Nissan har præsenteret den helt nye Nissan LEAF. Det
foregik i verdens el-bilsland nummer ét, nemlig i
hovedstaden i vores nordiske broderland, Norge. I
Oslo præsenterede man den nye bil, som ikke bare er
et elektrisk køretøj, men en videreudvikling af det
avancerede miniature elværk, som kan tilkobles
el-nettet og derigennem både sikre strømforsyningen
i en vis periode i de nærområder, hvor de befinder
sig, og bringe strømmen derhen, hvor den måtte være
afbrudt
Den nye Nissan LEAF udmærker sig bl.a. ved en stærk
forbedret batteriteknologi. Målt på rækkevidden kan
man nu køre 378 kilometer (de officielle tal, i
praksis formentlig omkring 250-300 km) på en
opladning. Det sker i en hurtig 150 hestes elbil,
der også nyder godt af et drejningsmoment over i
princippet hele omdrejningskurven på 320 Nm.
Selve bilen er det planen, at vi vender tilbage til
på et senere tidpunkt. Der var nemlig i forbindelse
med præsentationen i Oslo ikke mulighed for at køre
i den (den kommer på markedet i Danmark engang i
februar måned), men udover, at man kunne se og røre
ved den, kunne Nissan naturligvis også berette om
dens fortræffeligheder.
Spækket med teknologi
Den nye Nissan LEAF er f.eks. spækket med ny
teknologi og er den første Nissan med det såkaldte
ProPilot, et avanceret førerassistentsystem, som
giver en mere sikker og komfortabel kørsel og som
senere også vil blive indbygget i den meget populære
Nissan Qashqai.
ProPILOT benytter styring, bremser og hastighed til
at hjælpe føreren med at blive i vognbanen, ved
såvel lav hastighed som ved motorvejs fart. Ved
kødannelse reduceres hastigheden automatisk og bilen
standser helt, hvis trafikken går i stå. Når
trafikken kommer i gang igen, starter bilen
automatisk og følger efter det forankørende køretøj.
Derudover byder det på ProPILOT Park, som udfører en
automatisk parkering.
Første fase
Enkeltelementerne i ProPILOT er i sig selv ikke
forskellige fra, hvad man ser i visse andre biler.
Den store forskel ligger dels i prisen (som gør
systemet tilgængeligt i almindelige biler), og dels
i, at systemerne er bygget sammen som en enhed og
fungerer sammen. Det betyder i praksis, at det vil
være meget lettere for Nissan i fremtiden at udbygge
systemet med nye egenskaber, der bringer bilen meget
tættere på at være selvkørende. Som sådan er
ProPILOT første fase i den proces.
Det er vigtigt, at den nye den nye Nissan LEAF, kan
indtage rollen som en mobil strømforsyning, komplet
med den unikke tovejs opladningsteknologi, der er en
central del af ”V2G” – altså Vehicle to Grid. Det
betyder nemlig, at den kan sende energi tilbage som
strømforsyning til det offentlige el-net med
tilslutning f.eks. i private hjem og kontorer. Den
kan endda sende overskydende strøm tilbage og dermed
stabilisere det lokale el-net takket være Nissans
bil-til-el-net-teknologi.
Kraftigt fornyet
I traditionel forstand er den nye LEAF som bil
betragtet blevet kraftigt fornyet. Den er længere
end forgængeren, mere rummelig, baseret på en ny
platform og helt nydesignet. Her lader vi billederne
tale deres eget sprog – resten følger vi op på, når
vi har anledning til at køre bilen for første gang.
Den nye LEAF kan dog allerede bestilles nu, også i
Danmark. For at booste salget lidt ekstra,
markedsfører Nissan lige nu en slags intromodel,
LEAF 2.ZERO, som sælges i begrænset antal.
Gratis strøm er med i prisen
Prisen på specialudgaven Nissan LEAF 2.ZERO i
Danmark er lige nu 300.000 kroner inkl. metallak,
gratis strøm, dog begrænset til 3 år, samt ladeboks
og installation. Nissan LEAF 2.ZERO er særdeles
veludstyret som standard med blandt andet alu-fælge,
klimaanlæg, navigation, Apple Carplay samt bl.a.
intelligent nødbremse med fodgængergenkendelse der,
som noget helt nyt, kan forudse kollisionsfare to
biler frem. Specialudgaven kommer også med de helt
nye funktioner ProPILOT og e-Pedal som standard.
Hvad sidstnævnte angår, er der tale om en teknologi,
der ændrer den måde, man kører bil på, fordi man kan
sætte i gang, accelerere, decelerere og standse blot
ved at øge eller reducere trykket på speederen. Når
speederen er sluppet helt, aktiveres de hydrauliske
bremser og friktionsbremserne automatisk, så bilen
standses helt, mens bremseenergien regenereres til
opladning af batteriet. Bilen bliver holdende selv
på stejle stigninger eller nedkørsler, indtil
speederen igen trædes ned – det reducerer den
stress, der er forbundet med kørsel, mere end
nogensinde før.
|