Andre artikler om
Formel E:
Formel E: Status inden slutspurten - læs mere >>>
2016 Paris ePrix: Innovativ milepæl - læs mere >>>
Læs
optakten til Formel E mesterskabet hér >>>
Kom
under huden på Formel E mesterskabet >>>
Det er måske nok en anelse dogmatisk og måske også
sagt med et strejf af et smil på læberne, når den
firedobbelte Formel 1 verdensmester, Alain Prost,
fastslår, at Formel 1 er for det midaldrende
publikum mens Formel E er for de unge. Alain Prost
er jo med sine 61 år heller ikke selv nogen årsunge.
Men han ved, hvad han taler om og noget er der om
det, måske endda temmelig meget. Måden, hvorpå det
internationale Formel E mesterskab afvikles og hele
essensen i mesterskabet appellerer i den grad til
unge mennesker, til en generation, som ikke synes,
at motorsport skal støje så meget, at det ikke kan
finde sted dér, hvor de fleste unge opholder sig,
nemlig i byerne.
Befolkningerne bor i byerne – især de unge
Rigtig mange unge mennesker gør (heldigvis), hvad
deres midaldrende forældre har lært dem: De uddanner
sig og det foregår oftest i byerne. De har knap med
tid og de færreste har økonomi til at tage langt væk
fra storbyen for at overvære et Formel 1 Grand Prix
eller anden form for motorsport på en permanent
racerbane eller et rally ude i skovene. De elsker,
når der er underholdning dér hvor de er, når entréen
er til at betale og de ikke behøver at bruge mere
end en dags tid på oplevelsen.
Og kan de samtidig være en del af begivenheden, så
er den lige i øjet. Derfor et ”Fanboost” en sjov,
spændende og vigtig del af Formel E. Det er måske i
praksis ikke det helt store, man får ud af som
racerkører at få små 30 hestekræfter mere i fem
sekunder undervejs i løbet, men det kan være
afgørende for en placering. Og det er i hvert fald
engagerende for de mange, der på diverse
internetplatforme kæmper for at stemme på den, de nu
måtte være fan af, så han eller hun bliver blandt de
tre kørere, der får det ekstra skub i hvert ePrix,
som løbene er døbt.
Høj grad af miljøbevidsthed
Majoriteten af unge mennesker er miljøbevidste. De
ryger ikke, de tager gerne cyklen og er ikke bundet
af en traditionel måde at opføre sig på. De kører
gerne i bil, men bilen er mere dens funktion end et
statussymbol. Statussymboler er for de unge noget
andet, måske ikke mindst det, at have en ansvarlig
holdning til den jordklode, som de skal opholde sig
på langt længere ud i fremtiden end deres
midaldrende forældre. Hér passer Formel E perfekt.
Dertil kommer, at oplevelsen af selve racerløbet er
meget mere nuanceret end et racerløb med
konventionelle racerbiler. Man kan høre elmotorerne,
men man kan også høre dækhvin og bevægelserne i
hjulophængene. Når en racer kører af banen, lyder
der et gevaldigt brag, som ikke overdøves af
larmende V8-motorer. Og oven i det kæmper deltagerne
med parametre, som ikke kan sammenlignes med det,
der sker i racerløb med konventionelle biler.
Formel E racerne er udfordrende
”Det er langt mere udfordrende og kompliceret at
køre en Formel E racerbil end en konventionel
racerbil,” fortæller DS Virgin teamets Sam Bird, der
startede fra pole-position i Paris og har en
omfattende erfaring i international motorsport,
bl.a. 24-timers Le Mans.
”Vi skal naturligvis køre bilen så hurtigt vi kan,
men vi skal konstant være opmærksom på elforbruget
og disponere det optimalt. Og så bruger vi sanserne
på en helt anden måde. Vi kan høre hjulene på
asfalten, høre hjulspin, høre når vi selv eller
andre kommer for tæt på betonvæggene – det går ofte
for hurtigt til at man kan se det, men lyden fæster
sig – og så er det herligt at få opbakning fra
publikum, fordi vi kan høre deres begejstring, når
vi har gjort noget godt.”
Vi kan høre publikum, når vi gør det godt
”Som racerkører er det også fantastisk, at få
mulighed for at bringe vise vores sport dérhen hvor
befolkningen lever,” fortsætter Sam Bird. ”Vi laver
et rigtig godt show, og vi kan være det bekendt,
fordi vi ikke larmer og forstyrrer livet i byerne.
Og så forurener vi ikke luften med udstødnings-os.
Tværtimod viser vi, at det er muligt på en
bæredygtig måde at dyrke vores sport i alle dens
facetter og dermed også at køre bil uden at
forurene.”
Ved siden af det miljørigtige og resursebesparende i
eksempelvis at køre på elektricitet skabt af vinden,
er også dækreglementet helt unikt. Der anvendes ikke
dæk, der passer til forskellige vejrforhold, men
derimod én dæktype, som skal passe til det hele,
regn, tørvejr, varme og kulde. Også dét appellerer
til unge mennesker, for hvem det kan virke lidt
kunstigt at skulle skifte dæk, blot fordi det
begynder at regne – sådan er det jo ikke i
virkeligheden… |