Den helt nye Nissan LEAF er skabt med en helt
central filosofi som et bærende element: Den skal
være overkommelig for bilejere at købe og at eje.
Det sidste har meget med de el-leveringsaftaler at
gøre, som Nissan har indgået og man som kunde kan
benytte sig af, hvorimod det første er styrende for
den teknologi anvendelse, der indgår i den nye
Nissan LEAF.
Batteriet har fx en energikapacitet på 40 kWt. Dets
fysiske dimensioner, både mål og vægt, er holdt på
samme niveau som hidtil, hvilket har en betydning
for bilens størrelse.
”Vi kunne godt have lagt et større batteri i LEAF’en,
så dens rækkevidde ville blive meget længere,”
forklarer Nissans danske marketingchef, Steffen
Nederby Høj. ”Men det ville på den ene side have
fordyret bilens pris, på den anden side ville det
også have forøget bilens vægt og derved ville man
ikke kunne køre så langt på hver kWt.”
Lavere energiforbrug til alles fordel
Det svarer direkte til, at en stor bil med en
konventionel forbrændingsmotor har et større forbrug
af benzin eller diesel pr. kilometer. Det er ikke så
meget størrelsen, som gør forskellen, men vægten. Og
helt centralt er det, at selvom energien måtte være
produceret vha. rene produktionsmetoder (solceller,
vindmøller etc.), så skal den produceres, og der er
heller ikke uendelige mængder af den slags energi –
begrænsningerne er blot nogle andre end når det
handler om fx fossile brændstoffer.
I stedet har Nissan valgt, at optimere LEAF’ens
aerodynamik. Eksempelvis er bunden under bilen helt
flad. Det reducerer i sig selv luftmodstanden, så
luftmodstandskoefficienten blot er 0,28. Og det har
også den følgevirkning, at støjniveauet er væsentlig
lavere.
Normtal for energiforbrug
Alligevel kan man iht. den udgående norm for måling
af bilers energiforbrug, NEDC, køre 378 kilometer på
et fuldt opladet batteri. Nissan har også
offentliggjort forbrugstallene ifølge den nye WLTP
norm. Efter den kan man ved blandet kørsel køre 270
km på en fuld opladning og 415 km ved bykørsel.
WLTP betyder Worldwide harmonized Light vehicles
Test Procedure og selvom det tal er meget tættere på
virkeligheden, vil virkeligheden altid være
anderledes.
”Selv hvis man virkelig mishandler bilen, kører man
mindst 160 km på et fuldt opladet batteri, også ved
vintertide med nedsat batterieffekt, varme i kabinen
osv.” fastslår Steffen Høj. ”Som tommelfingerregel
kan man køre op imod 300 km/opladning, viser vores
praktiske forsøg med bilen.” Derved er den nye
Nissan LEAF reelt et alternativt for de allerfleste
bilister.
Og vælger man at anskaffe den nye LEAF, måske i
udgaven til omkring 300.000 kroner, får man al den
moderne teknologi, som hjertet kan begære.
ProPilot er landet
Ikke mindst introducerer Nissan det længe ventede
ProPilot system, som er en sammenkobling og
udvidelse af individuelle systemer som adaptiv
fartpilot og aktiv vognbaneassistent, men i så
forfinet en form, at det fungerer ved alle
hastigheder, også helt ned til 0 km/t. Og systemet
sætter bilen i gang igen, når den foran holdende
bil, fx efter rødt lys begynder at køre. Systemet er
fremragende og bringer LEAF meget tæt på at være
selvstyrende. ProPilot kan reagere på fodgængere
såvel som cyklister og forudse kollisionsfarer to
biler frem, hvorved reaktionstiden bliver endnu
kortere og markant bedre end den menneskelige
reaktionsevne.
Systemet kan også parkere bilen selv, men det er dog
en af de detaljer, vi ikke fik afprøvet i
forbindelse med de første nordeuropæiske testkørsler
af den nye LEAF, som fandt sted i og omkring
København. Det er baseret på en kombination af
kameraer og radar.
|