Når man har prøvet en Mitsubishi Lancer Evolution (læs
hér>>>) kunne man let gå hen og forvente, at
mødet med den sportslige lillebror, Lancer Ralliart,
ville være en mat forestilling.
Mitsubishi Lancer Ralliart har ikke så mange kræfter
som Evolution, den har ikke et så avanceret
firehjulstræk og undervognen er baseret på den
almindelige Lancer. Det lyder lidt kedeligt.
Men det er slet ikke tilfældet. Den kommende Lancer
Ralliart er netop præsenteret i en såkaldt
pre-produktions udgave, inden den endelige model
sættes i serieproduktion forud for lancering i 2009.
Det første møde med bilen er utvetydigt, at den er
meget lettere at gå til end Lancer Evolution.
Evolution har så mange avancerede hjælpemidler, at
man i indkøringsfasen bruger meget energi på at få
dens køreegenskaber ind på rygmarven, så den kan
køres optimalt. Lancer Ralliart fornemmer man
hurtigt og en sjov ting, som det at
styreegenskaberne ændres, når man slipper speederen
– fra understyring til en anelse overstyring – er
både underholdende og nyttigt, når man skal rundt i
de skarpe hjørner som bjergvejene omkring Barcelona
byder på.
I
teknisk forstand har Ralliarts undervogn sit ophav
hos den almindelige Lancer, men den er væsentligt
strammet op og tilpasset firehjulstrækket, som er
standard. Firehjulstrækket er til gengæld helt sit
eget og mere traditionelt i sin opbygning end det,
man finder i Evolution. Motoren stammer fra
Evolution. Blokken er den samme, men bl.a. en mindre
turbolader er med til at reducere effekten fra 295
til 240 hestekræfter. Gearskiftet er samme
dobbeltkobling system, som findes i Evolution og
kombineret med de let tilgængelige køreegenskaber er
man godt og hurtigt kørende på et øjeblik. Ralliart
er som sådan en bil, enhver vil kunne køre hvorimod
Evolution stiller krav til føreren i en noget anden
grad.
|