Alt imens de danske politikere i alle deres
anstrengelser for at gøre danskerne bedre stillet,
når de skal købe ny bil (og al respekt for det), har
indført afgiftsregler, der favoriserer de dyrere,
mere komfortable og især sikkerhedsmæssigt bedre
udrustede biler, ser det ud som om, at man har glemt
alt om elbiler. Det har man ikke i Norge og derfor
var det naturligt, at Nissan benyttede netop Oslo
til deres internationale præsentation af den helt
nye Nissan LEAF.
Nissan er blandt de førende producenter af elbiler
og netop Nissan LEAF er den hidtil mest solgte
serieproducerede elbil i verden med et samlet
styktal på 300.000 eksemplarer siden lanceringen af
den første model i 2010. Ikke underligt er
forventningerne til den nye bil også store.
Elbiler går som varmt brød
På det norske marked går salget af de elektriske
biler strygende. Alene i september måned blev der
solgt 1600 elbiler i vort nordiske naboland. De har
set lyset deroppe, det elektriske vel at mærke, og
det skyldes ikke, at de har særlige økonomiske
interesser i at favorisere elbiler, tværtimod.
Økonomisk betragtet burde den norske stat underbygge
salget af konventionelle biler med
forbrændingsmotorer, der kører på benzin og
dieselolie, for der går mange år før Norges
kolossale reservoirer af Nordsøolie slipper op. Men
sådan tænker man heldigvis ikke og el-bilskørsel
understøttes på alle mulige måder
LEAF er meget populær
En ny Nissan LEAF er interessant for nordmændene,
for hidtil har halvdelen af de elbiler, der er
blevet købt i Norge, netop været Nissan LEAF. Det
burde den så også være i Danmark. Og midt i de hele
skal vi da også tilføje, at der går rygter om, at
politikerne senere vil se på hele elbils
problematikken igen. Desværre er der endnu ikke
noget konkret, og hvornår ”senere” er, melder
rygterne ikke noget om, og da slet ikke, i hvilken
retning eventuelle revurderinger vil trække.
Det skal dog ikke afholde os fra at slå endnu et
slag for elbiler og i det konkrete tilfælde også
Nissan LEAF. Især Nissan arbejder nemlig målrettet
på at vriste begrebet ”elbil” ud af den bås, som det
er sat ind i.
Hos Nissan producerer man naturligvis biler, det er
fabrikkens kerneforretning, men den japanske fabrik
med tætte europæiske alliancer til især Renault, har
gennem en årrække tænkt ud af boksen og pakket deres
højtudviklede batteriteknologi ind i en anden boks,
en væg-boks i bogstavelig forstand. Den går under
navnet xStorage og den er en del af et komplekst
system, hvor også selve bilen spiller en rolle.
Dansk pilot projekt
Begrebet ”Vehicle to grid” (V2G), hvor Nissan i
Danmark, uden den helt store opmærksomhed, som det
første land i verden har et pilotprojekt kørende,
indebærer, at man integrerer elbilen, dens batterier
og batteriteknologi med det samlede el-net (grid er
det engelske ord for det offentlige elnet). Det
kunne man allerede for halvandet år siden læse om
her på Motorsiden.dk, og den proces skrider stille
og roligt fremad som planlagt. (Læs
om xStorage etc. hér >>>)
I den proces spiller den nye Nissan LEAF også en
vigtig rolle. Hvis tankegangen om hjemmebatterier,
som kan assisterer husholdningens strømforbrug i de
perioder, hvor el-nettet er overbelastet og i øvrigt
forstærke forsyningssikkerheden samt mindske
konsekvenserne af et eventuelt terror-anslag mod
verdens energiforsyning, skal få en reel betydning,
kræver det elbiler.
Mobile elværker
Elbiler er ikke bare forureningsfri transport, men
med tilstrækkelig batterikapacitet små mobile
elværker, som både kan sikre strømforsyningen i en
vis periode i de nærområder, hvor de befinder sig,
og bringe strømmen derhen, hvor den måtte være
afbrudt. Præcis i skrivende stund har flere dele af
København, meget apropos, været uden strøm, en
teknisk fejl, som sjældent opstår i vores del af
verden, men hvor netop elbilerne ville kunne være
energiforsynende i de nærområder, hvor de måtte
befinde sig, når strømmen svigter. |