Det har altid kendetegnet
Copenhagen Historic Grand Prix, at begivenheden
tiltrak motorsportskendisser af enhver slags og ofte
fra rundt omkring i verden. 2022 var, hvad det
sidste angår, undtagelsen, der bekræfter reglen, for
den eneste motorsportsstjerne fra udlandet, som var
annonceret på forhånd, var italiensks Dindo Capello
– og han kom ikke.
Der er jo som bekendt en
forklaring på alting: Den 3-dobbelte Le Mans vinder
led den samme skæbne som tusindvis af danskere i
sommerperioden: Hans fly var aflyst og næste afgang
ville være så sent, at han ikke ville kunne deltage
i Royal ProAm som planlagt, og så gav det ingen
mening, at han skulle rejse til Danmark. Det havde
egentlig også mindre betydning, for i stedet overtog
den kvindelige danske racerstjerne, Michelle Gatting
(nybagt klassevinder i 24-timers Spa-Francorchamps)
Le Mans veteranens sæde, som på skift skulle deles
med Oscar Davidsen Siesby i dennes Lotus Cortina.
Nyfødt Le Mans stjerne:
Mikkel Jensen
En anden dansk stjerne er
Mikkel Jensen. Han har kontrakt med Peugeot i
Frankrig og kører allerede nu i fabrikkens HyperCar
i top-kategorien, ”World Endurance Championship”.
Idéen er, at benytte løbsdeltagelsen i år til at
træne teamet op til næste års 24-timers Le Mans.
Mikkel Jensen er i team med bl.a. den dobbelte
Formel E mester, Jean-Eric Vergne og skulle også
have haft Kevin Magnussen i samme bil i WEC. Men den
genfødte Formel 1 kører har jo fået andet at lave og
dermed bliver Mikkel Jensen den eneste dansker i
HyperCar klassen (top-kategorien, der svarer til den
tidligere LMP1) i Le Mans næste år.
Han var også på Bellahøj,
oven i købet flankeret af en team-repræsentant fra
Peugeot Racing i Paris, Peugeot Danmarks
informationschef, Hanne Sørensen såvel som
TotalEnergies danske marketingchef, Anja Slot. Total
har gennem mange år haft et tæt samarbejde med
Peugeot, DS og Citroën – og er naturligt også en del
af fabrikkens storsatsning på sejr i verdens mest
berømte motorløb i jubilæumsåret 2023 (24-timers Le
Mans fejrer da 100-års jubilæum).
På Bellahøj var det dog ikke
i Peugeots Hypercar, Mikkel Jensen muntrede sig, men
derimod i en af Brian Madsen til anledningen udlånt
Peugeot 208 Rally4 rallybil, hvortil publikum kunne
købe sig en tur med den danske Le Mans stjerne in
spe. Overskuddet fra Mikkel Jensen og mange af hans
mere eller mindre kendte racerkollegers
”taxi-kørsel” på racerbanen gik ubeskåret til
Rigshospitalets børne- og ungdomsafdeling. I år
endte man op med at køre 740.000 kroner hjem.
Mikkel Jensen blev bl.a. inviteret på TotalEnergies
standen på Bellahøj foran et inviteret publikum. Men
også udenfor standen, kunne man følge med.
Kristian Poulsen er tidligere klassevinder i
24-timers Le Mans. Traditionen tro var han også at
finde ved Copenhagen Historic Grand Prix. |