Vinderen af verdens første Formel E mesterskab,
brasilianeren Nelson Piquet (jr.), søn af den
tidligere 3-dobbelte Formel 1 verdensmester af samme
navn, var nok den sidste, der havde forventet at han
fire løb fra finalen i mesterskabets ”År 2” skulle
befinde sig på en samlet 15. plads med sølle 4
points på sin score. Men det er symptomatisk for,
hvor stor konkurrencen er i det nye banebrydende
mesterskab for elektriske formel racerbiler.
En del af forklaringen ligger naturligvis i den
udvikling, holdene har været igennem siden store
dele af teknikken blev givet fri. I 2014/15-sæsonen
kørte man med helt igennem identiske biler og alle
deltagere var forinden stort set på bar bund. Op til
2015/16 sæsonen blev i princippet hele bilens
bagvogn givet frit, inklusive drivline og bageste
hjulophæng. Det gav nye muligheder, ikke mindst
fordi de enkelte teams nu bedre kunne forfølge den
tekniske og afviklingsmæssige strategi, som de nu
mente, var den rette for dem.
Gear og motorer
Et faktum er det, at hvor racerne i første sæson
alle var udrustet med én elmotor og fem gear, er det
meget anderledes i år, hvor eksempelvis de førende
teams har valgt helt forskellige konstruktioner: ABT
Schaeffler Audi Sport raceren har tre gear og én
motor, Renault e.Dams raceren har én motor og 2 gear
(hvor det laveste kun anvendes i starten og ud af
ultra langsomme hårnålesving). Dragon-raceren har én
motor og 4 gear, alt imens DS Virgin raceren meget
kontroversielt har to elmotorer – én på hvert
baghjul – men blot et enkelt gear.
Hvad der er den rette løsning har man endnu ikke et
klart svar på, for netop Nelson Piquets NEXTEV racer
har også to motorer og ét gear ligesom DS’en, men
NEXTEV har haft vanskeligere ved at få det optimale
ud af den kombination.
35 kg ”handikap-vægt”
”Handikappet er,” fortalte DS Virgin’s britiske
kører, Sam Bird i Paris, hvor sidste afdeling af
Formel E mesterskabet fandt sted, ”at vores
konstruktion viste sig at være 35 kg tungere end de
andres. Det er ikke bare en større vægt, vi slæber
rundt på, der er også en anderledes balance i
bilerne, og det har taget os lidt tid at finde ud
af, hvordan det skal håndteres.”
Hvor ABT-teamet nok vil hævde, at deres løsning er
den rette, er DS næppe umiddelbart parat til at give
sig – Bird har haft pole-position to gange i den
forløbne sæson, også senest i Paris ePrix’et, som
var 7 afdeling af mesterskabet, så bilen er hurtig
nok. Og netop i Paris havde team-kollegaen,
Jean-Eric Vergne også fundet ud af, hvordan bilen
skal køres hurtigt, så på denne side af sommerferien
sker der ingen ændringer.
Lucas di Grassi fører
Samlet set er brasilianeren Lucas di Grassi den mest
succesrige i kørernes mesterskab. Han har også stor
erfaring med solide rødder i såvel Formel 1 som
langdistance-racing. Han vandt Formel E løbet i
Paris og har i alt vundet tre løb ud af de syv i
denne sæson. Man kan hævde, at han også har vundet
fire løb, men i Mexico City blev han diskvalificeret
og fik frataget sejren, fordi hans Abt Audi-racer
ikke overholdt reglementet og var 1,8 kg for let.
Alligevel har di Grassi en god føring i mesterskabet
foran Renaults Sébastien Buemi, der tilsvarende har
udviklet sig i såvel Formel 1 som World Endurance
Racing, hvor han bl.a. kører Le Mans for Toyota. Men
Buemi var sen til at finde tempoet i Paris, hvor han
startede fra 8. pladsen. Han sluttede på podiet,
fordi han kørte et godt race, men også godt hjulpet
af, at Sam Bird begik en kørefejl sidst i løbet og
dermed forvandlede en nogenlunde sikker 3. plads til
en 6. plads – hvorved Buemi rykkede op på 3. pladsen
efter Jean-Eric Vergne.
Sébastien Buemi (Renault e.Dams)
I Team-mesterskabet har Renault e.Dams en beskeden
føring, som ikke mindst skyldes, at Nico Prost – søn
af den tidligere 4-dobbelte Formel 1 verdensmester
Alain Prost – klarer sig bedre end Abt-teamets
Daniel Abt.
Birds nedtur
For Bird var løbet i Paris lidt af en nedtur. Han
havde tidligere på sæsonen vundet 4. afdeling, som
fandt sted i Buenos Aires, og han tog sin anden
”pole” i Byernes By. I starten fik han kraftigt
hjulspin og blev overhalet først af di Grassi og
siden også af Vergne. Senere begik han en
nedbremsningsfejl, øjensynlig fordi han ved defensiv
kørsel fik placeret sig et sted på banen, hvor
vejgrebet var uforudsigeligt, og så var 1. pladsen i
starten ikke bare blevet til en 3. plads men til den
nævnte 6. plads.
Fire løb resterer
Der resterer fire ePrix'er i Formel E mesterskabet
inden det slutter første weekend i juli. D 21. maj
køres der på en bane anlagt øst for den historiske
Alexanderplatz i Berlin, hvor den berømte Karl Marx
Allee udgør en del af banelayoutet. 4. juni køres
tredjesidste afdeling i Moskva lige op til Den Røde
Plads og London lægger i weekenden d. 2.-3. juli
asfalt til ikke ét men to individuelle løb – ét om
lørdagen og ét om søndagen, og dér bliver
mesterskabet afgjort.
Jean-Eric Vergne blev bedste franskmand i Paris - en
2. plads i mål til DS-Virgin køreren. |