I modsætning til Classic Race
Århus, som ikke slap helskindet gennem Corona
perioden, lever Danmarks største
motorsportsbegivenhed, Copenhagen Historic Grand
Prix, i bedste velgående og man er nu klar til endnu
en motorfest på Bellahøj i København, når det i
dagene fra 5. til 7. august går løs på ny.
Det sker som vanlig med stor
royal opbakning. HKH Prins Joachim er tilbage i
cockpittet på den efterhånden legendariske Cortina
Lotus fra 1965, når han kører Royal ProAm sammen med
den 9-dobbelte Le Mans vinder, Tom Kristensen. Og de
udfordres hårdt af team-kollegaen Oscar Davidsen
Siesby, der har æren af at skulle dele sin Cortina
Lotus med italienske Rinaldo ”Dindo” Cappello, som
vandt 24-timers Le Mans netop sammen med Tom
Kristensen tre gange.
De to vandt Le Mans i 2003,
2004 og 2008, og blev nr. 2 i 2012 – og var også
sammen på podiet i tre andre udgaver af Le Mans i
Audis storhedstid, hvor de i 2006, 2009 og 2010 blev
nr. 3. Siden trak den sympatiske italiener sig
tilbage efter Le Mans i 2012, to år inden Tom
Kristensens sidste Le Mans (hvor han i øvrigt
sluttede 2’er). Det er ikke første gang Dindo
Capello er i København, hvor han deltog i CHGP i
2015.
Flere Le Mans stjerner
Foruden de danske og
udenlandske stjerner er også en anden tidligere Le
Mans vinder med i Royal ProAm, nemlig Kristian
Poulsen, som i 2009 tog en klassesejr i det berømte
24-timers løb. Han skal køre en Ford Escort MK1 fra
1976. Også en anden tidligere Le Mans-kører,
Christoffer Nygaard er på deltagerlisten i en Lotus
Cortina.
Foruden det royale højdepunkt
køres der i de gængse historiske racerklasser –
65-klassen, 71-klassen og 90-klassen ikke mindst.
1990 er nu en veteranbilsklasse, hvilket sætter
københavnerbegivenheden lidt i perspektiv – det
første klassiske motorløb for foden af
Christiansborg fandt netop i 1996 og dengang var
biler fra 1990 ganske nye. Her kommer man til at se
spændende køretøjer som en håndfuld Porsche 911 oppe
imod fx BMW E30, Volvo 240 Turbo, Alfasud, og af den
lidt mindre anmassende slags en Toyota Starlet. Et
par Opel Kadett GT/E og en VW Scirocco GTX har også
sneget sig ind. Desuden har TCR Denmark en afdeling
lagt ind på Bellahøj.
Nellemann i spidsen
Promoter for Copenhagen
Historic Grand Prix er fortsat motorsports-legenden,
Jac Nellemann. Hans hjertebarn er Formel Junior, for
hans far, Vilhelm Nellemann jr. grundlagde i sin tid
Formel Junior klassen i Danmark. Så de gamle
racerbiler fra sidst i 50’erne og først i 50’erne er
selvfølgelig også med i et unikt felt bestående af i
alt 8 biler – for der er ikke mange af de gamle
biler kørende længere.
Jac Nellemann holder liv i den københavnske
motorfest med udsigt til endnu et underholdende
Copenhagen Historic Grand Prix.
Omvendt har man fået samlet
et stort felt af de også ret spektakulære men noget
mere moderne Legend Cars. Ikke færre end 26 biler er
på startlisten i skrivende stund. Og så har man
ligeledes samlet et velvoksent felt af såkaldte
Youngtimers. Her kan man se biler som Porsche 944,
Peugeot 106 Rally, BMW M3, Toyota Supra, Honda Civic
Type R, Nissan 350Z, Renault Megane og Citroen Saxo.
Det er et noget blandet felt, for nu at sige det
mildt.
Oven i det har man samlet et
felt af kulturhistoriske biler – men de skal
ikke køre race i traditionel forstand, alene
opvisningskørsel. Der er tale om biler som
Aston Martin DB5, DB6,
Ferrari F40, F50, Enzo, LaFerarri og Porsche GT1 Le
Mans Prototype.
Race for Riget med
stjernebesætning
Og som vanlig
køres der ”Race for riget”, hvor overskuddet kommer
syge børn på Rigshospitalet til gode. Her er
det muligt at købe en køretur på banen med bl.a. Tom
Kristensen i en Lamborghini Huracan Super Trofeo,
Michael Christensen i Porsche 718 Cayman GT4 RS,
Christoffer Nygaard i Aston Martin Vantage, Michelle
Gatting i Porsche 911 GT3 og mange flere.
Den
samlede liste inklusive priser kan ses hér.
Der kan fortsat købes
billetter til Copenhagen Historic Grand Prix.
Følg dette link, hvor
der også kan findes yderligere information om de
mange spændende aktiviteter i den københavnske
motorkulturelle festweekend.
|