I oktober lander
Honda en helt ny CR-V på det europæiske marked,
herunder også Danmark. Kort fortalt er der tale om
en på den ene side gennemgribende ny bil, på den
anden side en bil, der holder Honda sjælen i live,
det, der gør Honda til noget helt for sig selv.
Det sidste er ikke
uden betydning i en tid, hvor de fleste biler
overordnet set kan det samme indenfor deres
kategori. For det indebærer bl.a., at producenterne
er nødt til at træffer bevidste valg, der gør dem
anderledes, og det er præcis, hvad Honda har gjort.
F.eks. har Honda fravalgt dieselmotor som en option,
på samme måde, i øvrigt, som ærkekonkurrenten ikke
mindst på SUV markedet (Toyota) har gjort det.
Og apropos Toyota
går der på samme måde ikke lang tid før en
hybridudgave af Honda CR-V er aktuel. Det sker i
begyndelsen af 2019.
Kørekomfort
vægtes højt
I mellemtiden og her
og nu handler det om udgaven med den seneste version
af Hondas 1,5 liters VTEC turbobenzinmotor, der her
yder 173 hestekræfter eller 193 hk, afhængig af
resten af drivlinen. Og så har Honda valgt
kørekomfort frem for traditionelle sportsdynamiske
køreegenskaber. Ingen dum idé, for CR-V er ingen
sportsvogn – hvorfor skulle man da også forsøge, at
få en sportsvogn ud af det. Sidstnævnte øvelse,
altså det med at skabe sportsvogne, har Honda jo
dokumenteret, at man magter i fx Civic Type-R eller
det, der er endnu mere sportsligt.
I stedet har man
forøget frihøjden fra godt 17 til over 20 cm,
forlænget fjedervandringen og tilladt sig selv også
at sælge CR-V med 19” hjul med ikke særlig
affjedrende brede lavprofildæk. Som sådan har man
bevaret et godt greb i tør asfalt og forbavsende
gode egenskaber også på de regnvåde asfaltveje, der
prægede store dele af de første internationale
prøvekørsler af den nye Honda CR-V, der fandt sted
på snoede bjergeveje i området omkring Kitzbühel i
hjertet af de alpine ski-områder i østrigske Tyrol.
Affjedringen er tilgivende grænsende til det bløde
uden at det væsentligt er gået ud over
kurveegenskaberne.
19" hjulene med 235 mm brede 35 procent lavprofildæk.
God under alle
kørselsforhold
I virkeligheden er
det, Honda har gjort, at gøre en komfortabel
landevejssluger ud af en bil, der også kan gøre det
godt i terrænet, hvor en tilgivende affjedring og
stor hjulvandring er vigtig for grebet i underlaget.
Og samtidig er den på ingen måde er kedelig at køre
i på de plane veje. Faktisk passer den som fod i
hose til de kuperede, fine men også stærkt
trafikerede østrigske veje – en vejtype, der bortset
fra de kuperede findes mange af i Danmark.
Herhjemme vil man
kunne nyde de mange motorkræfter, der kan bringe
bilen op på 100 km/t, på godt 9 sekunder, og
muligheden for i den manuelt gearede udgave at køre
med en anhænger på op til 2000 kg (afhængig af
version), noget som komplementeres yderligere, hvis
man vælger udgaven med All Wheel Drive. AWD er i
øvrigt regulært et firehjulstræk, fordi alle fire
hjul permanent er koblet til, om end det handler om
under 10 procent af kræfterne på baghjulene ved
normal kørsel. Men den procent øges præcist og
hurtigt, når der er brug for det, hvad eksempelvis
videoen her på siden giver en indikation af.
Honda
CR-V er i den billigste udgave forhjulstrukken og
udstyret med et sekstrins manuelt gear samt
siddepladser til fem. Den vil også være tilgængelig
med automatgear af CVT typen, som kan være
trininddelt afhængig af temperament, i bogstavelig
forstand. Enten kan man skifte i trin vha. paler bag
rattet eller man kan træde speederen hårdt ned, så
bliver automatgearet 7 trins helt af sig selv.
7 siddepladser
hvis man vil
Og så er 7 sæder en
option. Dermed melder Honda sig blandt de ganske få
i den mellemstore SUV klasse, som tilbyder
siddeplads til flere end 5. Men da bilens længde på
4,60 meter er den samme, er det naturligt, at
pladsen ikke er overvældende på de to bageste sæder.
Det har Honda løst ved, at den hver side af
asymmetrisk delelige midterste sæderække,
individuelt kan skydes op til 15 cm frem. Så er man
to ikke alt for langbenede personer bag hinanden på
bilens to forreste sæderækker, vil pladsen på det
bageste sæde kunne blive helt tålelig.
Den nye Honda CR-V
findes i en udgave, som i et par år har været solgt
i USA, og som er en medvirkende faktor bag den
omstændighed, at Honda CR-V er den mest solgte SUV
på verdensplan. Den nye europæiske udgave er i
forhold til den amerikanske imidlertid ikke bare
europæiseret, men også forbedret på så mange
punkter, at der på det nærmeste er tale om en helt
anden bil (har vi ladet os fortælle, vi har ikke
prøvet den amerikanske CR-V selv). Så mon ikke
grundlaget dermed er skabt for, at Honda CR-V
bibeholder sin position. Det tror undertegnede i
hvert fald.
Link til
importøren
|