i købet ligeså rummelig som
den almindelige Prius.
Forklaringen er at man er gået fra brugen af nikkel
metal-hydrid batterier til litium-ion batterier. De
er lettere, har større kapacitet, fylder mindre –
men er også dyrere. Det er med til at forklare
prisforskellen på den kendte Prius Hybrid og den nye
Plug-in Hybrid.
Opladningen
Selve opladningen kan foregå fra en almindelig
stikkontakt vha. af et ladekabel, der sættes ind i
et stik bag et ”tankdæksel” i siden af bilen. Ligeså
let som kobler man en støvsuger til en stikkontakt.
Er batteriet totalt opladet tager det 90 minutter at
oplade det til fuld kapacitet – i praksis vil en
genopladning normalt tage under en time. Og løber
man tør for strøm, klarer hybridmotoren opgaven.
|