- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Honda CR-V

Ny og forbedret i alle hjørner


Af Søren Clauding – 12. juli 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Honda CR-V ser anderledes ud end forgængeren. Det er ikke mærkeligt, for den er helt ny, men i det hele taget er den anderledes fordi den er forbedret i bogstavelig forstand alle hjørner. Hjulene er nemlig rykket længere ud i hjørnerne, i og med akselafstanden er forøget 40 mm, uden at karrosserilængden er blevet større. Det og mange andre ændringer betyder, at bilen også kører anderledes end ikke bare forgængeren men også konkurrenterne blandt de mellemstore SUV’er.

 

Man har også forøget frihøjden til 20,1 cm i udgaven med firehjulstræk (1 cm mindre i den forhjulstrukne version). Samlet er CR-V 1,69 meter høj (1 cm lavere i tohjulstrækkeren). Siden har man ommøbleret interiøret og det samlede mål har været at skabe endnu mere plads.

 

Masser af plads

Det giver fremragende plads på bageste sæderække (den midterste i den 7-sædede udgave), hvor man også undrer sig over hvor kardantunnellen er blevet af. Der er en forhøjning på et par centimeter og det kan i sagens natur ikke rumme en kardanaksel. Forklaringen er den generelt store siddehøjde, som har givet så meget plads under bunden, at kardantunnellen ikke skal bruges til alverdens andre formål, og kun i meget begrænset omfang til selve kardanakslen. Derved er benpladsen på de bageste sæder ikke forstyrret – det kunne flere konkurrenter lære noget af.

 

Bagagerumskapaciteten er på 561 liter i udgaven med 5 sæder, og den kan forøges til 1756 liter med bagsæderne nedfældet. Desuden kan bagagerumsbunden placeres i flere niveauer, så pladsen kan benyttes bedst muligt. Rummet er i øvrigt forbavsende højt og meget let at læsse. Dertil kommer så en række også elegant designede fralægningsrum, som er med til at øge funktionaliteten. Generelt er interiørdesignet præget af ønsket om, at kombinere praktik med æstetik. Se billederne og døm selv. Undertegnede synes den er helt ok…

 

Detaljernes bil

Honda CR-V er detaljernes bil. Eksempelvis kan dørene åbnes temmelig meget og dørtrinnet er konstrueret, så det ikke bliver snavset og man derved undgår at snavse sine bukser til. Bagtil kan bagklappen åbnes med et spark under bagkofangeren (forudsat man har valgt elektrisk bagklap), og så er head-up display og ratvarme også inkluderet i udstyrslisten.


 

 


Motoren, og der er indtil en hybrid drivline introduceres først i 2019, kun én at vælge imellem, er tilpasset bilen og omvendt. Det er en af fordelene ved, ikke at have et kolossalt udbud af motorer, at tingene virkelig kan afstemmes med hinanden. Der er tale om en 173 hestes 1,5 liters VTEC turbo benzinmotor med en ekstrem bred momentkurve, som rækker fra 1900 til 5000 motoromdrejninger/minut i den manuelt gearede udgave (2000-5000 omdr./min i den 20 hestekræfter stærkere automatgearsvariant).

 

Overholder forureningsnormerne

Den taber ikke pusten i over 1000 meters højde, hvad videoen her på siden også giver en fornemmelse af. Motoren overholder naturligvis de EURO 6d TEM forureningsnormer, der træder i kraft næste efterår. Benzinøkonomien, målt efter den gældende NEDC norm, går fra 15,9 km/l til 14,1 km/l afhængig af drivline (Forhjulstræk til firehjulstræk med automatgear).

 

Firehjulstrækket er permanent med mindst 5-10 procent (afhængig af kørselsforholdene) af kræfterne leveret til baghjulene. Det er principielt magen til det, man havde i den udgående CR-V, men forfinet og tilpasset den nye drivline. Det er velfungerende både i lettere terræn og på plan asfalt med skiftende vejgreb.

