- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First presentation:

Helt nye Nissan LEAF

Nissans nye mobile elværk


Af Søren Clauding – 4. oktober 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alt imens de danske politikere i alle deres anstrengelser for at gøre danskerne bedre stillet, når de skal købe ny bil (og al respekt for det), har indført afgiftsregler, der favoriserer de dyrere, mere komfortable og især sikkerhedsmæssigt bedre udrustede biler, ser det ud som om, at man har glemt alt om elbiler. Det har man ikke i Norge og derfor var det naturligt, at Nissan benyttede netop Oslo til deres internationale præsentation af den helt nye Nissan LEAF.

 

Nissan er blandt de førende producenter af elbiler og netop Nissan LEAF er den hidtil mest solgte serieproducerede elbil i verden med et samlet styktal på 300.000 eksemplarer siden lanceringen af den første model i 2010. Ikke underligt er forventningerne til den nye bil også store.

 

Elbiler går som varmt brød

På det norske marked går salget af de elektriske biler strygende. Alene i september måned blev der solgt 1600 elbiler i vort nordiske naboland. De har set lyset deroppe, det elektriske vel at mærke, og det skyldes ikke, at de har særlige økonomiske interesser i at favorisere elbiler, tværtimod.

 

Økonomisk betragtet burde den norske stat underbygge salget af konventionelle biler med forbrændingsmotorer, der kører på benzin og dieselolie, for der går mange år før Norges kolossale reservoirer af Nordsøolie slipper op. Men sådan tænker man heldigvis ikke og el-bilskørsel understøttes på alle mulige måder

 

LEAF er meget populær

En ny Nissan LEAF er interessant for nordmændene, for hidtil har halvdelen af de elbiler, der er blevet købt i Norge, netop været Nissan LEAF. Det burde den så også være i Danmark. Og midt i de hele skal vi da også tilføje, at der går rygter om, at politikerne senere vil se på hele elbils problematikken igen. Desværre er der endnu ikke noget konkret, og hvornår ”senere” er, melder rygterne ikke noget om, og da slet ikke, i hvilken retning eventuelle revurderinger vil trække.

 

Det skal dog ikke afholde os fra at slå endnu et slag for elbiler og i det konkrete tilfælde også Nissan LEAF. Især Nissan arbejder nemlig målrettet på at vriste begrebet ”elbil” ud af den bås, som det er sat ind i.

 

Hos Nissan producerer man naturligvis biler, det er fabrikkens kerneforretning, men den japanske fabrik med tætte europæiske alliancer til især Renault, har gennem en årrække tænkt ud af boksen og pakket deres højtudviklede batteriteknologi ind i en anden boks, en væg-boks i bogstavelig forstand. Den går under navnet xStorage og den er en del af et komplekst system, hvor også selve bilen spiller en rolle.

 

Dansk pilot projekt

Begrebet ”Vehicle to grid” (V2G), hvor Nissan i Danmark, uden den helt store opmærksomhed, som det første land i verden har et pilotprojekt kørende, indebærer, at man integrerer elbilen, dens batterier og batteriteknologi med det samlede el-net (grid er det engelske ord for det offentlige elnet). Det kunne man allerede for halvandet år siden læse om her på Motorsiden.dk, og den proces skrider stille og roligt fremad som planlagt. (Læs om xStorage etc. hér >>>)

 

I den proces spiller den nye Nissan LEAF også en vigtig rolle. Hvis tankegangen om hjemmebatterier, som kan assisterer husholdningens strømforbrug i de perioder, hvor el-nettet er overbelastet og i øvrigt forstærke forsyningssikkerheden samt mindske konsekvenserne af et eventuelt terror-anslag mod verdens energiforsyning, skal få en reel betydning, kræver det elbiler.

 

Mobile elværker

Elbiler er ikke bare forureningsfri transport, men med tilstrækkelig batterikapacitet små mobile elværker, som både kan sikre strømforsyningen i en vis periode i de nærområder, hvor de befinder sig, og bringe strømmen derhen, hvor den måtte være afbrudt. Præcis i skrivende stund har flere dele af København, meget apropos, været uden strøm, en teknisk fejl, som sjældent opstår i vores del af verden, men hvor netop elbilerne ville kunne være energiforsynende i de nærområder, hvor de måtte befinde sig, når strømmen svigter.

Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Nissans succes elbil kraftigt fornyet >>>


 

 

 

 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt