Med introduktionen af den helt nye 2. generation af
Nissans banebrydende elbil, LEAF, burde Nissan
populært sagt kunne gå på vandet, ligesom ænderne på
billedet ovenfor. Og forvalter politikerne
mulighederne rigtigt, vil ænderne kun vedblive med
at gå på vandet, i hvert fald ved vintertide. Gør de
det ikke, smelter isen og så vil ænderne med rette
flyve rappende væk.
Nissan har gjort deres til, at elbiler i stadig
stigende omfang bliver et regulært alternativ til
konventionelle biler. Med den nye LEAF vil man i
værst tænkelige fald kunne køre mindst 160 kilometer
på en opladning, men det kræver, at man som bilist
på det nærmeste misrygter energiforbruget, fræser
afsted ved fuld fart på en motorvej – og så skal det
helst være så koldt, som det forhåbentlig også
iblandt vil fortsætte med at være. Forudsat der
kommer flere af LEAF-slagsen ud i trafikken.
Storslået
Vi har ved en række lejligheder diskuteret hele
spørgsmålet om el-drift her på Motorsiden.dk og skal
ikke gå dybere i den problemstilling lige her. For
selvom vi lagde grunden til, at kunne forstå de
syvmileskridt, Nissan har taget med den nye LEAF,
allerede i forbindelse med den første præsentation,
som fandt sted i Oslo sidste efterår (læs
herom og mere om den helt nye LEAF hér >>>), er
oplevelsen af bilen i aktion næsten storslået.
Til trods for, at der fortsat er tale om en
mellemstor personbil til en overkommelig pris (den
billigste LEAF vil kunne købes for 264.000 kroner –
prisen er inklusive levering iht. den nye lovgivning
på området), har den køreegenskaber, som overgår
selv de langt dyrere og ofte fremhævede Tesla’er.
Dens basale køreegenskaber er ganske enkelt
knaldgode og oven i det kommer en række finesser,
som helst skal prøves, for de er meget vanskelige at
forholde sig til teoretisk. De er nemlig helt nye og
ukendte.
e-Pedal er genial
I on-board videoen her på siden, optaget i
forbindelse med de første nordeuropæiske testkørsler
i København og omegn, har vi forsøgt, at illustrere
hvordan den såkaldte e-Pedal fungerer. Den
teoretiske viden var ikke ny, men det var første
gang den her af Motorsiden.dk blev prøvet i praksis.
Den korte reaktion er: Wow!.
Én ting er systemet i sig selv, hvor bilens
hastighed, altså både acceleration og nedbremsning,
i det store hele alene kontrolleres vha.
speederpedalen, noget andet er kombinationen med
el-driften som helhed. Hastigheden kontrolleres med
en helt ukendt præcision, for man skal ikke flytte
foden mellem speeder og bremse. Samtidig er den
kraftige og momentstærke drivline så
velafbalanceret, at smidigheden, når man færdes i
trafikken, er så stor, at den reelt løfter
oplevelsen til et hidtil uset og ukendt niveau.
Bremser med 0,2 G
Hvad accelerationen angår, kan andre kraftfulde
elbiler naturligvis hamle op med LEAF. Men
decelerationen – altså når man skal ned i fart –
foregår i LEAF under normale kørselsforhold kun vha.
motorbremseeffekten, som kan være på op til 0,2 G
(lige inden bilen står stille er det dog det
almindelige hydrauliske bremsesystem, der klarer
opgaven). Men ingen af de andre biler, vi har
prøvet, kan, selv med køreindstillingen i ”B”,
bremse bilen tilstrækkeligt til, at man under
normale kørselsforhold ikke behøver anvende
bremsepedalen. Det kan man i LEAF.
Det hele handler om pedalbevægelser, træder man
pedalen meget ned, kører bilen meget hurtigt
hurtigere, og alt efter, hvor meget man slipper den
igen, sænkes farten hurtigt eller langsomt.
Mere energi i ”tanken”
I den nye LEAF benytter man et markant kraftigere
batteri end i den hidtidige model. Det indeholder en
energimængde på 40 kWt, men dimensionerne er de
samme. Batteriet er placeret lavt i bilen mellem
hjulene og sikrer derved såvel et lavt tyngdepunkt
som en god balance i bilen, fordi elmotoren som
hidtil er placeret fortil.
Det lave tyngdepunkt gør bilen underholdende i
svingene, men den er ingen sportsvogn, selvom
præstations tallene godt kunne gøre den til det:
0-100 km/t på 7,9 sekunder. Spasen hører dog op, når
man rammer 144 km/t, for hurtigere kan den ikke
køre. Men det er jo nok til at leve med i et land
som Danmark med max 130 km/t på motorvej.
Komfort fremfor sport
Det kolossale og konstante drejningsmoment over hele
omdrejningsområdet på 320 Nm i kombination med de
150 hestekræfter, leveret af den effektive
synkroniserede vekselstrømsmotor, er en stor
oplevelse i sig selv. Undervognen er imidlertid
sådan konfigureret, at der er lagt vægt på
affjedringskomfort fremfor sportslighed.
Det er i glimrende harmoni med hele bilens
personlighed. Den støjer 30 procent mindre end en
konventionel C-klasse personbil og den samlede
køreoplevelse har vægten lagt på luksus og
premium-følelse. Den eneste støj, man hører, udover
den svage summen fra elmotoren, er fra dæk og
hjulophæng, samt lidt vindstøj og støj fra
omgivelserne. Det hverken kan eller skal man lave om
på – ellers ville det, at køre en Nissan LEAF, være
at sammenligne med at sidde bag rattet i en
Playstation.
Link til importøren |