 

Kørekomfortabel og sikker

Undervognen er ikke mindst kendetegnet ved en yderst velfungerende multilink bagaksel, som kompenserer for den tilgivende affjedring ved især hurtig kurvekørsel. Det underbygges af et meget vridningsstabilt karrosseri (vridningsstivheden er forbedret med 25 procent ift. forgængeren). Styringen er forbedret (den er meget præcis) og den nyeste støddæmperteknologi er taget i brug, hvilket underbygger den tilgivende affjedring uden tab af føling med underlaget. Det understøttes af den store frihøjde på 20,1 cm (19,1 cm for FWD versionen).

 

Det gælder især med de store 19” fælge med 235 mm brede 55 procent lavprofildæk, men forskellen til udgaven med 18” fælge er ikke stor. Under de våde kørselsforhold på vejene omkring Kitzbühel i Østrig, hvor de første internationale testkørsler fandt sted, var 18” fælgene måske endda en anelse bedre. Det skal dog tilføjes, at bilerne var såkaldte pre-produktionsbiler. Det kan tænkes, at affjedringen strammes lidt op, inden bilerne kommer på markedet, men det er kun undertegnedes gæt. Hvis det sker, vil det næppe påvirke kørselskomforten væsentligt.


18" fælgene er særligt gode i regnvejr.


Aktiv støjdæmpning

Kørekomforten har haft høj prioritet, fornemmer man, ved opsætningen af den nye CR-V. Også støjforholdene har været under lup og alle versioner er udstyret med Active Noise Control, som modvirker motorstøjen ved hjælp af højtalere. Også den udefra kommende støj er minimal, hvilket så gør, at støj fra hjulophæng er blevet mere iørefaldende, fordi den ikke overdøves… Masser af lydisoleringsmaterialer og detaljer som fx flade vinduesviskere reducerer vindstøjen.

 

Den nye Honda CR-V er også rigt udstyret med diverse kørehjælpemidler, vognbaneassistent, adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse, bakkamera med 180 graders synsvinkel, 360 graders fugleperspektiv etc. Også trådløs smartphone integration med Apple CarPlay og Android auto hører med. Egentlig savner man kun en lidt større skærm i midterkonsollen, men den, der er, viser et klart billede. Det er nok så vigtigt. Den adaptive fartpilot er i øvrigt den såkaldte I-ACC version, som fx kan reagere på andre køretøjer, der forventeligt skærer ind foran bilen på motorveje

 

Priserne er endnu ikke fastsat for CRV, der introduceres sidst i oktober i Danmark, men forventningen ligger på omkring 340.000 kroner for indstigningsmodellen.

Andre Honda prøvekørsler – finde dem hér >>>

 

Læs også:

Ny Honda CR-V er frem for alt en Honda >>>


Vi har prøvet Hondas helt nye mellemstørrelse SUV, CR-V, med 177 hestes turbobenzinmotor og firehjulstræk på udfordrende, våde veje i skiområderne omkring Kitzbühel i Østrig. Kør med og fornem hvordan den nye Honda opfører sig. Fuld HD.



Hurtige fakta om ny Honda CR-V


Introduktion i Danmark: Oktober 2018

 

Motor:

4 cyl. 1,5 liter VTEC turbobenzin.

M/T variant: 173 hk/220 Nm/1900-5000 omdr./min.

CVT (aut.) variant: 193 hk/243 Nm/2000-5000 omdr./min.

Benzinøkonomi: 15,9 km/l til 14,1 km/l afh. af drivline og hjul.

 

Fartpræstationer:

0-100 km/t: FWD M/T: 9,2-9,3 sek. Topfart: 210 km/t.

0-100 km/t: AWD M/T: 9,3-9,8 sek. Topfart: 208 km/t.

0-100 km/t: AWD CVT: 10,0 sek. Topfart: 200 km/t.

 

Længde: 4,60 m.

Højde: FWD: 1,68 m. AWD: 1,69 m.

Frihøjde: FWD: 191 mm. AWD: 201 mm.

Bagagerum 5 sæder: 561-1756 liter.

Maks. anhængervægt: Op til 2000 kg afh. af version.


Link til importøren


Når alle sæder er i brug disponerer man over 150 liter.

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt