| Det har altid kendetegnet 
							Copenhagen Historic Grand Prix, at begivenheden 
							tiltrak motorsportskendisser af enhver slags og ofte 
							fra rundt omkring i verden. 2022 var, hvad det 
							sidste angår, undtagelsen, der bekræfter reglen, for 
							den eneste motorsportsstjerne fra udlandet, som var 
							annonceret på forhånd, var italiensks Dindo Capello 
							– og han kom ikke.   Der er jo som bekendt en 
							forklaring på alting: Den 3-dobbelte Le Mans vinder 
							led den samme skæbne som tusindvis af danskere i 
							sommerperioden: Hans fly var aflyst og næste afgang 
							ville være så sent, at han ikke ville kunne deltage 
							i Royal ProAm som planlagt, og så gav det ingen 
							mening, at han skulle rejse til Danmark. Det havde 
							egentlig også mindre betydning, for i stedet overtog 
							den kvindelige danske racerstjerne, Michelle Gatting 
							(nybagt klassevinder i 24-timers Spa-Francorchamps) 
							Le Mans veteranens sæde, som på skift skulle deles 
							med Oscar Davidsen Siesby i dennes Lotus Cortina.   Nyfødt Le Mans stjerne: 
							Mikkel Jensen En anden dansk stjerne er 
							Mikkel Jensen. Han har kontrakt med Peugeot i 
							Frankrig og kører allerede nu i fabrikkens HyperCar 
							i top-kategorien, ”World Endurance Championship”. 
							Idéen er, at benytte løbsdeltagelsen i år til at 
							træne teamet op til næste års 24-timers Le Mans. 
							Mikkel Jensen er i team med bl.a. den dobbelte 
							Formel E mester, Jean-Eric Vergne og skulle også 
							have haft Kevin Magnussen i samme bil i WEC. Men den 
							genfødte Formel 1 kører har jo fået andet at lave og 
							dermed bliver Mikkel Jensen den eneste dansker i 
							HyperCar klassen (top-kategorien, der svarer til den 
							tidligere LMP1) i Le Mans næste år.   Han var også på Bellahøj, 
							oven i købet flankeret af en team-repræsentant fra 
							Peugeot Racing i Paris, Peugeot Danmarks 
							informationschef, Hanne Sørensen såvel som 
							TotalEnergies danske marketingchef, Anja Slot. Total 
							har gennem mange år haft et tæt samarbejde med 
							Peugeot, DS og Citroën – og er naturligt også en del 
							af fabrikkens storsatsning på sejr i verdens mest 
							berømte motorløb i jubilæumsåret 2023 (24-timers Le 
							Mans fejrer da 100-års jubilæum).   På Bellahøj var det dog ikke 
							i Peugeots Hypercar, Mikkel Jensen muntrede sig, men 
							derimod i en af Brian Madsen til anledningen udlånt 
							Peugeot 208 Rally4 rallybil, hvortil publikum kunne 
							købe sig en tur med den danske Le Mans stjerne in 
							spe. Overskuddet fra Mikkel Jensen og mange af hans 
							mere eller mindre kendte racerkollegers 
							”taxi-kørsel” på racerbanen gik ubeskåret til 
							Rigshospitalets børne- og ungdomsafdeling. I år 
							endte man op med at køre 740.000 kroner hjem. 
  Mikkel Jensen blev bl.a. inviteret på TotalEnergies 
							standen på Bellahøj foran et inviteret publikum. Men 
							også udenfor standen, kunne man følge med.
 
 
  
 
  
 
  Kristian Poulsen er tidligere klassevinder i 
							24-timers Le Mans. Traditionen tro var han også at 
							finde ved Copenhagen Historic Grand Prix.
 |