Den nye Honda CR-V
ser anderledes ud end forgængeren. Det er ikke
mærkeligt, for den er helt ny, men i det hele taget
er den anderledes fordi den er forbedret i
bogstavelig forstand alle hjørner. Hjulene er nemlig
rykket længere ud i hjørnerne, i og med
akselafstanden er forøget 40 mm, uden at
karrosserilængden er blevet større. Det og mange
andre ændringer betyder, at bilen også kører
anderledes end ikke bare forgængeren men også
konkurrenterne blandt de mellemstore SUV’er.
Man har også forøget
frihøjden til 20,1 cm i udgaven med firehjulstræk (1
cm mindre i den forhjulstrukne version). Samlet er
CR-V 1,69 meter høj (1 cm lavere i tohjulstrækkeren).
Siden har man ommøbleret interiøret og det samlede
mål har været at skabe endnu mere plads.
Masser af plads
Det giver
fremragende plads på bageste sæderække (den
midterste i den 7-sædede udgave), hvor man også
undrer sig over hvor kardantunnellen er blevet af.
Der er en forhøjning på et par centimeter og det kan
i sagens natur ikke rumme en kardanaksel.
Forklaringen er den generelt store siddehøjde, som
har givet så meget plads under bunden, at
kardantunnellen ikke skal bruges til alverdens andre
formål, og kun i meget begrænset omfang til selve
kardanakslen. Derved er benpladsen på de bageste
sæder ikke forstyrret – det kunne flere konkurrenter
lære noget af.
Bagagerumskapaciteten er på 561 liter i udgaven med
5 sæder, og den kan forøges til 1756 liter med
bagsæderne nedfældet. Desuden kan bagagerumsbunden
placeres i flere niveauer, så pladsen kan benyttes
bedst muligt. Rummet er i øvrigt forbavsende højt og
meget let at læsse. Dertil kommer så en række også
elegant designede fralægningsrum, som er med til at
øge funktionaliteten. Generelt er interiørdesignet
præget af ønsket om, at kombinere praktik med
æstetik. Se billederne og døm selv. Undertegnede
synes den er helt ok…
Detaljernes bil
Honda CR-V er
detaljernes bil. Eksempelvis kan dørene åbnes
temmelig meget og dørtrinnet er konstrueret, så det
ikke bliver snavset og man derved undgår at snavse
sine bukser til. Bagtil kan bagklappen åbnes med et
spark under bagkofangeren (forudsat man har valgt
elektrisk bagklap), og så er head-up display og
ratvarme også inkluderet i udstyrslisten.
Motoren, og der er
indtil en hybrid drivline introduceres først i 2019,
kun én at vælge imellem, er tilpasset bilen og
omvendt. Det er en af fordelene ved, ikke at have et
kolossalt udbud af motorer, at tingene virkelig kan
afstemmes med hinanden. Der er tale om en 173 hestes
1,5 liters VTEC turbo benzinmotor med en ekstrem
bred momentkurve, som rækker fra 1900 til 5000
motoromdrejninger/minut i den manuelt gearede udgave
(2000-5000 omdr./min i den 20 hestekræfter stærkere
automatgearsvariant).
Overholder
forureningsnormerne
Den taber ikke
pusten i over 1000 meters højde, hvad videoen her på
siden også giver en fornemmelse af. Motoren
overholder naturligvis de EURO 6d TEM
forureningsnormer, der træder i kraft næste efterår.
Benzinøkonomien, målt efter den gældende NEDC norm,
går fra 15,9 km/l til 14,1 km/l afhængig af drivline
(Forhjulstræk til firehjulstræk med automatgear).
Firehjulstrækket er
permanent med mindst 5-10 procent (afhængig af
kørselsforholdene) af kræfterne leveret til
baghjulene. Det er principielt magen til det, man
havde i den udgående CR-V, men forfinet og tilpasset
den nye drivline. Det er velfungerende både i
lettere terræn og på plan asfalt med skiftende
vejgreb.
Kørekomfortabel
og sikker
Undervognen er ikke
mindst kendetegnet ved en yderst velfungerende
multilink bagaksel, som kompenserer for den
tilgivende affjedring ved især hurtig kurvekørsel.
Det underbygges af et meget vridningsstabilt
karrosseri (vridningsstivheden er forbedret med 25
procent ift. forgængeren). Styringen er forbedret
(den er meget præcis) og den nyeste
støddæmperteknologi er taget i brug, hvilket
underbygger den tilgivende affjedring uden tab af
føling med underlaget. Det understøttes af den store
frihøjde på 20,1 cm (19,1 cm for FWD versionen).
Det gælder især med
de store 19” fælge med 235 mm brede 55 procent
lavprofildæk, men forskellen til udgaven med 18”
fælge er ikke stor. Under de våde kørselsforhold på
vejene omkring Kitzbühel i Østrig, hvor de første
internationale testkørsler fandt sted, var 18”
fælgene måske endda en anelse bedre. Det skal dog
tilføjes, at bilerne var såkaldte
pre-produktionsbiler. Det kan tænkes, at
affjedringen strammes lidt op, inden bilerne kommer
på markedet, men det er kun undertegnedes gæt. Hvis
det sker, vil det næppe påvirke kørselskomforten
væsentligt.
18"
fælgene er særligt gode i regnvejr.
Aktiv
støjdæmpning
Kørekomforten har
haft høj prioritet, fornemmer man, ved opsætningen
af den nye CR-V. Også støjforholdene har været under
lup og alle versioner er udstyret med Active Noise
Control, som modvirker motorstøjen ved hjælp af
højtalere. Også den udefra kommende støj er minimal,
hvilket så gør, at støj fra hjulophæng er blevet
mere iørefaldende, fordi den ikke overdøves… Masser
af lydisoleringsmaterialer og detaljer som fx flade
vinduesviskere reducerer vindstøjen.
Den nye Honda CR-V
er også rigt udstyret med diverse kørehjælpemidler,
vognbaneassistent, adaptiv fartpilot, automatisk
nødbremse, bakkamera med 180 graders synsvinkel, 360
graders fugleperspektiv etc. Også trådløs smartphone
integration med Apple CarPlay og Android auto hører
med. Egentlig savner man kun en lidt større skærm i
midterkonsollen, men den, der er, viser et klart
billede. Det er nok så vigtigt. Den adaptive
fartpilot er i øvrigt den såkaldte I-ACC version,
som fx kan reagere på andre køretøjer, der
forventeligt skærer ind foran bilen på motorveje
Priserne er endnu
ikke fastsat for CRV, der introduceres sidst i
oktober i Danmark, men forventningen ligger på
omkring 340.000 kroner for indstigningsmodellen. |