Den årlige motorfest i
hjertet af København blev den forventede succes. Der
var rigtig mange tilskuere på Bellahøj, da Danmarks
vigtigste motorsportsbegivenhed fandt sted og selv
ikke de skiftende vejrforhold kunne holde gejsten
nede. De blev alle vidne til en motorkulturelt
gigantshow, hvor netop det kulturelle element havde
fået større plads end tidligere.
Naturligvis blev der kørt
race, og weekendens højdepunkt var naturligvis det
royale møde i Royal ProAm, selvom klassen kun
samlede 7 deltagende biler i år. Alligevel var der
masser af spænding og dramatik, og de dramatiske
højdepunkter indtraf ikke mindst, da først Tom
Kristensen og siden Michelle Gatting afsluttede
finalen i beton-værnet langs banen.
Forinden havde Prins Joachim
ellers formået i flot stil at køre sin Cortina nr.
65 fra bageste startplads i amatørfinalen op på 2.
pladsen i løbet, men det holdt kun en enkelt omgang
i finalen for de professionelle kørere, så kørte den
9-dobbelte Le Mans vinder galt, iflg. pga. problemer
med gearskiftet.
Gatting tabte ganske enkelt
bilen på løbets næstsidste omgang. Men hun var til
dels undskyldt, for hendes muligheder for
forberedelse var minimale. Hun havde aldrig kørt
bilen, som tilhører Oscar Davidsen Siesby før, men
sprang til i sidste øjeblik, da Dindo Capello på vej
til lufthavnen i Italien fik aflyst sit fly på grund
af den pågående fly-konflikt i støvlelandet.
Vinder af ProAm finalen blev
Nicolai Sylvest/Michael Holden i Cortina foran
Christoffer Nygaard/Palle Knarreborg, også i Cortina
og Martin Gøtsche/Lars Leed i Volvo Amazon.
Der blev kørt race i de
gængse historiske klasser og også i det danske TCR
mesterskab. Men den kulturhistoriske side af sagen
blev i den grad underbygget af en kortege at meget
fine biler af enhver slags med fra få til rigtig
mange årtier på bagen – men i sagens natur med et
vist sportsligt islæt.
De tre bedste hold i Royal
ProAm kunne ikke dy sig og sprøjtede traditionen tro
med masser af bobler.
Oscar Davidsen Siesby med
Palle Knarreborg lige efter sig.
|