De store bilshows
bliver ofte anset for at være tendensernes
skueplads. Det gælder også efterårets store motor
show i Paris, der slog portene op i dag, men i
undertegnedes optik er det ikke så meget den
designmæssige ekstravagance der stjal billedet på de
indledende pressedage som spejlet af den
virkelighed, bilbranchen befinder sig i. Naturligvis
var der iøjefaldende og på mange måder også
banebrydende designs. Men de dominerede ikke.
I branchens egen
navlebeskuende tilgang til den fortsat gigantiske
biludstilling dominerede fraværet af en række
kolleger. Flere bilfabrikker havde fravalgt
deltagelsen i den store franske begivenhed, der
forventes også i år at blive Europas største målt på
besøgstal. Der plejer at komme omkring 1 million
gæster. Og selvom tallet skulle ende med at blive
noget mindre, er Mondial Paris Motor Show, som
betegnelsen var i år, formentlig bedre besøgt end
Frankfurt Motor Show var det i fjor (810.400 gæster)
og Geneve Motor Show var det i foråret (662.000
gæster).
Plausible grunde
Fravalget af Paris
Motor Show som fysisk skueplads for bilfabrikkernes
nyheder forklares af flere ved, at de mange
millioner, det koster at deltage (stand-leje,
naturligvis, men især alle tillægs omkostningerne
ved stand opbygning, mandetimer, og manglende
mulighed for at fokusere på alternative
marketingaktiviteter) kan bruges bedre.
Ok, men det er
påfaldende, at fx Volkswagen gruppen valgte at lade
sig repræsentere af de lokale import organisationer
og helt undlod at vise gruppens hovednavn, altså VW,
frem. Som bekendt savner VW gruppen over hundrede
milliarder kroner i regnskabet efter den mildest
talt alternative måde at markedsføre sig på i de
seneste år (læs: diesel skandalen). Men al ære og
respekt for, at de ikke har mistet modet på det
vigtige franske marked og trods alt viser såvel SEAT,
Skoda som Audi frem. Og Porsche havde også en stand
som de plejer oven i købet med flere nyheder.
Opel havde yderst
plausible grunde til ikke at møde op, for resten af
PSA gruppen var der (Peugeot, Citroën og DS). Opel
skal være et tysk bilmærke, mærket giver ikke
isoleret betragtet overskud endnu, så det ville være
meningsløst, at vise sig frem i Paris.
Ikke alle har
nyheder
Tilsvarende overlod
Nissan skuepladsen til koncertpartneren Renault.
Nissan taber imidlertid ikke penge, så det var nok
mere et spørgsmål om netop at undlade konkurrencen
med Renault på deres hjemmebane og ikke mindst det
væsentlige faktum, at Nissan ikke har aktuelle
nyheder. Heller ikke det andet koncernmedlem,
Mitsubishi, var i Paris. De er i samme situation og
det er vel helt plausible grunde. Det samme kan
siges om Mazda, som først til næste år sprøjter en
hel stribe nyheder på markedet.
Fiat gruppen
genererer heller ikke rekordstore overskud og var da
heller ikke i Paris. Volvo har officielt erklæret,
at de i Europa kun vil kunne ses på Geneve Motor
Show, Ford har de seneste gange haft et distanceret
forhold til det franske motor show. Så ikke
overraskende mødte de ikke op.
Egentlig holder
forklaringen om, at pengene kan bruges bedre på
andre måder dermed ikke helt. Lidt groft sagt
udeblev de, der ikke rigtigt havde penge til eller
anledning til at møde op.
Mere plads til
alle de andre
Det betød så, at der
var så mere opmærksomhed om alle de andre, for ret
beset var alle de øvrige store bilproducenter i
Paris, og de havde traditionen tro meget på hjerte.
De var dog moderate i deres pengeforbrug. Deres
stande var ikke prangende, de var i overensstemmelse
med en virkelighed, hvor kravende udefra og
virksomhedernes egen ansvarsfølelse fordrer store
investeringer i nye mobilitetskoncepter. Biler er
ikke hvad de har været – og alligevel.
De seneste år har
været præget af højtflyvende fremtidsvisioner.
Virkeligheden i Paris var, at der var større fokus
på her-og-nu brugbare køretøjer end selvkørende
biler. Eksempelvis var en af de bemærkelsesværdige
verdenspremierer den helt nye BMW 3-serie,
fabrikkens uden sammenligning vigtigste bil. Og hos
deres landsmænd fra Stuttgart var der
verdenspremiere på helt nye generationer af
Mercedes-Benz B-klasse, GLE og ikke mindst den
første regulære elbil fra Mercedes-Benz EQC, bygget
som en elbil fra scratch.
Verdenspremierer
og konceptbiler
Toyota havde
verdenspremiere på nye generationer af ikke færre
end tre modeller: Corolla, Camry og RAV4 samt en
særlig jubilæums-Yaris i anledning af 20 året for
modellens verdenspremiere, som dengang netop fandt
sted på Paris Motor Show. KIA havde publikums
premiere på ProCeed og e-Niro. Suzuki havde
europæiske publikums premiere på Jimny, de franske
bilfabrikker viste fine konceptbiler som DS X
E-Tense, Peugeot eLEGEND og Renault EX Ultimo.
Og PSA koncernen
benyttede anledningen til at vise deres nye DS 3
Crossback, Citroën C5 Aircross Hybrid og den nye SW
version af 508. DS viste også deres nye Formel E
racer, det samme gjorde Jaguar. Honda havde deres
nye CR-V på podiet og Hyundai viste den kraftfulde N
udgave af i30 Fastback. Og udenfor fabriksregi var
fx SEAT klar med den nye Terraco.
Peugeot 508 er aktuel i Danmark og kommer snart også
med denne SW-udgave, som havde verdenspremiere i
Paris. Her i Plug-in hybrid udgaven.
Læs vores prøvekørsel af Peugeot 508 hér >>>
Den legendariske Peugeot 504 Coupe blev fejret med
denne fuldt elektriske konceptbil, e-Legend.
Ligheden er slående.
Toyota præsenterede den første Yaris for 20 år siden
i Paris. Det markerer man med denne gyldne version
af den nye Yaris Hybrid.
Honda havde publikumspremiere på CR-V.
Læs vores prøvekørsel af Honda CR-V hér >>> |