- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mitsubishi Lancer 2,0T Ralliart SportSedan

Civiliseret landevejsracer


Tekst: Søren Clauding – juni  2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I 2008 var vi med, at Mitsubishi præsenterede den nye Lancer Ralliart SportSedan (læs hér>>>). Men der var dengang tale om en såkaldt pre-production model, altså en bil, som kun var produceret i få eksemplarer, inden serieproduktionen blev sat i gang.

 

Dengang fandt prøvekørslen sted på offentlige landeveje omkring Barcelona – og dér er der ligeså få muligheder for at boltre sig, som på de danske landeveje. En Mitsubishi Lancer Ralliart har brug for en racerbane – eller i hvert fald en afspærret bane – hvor færdselsloven ikke eksisterer og det er op til føreren selv, med en vis assistance fra bilen, at kommer sikkert rundt.

 

Så da muligheden bød sig, sendte vi Lancer Ralliart’en rundt på FDM Sjællandsringen. Wouw!

 

Attraktive priser

En Mitsubishi Lancer er en mellemklassebil, traditionel i sin opbygning, men med et frækt og tidsrigtigt look. Den vækker opsigt, Ralliart eller ej, og er det det, man vil, kan den erhverves for blot 200.000 kroner. Det er virkelig en usædvanlig attraktiv pris. Vi undrer os over at der ikke kører flere af slagsen rundt på de danske landeveje. Men det kommer der måske til.

 

Udgangspunktet for Lancer Ralliart er nemlig eksakt det samme som for den ”almindelige” Lancer. Foruden at se godt ud, kører den også rigtig godt (læs en af vores prøvekørsler hér>>>). Når man så skaber en bil, næsten efter alle kunstens regler, får man en landevejsracer, som det vil være svært for andre at hamle op med.

 

Når vi skriver ”næsten” er det fordi Mitsubishi også har skabt Lancer Evolution. Den er bygget med rally for øje og er næsten for voldsom til almindelig kørsel (læs om den hér>>>). Ralliart-versionen er en mere civiliseret udgave, som er langt mere anvendelig i dagligdagen.

 

Lynhurtig

Med 240 hestekræfter under motorhjelmen, 0-100 km/t på 7 sekunder og 230 km/t på toppen. Plus et elektronisk styret firehjulstræk med elektronisk spærredifferentiale. Så behøver man ikke at være en sinke i trafikken. Virkeligheden er også at det som i en hvilken som helst anden højtydende sportslig bil er næsten spild af potentiale at køre rundt med den på en hastighedsbegrænset landevej. Så skal man ud på en tysk autobahn for at slippe den løs. Men dér er behovet for firehjulstræk og gode kurveegenskaber ikke udtalt.

 

Derfor skal man unde sig selv, hvis man køber en Lancer Ralliart, en geng eller to om året at deltage i en trackday på en racerbane. Hér kan man opleve hvad det er for et vidunder, man har investeret i, slå sig løs og få raset af.

 

Personlig rekord i den kategori

Et vidunder er der nemlig tale om. Vi har ikke før været så hurtige rundt på FDM-Sjællandsringen i en bil med samme effekt som i Lancer Ralliart. Den styrer med fornem præcision – samtidig med at det afsløres, at undervognen er helt komfortabel. De to ting hænger normalt ikke sammen.

 

Oven i købet begyndte det at regne sidst i prøvekørslen (derfor blev den først fotograferet dagen efter, hvor solen af uransagelige årsager igen viste sig på himlen) og hér viste firehjulstrækket sig fra sin bedste side. Man kan justere undervognen, så den passer til kørselsforholdene og det fik os til også at afprøve Lancer Ralliart på grus. Endnu engang: Wauw! Man føler sig som en rallykører og er helt tryg ved bilens respons på ujævnheder i underlaget.

 

For langt til rattet

Eneste minus er, i det mindste for undertegnede, at rattet ikke er længdejusterbart. Afstanden til rattet er simpelthen for lang, når benene er placeret rigtigt ved pedalerne. Men der jo ikke alle, der har det sådan…

 

Jo, prisen: Opgør man den pr. hestekraft er den ligeså attraktivt prissat som varianten med 110 heste. 450.000 kroner skal man bøde for den sublime køreoplevelse. Men så følger der også væsentlig mere udstyr med end for de 200.000 kroner – så ret beset får man mere bil for pengene. Og hvilken bil…


Model:

Mitsubishi Lancer 2,0T Ralliart SportSedan

Listepris:

Kr. 449.995

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 l. 240 hk. 343 Nm/2500 omdr./min. 6-trins SST aut. Gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,0 sek./ 230 km/t/ 10,0 km/l /238 g/km

Længde:

4,57 m

Bagagerum:

400 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. Bi-Xenon lygter med kurvelys. 18” alufælge. Hillholder. Højdejusterbart læderrat. Klimaanlæg med køl i handskerum. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. 2 X Isofix.

Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt