Da starten gik til Paris ePrix, 7. afdeling af det
internationale Formel E mesterskab lørdag d. 23.
april, blev der sat en væsentlig milepæl indenfor
den innovative motorsport. Der blev da skrevet
motorsports- og bilhistorie med højpotente formel
racerbiler, kørt af nogle af verdens allerbedste
racerkørere, og med opbakning fra en række vigtige
spillere såvel indenfor som udenfor bil- og
motorsportsverdenen – og ikke mindst enestående
opbakning fra politisk hånd.
Racerløbet fandt sted i historiske omgivelser i
hjertet af ”byernes by”. Racerbanen var anlagt
omkring det berømte ”Hôtel des Invalides”,
hospitalet til behandling af krigsofre, opført i
1670, hvor Napolens sarkofag også fortsat kan
besigtiges, vis-a-vis Place de la Concorde og
Champs-Élysée. Dermed sagt, at det ikke var et
hvilket som helst sted, der blev kørt racerløb. Det
kan næppe noget sted på Jorden gøres bedre. Det var
virkelig en milepæl, der dér blev sat.
Massiv politisk opbakning
Frankrigs Premiereminister, Manuel Valls, og Paris
Borgmester Anne Hidalgo (der ellers ikke er
tilhænger af biler i byerne) var begge til stede og
udtrykte deres begejstring og store opbakning til
begivenheden. Og fra arrangørernes side, med FIA
præsident Jean Todt i spidsen blev der udvist
taknemmelighed for i hvor høj en grad byens
politikere og embedsmænd havde medvirket til, at
muliggøre gennemførelsen af det enestående projekt.
Det var der mange gode grunde til.
Formel E er nemlig en ganske særlig klasse for
elektriske Formel-racerbiler, der i konstruktion og
størrelse minder om Formel 1. De er ikke helt så
hurtige, ikke helt så potente, men hurtige nok til
at levere et godt motorsportsshow i hjertet af
vigtige byer rundt om i Verden. De forurener ikke
luften omkring sig, støjen fra racerbilerne tangerer
støjen fra almindelige serieproducerede personbiler
ved motorvejsfart. Derved kan der afvikles motorløb
uden at forstyrre bylivet i øvrigt.
Men perspektiverne rækker langt videre.
Handling bag intensionerne
Set fra Paris’ side og de andre storbyer, der
virkelig vil sætte handling bag en
miljørigtig attitude og lægge gader og økonomi til
og derved bakker op omkring den innovative
motorsport (der har i denne sæson bl.a. været kørt
løb i Beijing, Buenos Aires, Los Angeles, og næste
gang køres der i Berlin, fulgt af Moskva og London),
handler det naturligvis om at understrege byernes
position i verdensbilledet. Det handler om at
understrege deres opbakning til miljørigtige
aktiviteter og synliggøre deres udviste ansvar for
den fremtidige udvikling indenfor ”bæredygtig
handlemåde”.
Men set fra de mange virksomheders side, som har
valgt, at underbygge Formel E mesterskabet, som på
rekordtid har opnået global bevågenhed og
opmærksomhed, er bevæggrundene ofte endnu videre og
endnu mere nuancerede.
Opbakning fra bilindustrien
I motorverdenen kan man glæde sig over, at fransk
bilindustri med Citroëns eksklusivmærke, DS, og
Renault i spidsen, godt suppleret af
dæk-leverandøren Michelin, viser resten af
bilbranchen et eksempel på, hvordan man kan
visualisere miljørigtig bilkørsel. Via det tyske
Abt-team er også VW-Gruppen engageret i Formel E og
Jaguar har meldt sin indtræden i mesterskabet i
2016/17 sæsonen (der køres fra oktober til juli).
BMW leverer sikkerhedsbilerne og det forlyder, at
den tyske bilfabrik også vil deltage i mesterskabet
indenfor en overskuelig fremtid. Også Nissan skulle
have planer om at være med (hvad der vil være logisk
pga. koncernens førende rolle i el-drift for
serieproducerede personbiler).
Men bilfabrikkerne er ikke alene med for at vise
flaget. De opnår også et væsentligt input fra
deltagelsen, som direkte kan overføres til
serieproduktionen, hvilket bl.a. fremgår af
interviewet med DS’s Informationschef, Ellen
Nørregaard (link til YouTube videoen øverst på
siden).
Interaktion mellem el-racing og serieproduktion
Også chefen for DS Performance, Xavier Mestelan,
understregede i et eksklusivt interview med
Motorsiden.dk. som snart kan høres i Motorradioen,
at der er en direkte interaktion mellem de
erfaringer, DS høster på racerbanerne og udviklingen
af nye personbiler. Nøgleordet er innovation, som er
helt centralt for DS i udviklingen af nye
serieproducerede biler. Designerne sikrer det
appellerende eksklusive udseende, og i den tekniske
udvikling af bilerne hentes megen viden om hvordan
batteriteknik og elmotorer fungerer under ekstrem
belastning, hvor eksempelvis temperaturforhold og
andre klimatiske påvirkninger influerer på
præstationsniveauet.
Fremtidsudsigterne for Formel E er lyse. Set fra et
motorsports synspunkt er det et stort lyspunkt. For
elektrisk motorsport udtrykker ikke bare en
miljøbevidst holdning og gøre motorsport til en
foregangssportsgren, det bringer også motorsporten
ind i bymidten, hvor man ofte møder et ganske andet
publikum end de, der gerne kører mange kilometer ud
af byen for at opleve moderne motorsport på
etablerede, permanente racerbaner eller afspærrede
skovveje.
Alain Prost: Formel E er for de unge
Dertil kommer at elektrisk motorsport appellerer
direkte til de unge mennesker, for hvem motorlarm og
osen fra forbrændingsmotorer ikke er udtryk for
fascinationen bag intense dyster og eminent ”car-control”.
Den firedobbelte Formel 1 verdensmester, Alain Prost,
udtrykte det ganske klart, om end måske lidt
dogmatisk, i Paris: ”Formel 1 er for midaldrende
mænd (og kvinder) og Formel E er for de dynamiske,
fremadstræbende og miljøbevidste unge mennesker”.
Andre artikler om
Formel E:
Formel E: Status inden slutspurten - læs mere >>>
2016 Paris ePrix: Formel E for de unge >>>
Læs
optakten til Formel E mesterskabet hér >>>
Kom
under huden på Formel E mesterskabet >>>
Alain Prost (th) flankeret af sin søn, Nico Prost,
som deltager i Formel E mesterskabet for Renault
eDAMS teamet. |