I fjor søsatte det internationale bilforbund, FIA,
det formentlig mest ambitiøse og innovative
mesterskab i organisationens nyere tid. Og for kort
tid siden overtog Europas største pan-europæiske
TV-kanal, Eurosport, rettighederne til at
transmittere ”Formel E mesterskabet”. Der var
”snig-premiere” på Eurosport Danmark for halvanden
uge siden og allerede på lørdag d. 7. november viser
Eurosport Danmark ”LIVE” 2. afdeling af det
exceptionelle mesterskab, som tæller stribevis af
tidligere Formel 1 racerkørere og sætter dagsordenen
for fremtidens motorsport.
Formel E er kort fortalt et helt nyt globalt
mesterskab, der blev søsat sidste efterår. Bilerne
er avancerede formel racerbiler, drevet af
elektromotorer, flere store bilfabrikker (Audi+VW,
DS og Renault) står bag deltagelsen og mesterskabet
er fyldt op med elite racerkørere, deriblandt den
tidligere Formel 1 verdensmester, canadieren Jacques
Villeneuve. Også det amerikanske Andretti team,
kendt især fra dets enestående præstationer i
IndyCar, er med.
Jacques Villeneuve.
Elektricitet er fremtiden
Grunden til den store satsning fra bilfabrikkerne,
de kendte racerkørere, de professionelle racerteams
og også fra Eurosports side er erkendelsen af, at
elektricitet som drivmiddel til biler vinder stadig
større udbredelse. Formel E mesterskabet er desuden
gjort rigtigt i stort set enhver detalje – oven i
det tilbyder mesterskabet dramatik og spænding på
allerhøjeste niveau, hvad sæsonpremieren i Beijing
forleden vidnede om.
Den aktuelle begrænsning for elektrisk drift er
kombinationen af begrænset rækkevidde og lange
opladningstider. Selv det har man fundet en brugbar
løsning på og det er en vigtig parameter for
mesterskabets fremtidige succes.
Eliten deltager
Kørerne er som nævnt eliteracerkørere, ofte med
baggrund i Formel 1. Jacques Villeneuve, som også
har haft en fornem karriere i amerikansk motorsport,
er det største navn. Deltagerlisten tæller desuden
navne som Nick Heidfeld, Lucas di Grassi, Loïc Duval,
Sebastien Buemi, Nicolas Prost, Bruno Senna,
Stéphane Sarrazin, Nelson Piquet jr. og Jean-Eric
Vergne. Den 27-årige schweiziske racerkører, Simona
de Silvestro, deltager som det kvindelige islæt i
den ellers mandsdominerede motorsport, hun har en
god karriere bag sig i IndyCar.
Simona de Silvestro.
I princippet kunne listen være endnu mere
omfattende, men virkeligheden er, at især i
startfasen er mange topkørere engageret andre steder
og har ikke mulighed for på kort sigt at skifte
karriereretning. Flere kørere genfinder man derfor
også i f.eks. World Endurance Championship, Le Mans
og IndyCar – simpelthen fordi deres kalender giver
plads til Formel E.
I øvrigt er deltagerantallet pr. løb begrænset til
20, ikke mindst af sikkerhedsmæssige årsager, fordi
alle løbene finder sted på bybaner.
ePrix i bymidten
Mesterskabet afvikles over 10 afdelinger med ét løb,
et såkaldt ePrix, pr. afdeling og to i
finaleafdelingen. Netop for ikke at kollidere for
meget med andre mesterskaber afvikles det henover
vinteren med sæsonstart i år d. 24. oktober og
finale først i juli 2016.
Alle løb finder sted i globale storbyer, så tæt på
bymidten man kan komme og normalt på lørdage.
Således indeholder den aktuelle kalender, foruden
sæsonpremieren i Beijing forleden, også løb i Buenos
Aires (Argentina), Long Beach (Los Angeles i
Californien), Paris, Berlin, Moskva og nu på lørdag
foregår det i den malaysiske by, Putrajaya, som
meget innovativt er en ny og planlagt by, som skal
aflaste hovedstaden Kuala Lumpur.
Innovation er nøgleordet
Innovation er også et nøgleord i Formel E
mesterskabet. Ingen har nogensinde gjort noget
lignende før og det gælder også løbsafviklingen.
Elbiler har i den nuværende udviklingsfase først og
fremmest deres berettigelse i byerne. Støjen er
beskeden, de forurener ikke nærmiljøet (og heller
ikke andre steder, hvis elektriciteten er produceret
med omtanke). Derfor afvikles ePrix’erne i storbyer.
Her er også et stort publikum, som kan se, at
spændende race, en dynamisk livsstil og miljørig
adfærd glimrende kan gå hånd i hånd.
Afviklingen af de enkelte løb finder af samme grund
sted over en enkelt dag, fordi man bliver nødt til
at tage hensyn til alle de øvrige aktiviteter, der
finder sted i byerne. Træning om morgenen,
kvalifikation i et spændende set-up med
kvalifikationsomgange og siden et løb, der varer en
lille time.
Konsekvensen af elektrisk drift
Endnu er batterikapaciteten og opladningstempoet den
store udfordring og man har derfor valgt, at hver
deltager har to biler til rådighed. Midt i løbet er
indlagt et obligatorisk pitstop, hvor man ikke får
tanket op og skiftet dæk, men i al sin enkelhed
skifter til en anden bil. Det giver løbene deres
helt egen karakter – foruden det ret enestående for
motorsport, at de er forholdsvis støjsvage.
Bilerne er elektrisk drevne og elektromotorerne yder
op til 272 hestekræfter. Accelerationen til 100 km/t
nås på 3 sekunder, så de er på ingen måde langsomme,
men de er ikke helt uden lyd. Elektromotorer støjer
også, men da motorstøjen ikke overdøver den øvrige
støj fra bilerne, kan man nu også høre dækstøj,
bremsestøj, støj fra hjulophængene, vindstøj osv.
Den voldsomme buldren fra forbrændingsmotorer er med
andre ord erstattet af et mere nuanceret og mere
elegant støjbillede – faktisk temmelig interessant.
Spørgsmålet er, om ikke den elektriske motorsport på
længere sigt vil appellere bredere end den
traditionelle form – sandt at sige er der temmelig
mange TV-seere til action sportsgrene som cykelløb,
vintersport af enhver art, sejllads osv. Ingen af de
sportsgrene larmer nævneværdigt. |