I
2008 var vi med, at Mitsubishi præsenterede den nye
Lancer Ralliart SportSedan (læs hér>>>). Men der var
dengang tale om en såkaldt pre-production model,
altså en bil, som kun var produceret i få
eksemplarer, inden serieproduktionen blev sat i
gang.
Dengang fandt prøvekørslen sted på offentlige
landeveje omkring Barcelona – og dér er der ligeså
få muligheder for at boltre sig, som på de danske
landeveje. En Mitsubishi Lancer Ralliart har brug
for en racerbane – eller i hvert fald en afspærret
bane – hvor færdselsloven ikke eksisterer og det er
op til føreren selv, med en vis assistance fra
bilen, at kommer sikkert rundt.
Så da muligheden bød sig, sendte vi Lancer
Ralliart’en rundt på FDM Sjællandsringen. Wouw!
Attraktive priser
En Mitsubishi Lancer er en mellemklassebil,
traditionel i sin opbygning, men med et frækt og
tidsrigtigt look. Den vækker opsigt, Ralliart eller
ej, og er det det, man vil, kan den erhverves for
blot 200.000 kroner. Det er virkelig en usædvanlig
attraktiv pris. Vi undrer os over at der ikke kører
flere af slagsen rundt på de danske landeveje. Men
det kommer der måske til.
Udgangspunktet for Lancer Ralliart er nemlig eksakt
det samme som for den ”almindelige” Lancer. Foruden
at se godt ud, kører den også rigtig godt (læs en af
vores prøvekørsler hér>>>). Når man så skaber en
bil, næsten efter alle kunstens regler, får man en
landevejsracer, som det vil være svært for andre at
hamle op med.
Når vi skriver ”næsten” er det fordi Mitsubishi også
har skabt Lancer Evolution. Den er bygget med rally
for øje og er næsten for voldsom til almindelig
kørsel (læs om den hér>>>). Ralliart-versionen er en
mere civiliseret udgave, som er langt mere
anvendelig i dagligdagen.
Lynhurtig
Med 240 hestekræfter under motorhjelmen, 0-100 km/t
på 7 sekunder og 230 km/t på toppen. Plus et
elektronisk styret firehjulstræk med elektronisk
spærredifferentiale. Så behøver man ikke at være en
sinke i trafikken. Virkeligheden er også at det som
i en hvilken som helst anden højtydende sportslig
bil er næsten spild af potentiale at køre rundt med
den på en hastighedsbegrænset landevej. Så skal man
ud på en tysk autobahn for at slippe den løs. Men
dér er behovet for firehjulstræk og gode
kurveegenskaber ikke udtalt.
Derfor skal man unde sig selv, hvis man køber en
Lancer Ralliart, en geng eller to om året at deltage
i en trackday på en racerbane. Hér kan man opleve
hvad det er for et vidunder, man har investeret i,
slå sig løs og få raset af.
Personlig rekord i den kategori
Et vidunder er der nemlig tale om. Vi har ikke før
været så hurtige rundt på FDM-Sjællandsringen i en
bil med samme effekt som i Lancer Ralliart. Den
styrer med fornem præcision – samtidig med at det
afsløres, at undervognen er helt komfortabel. De to
ting hænger normalt ikke sammen.
Oven i købet begyndte det at regne sidst i
prøvekørslen (derfor blev den først fotograferet
dagen efter, hvor solen af uransagelige årsager igen
viste sig på himlen) og hér viste firehjulstrækket
sig fra sin bedste side. Man kan justere
undervognen, så den passer til kørselsforholdene og
det fik os til også at afprøve Lancer Ralliart på
grus. Endnu engang: Wauw! Man føler sig som en
rallykører og er helt tryg ved bilens respons på
ujævnheder i underlaget.
For langt til rattet
Eneste minus er, i det mindste for undertegnede, at
rattet ikke er længdejusterbart. Afstanden til
rattet er simpelthen for lang, når benene er
placeret rigtigt ved pedalerne. Men der jo ikke
alle, der har det sådan…
Jo, prisen: Opgør man den pr. hestekraft er den
ligeså attraktivt prissat som varianten med 110
heste. 450.000 kroner skal man bøde for den sublime
køreoplevelse. Men så følger der også væsentlig mere
udstyr med end for de 200.000 kroner – så ret beset
får man mere bil for pengene. Og hvilken bil…
Model: |
Mitsubishi Lancer 2,0T Ralliart SportSedan |
Listepris: |
Kr. 449.995 |
Motor og transmission: |
4 cyl.
2,0 l. 240 hk. 343 Nm/2500 omdr./min.
6-trins SST aut. Gear. |
Præstationer acceleration/ topfart/
Brændstoføk/ CO2 udledning: |
7,0 sek./ 230 km/t/ 10,0 km/l /238 g/km |
Længde: |
4,57 m |
Bagagerum: |
400 liter |
Diverse: |
ABS. EBD. ESP. 7 airbags. Bi-Xenon lygter
med kurvelys. 18” alufælge. Hillholder.
Højdejusterbart læderrat. Klimaanlæg med køl
i handskerum. Fjernbetjent centrallås.
El-justerbare sidespejle m. varme.
El-sideruder for og bag. Fartpilot.
Regnsensor. 2 X Isofix. |
Link til importøren
|