Med den nye Lancer Evolution har Mitsubishi stillet
skarpt på etablerede europæiske prestige modeller,
men man har ikke forladt sine rødder. Det tegner
godt.
Den nye Evolution er netop blevet præsenteret i en
såkaldte pre-produktion udgave, vi har haft
anledning til at prøve den og selvom en række
tekniske detaljer stadig skal finpudses, afslører
det første møde, at Mitsubishi med stor
træfsikkerhed vil ramme sit mål, spørgsmålet er
alene hvornår. Den færdige serieklare model lanceres
engang til efteråret og da begynder markedsføringen
for alvor – det er et projekt, der bliver spændende
at følge.
Ny kurs.
Fabrikken lægger ikke skjul på, at konkurrencen med
Subaru har været styrende for udviklingen af den
hidtidige Lancer Evolution model. Det er et ikke
ukendt japansk fænomen, men med de røde tal, der har
præget bundlinjen hos Mitsubishi i nogle år, har man
været tvunget til at ændre kurs og det er nok en god
strategi.
Meget symptomatisk valgte Mitsubishi også at
præsentere Lancer Evolution i sort (eller dark grey,
som man kalder den) – ligeså symptomatisk fandt det
første møde sted i tæt tåge i det ellers så
sol berigede sydlige Spanien. Normalt ville bilen
have været rød, den ville være blevet døbt Evo X -
men retningsskiftet er nu ikke helt et skud i
tågen...
BMW og Audi
Mitsubishi stiller med Lancer Evolution ind på de
kunder, der alternativt ville vælge en BMW M3 eller
en Audi S4. Det er hér udfordringen ligger, for hvad
skal animere en inkarneret BMW køber til at anskaffe
en ”japaner-bil”. Et af svarene er utvivlsomt en
sofistikeret teknik.
Punkt ét i den nye målsætning er, at bygge en bil,
hvor køreegenskaberne er centraleuropæiske. Det er
lykkedes. Man er fraveget den hidtidige ukomfortable
performance-undervogn og erstattet den med en vel
balanceret og langt mere komfortabel undervogn, som
gør bilen velegnet til en hurtig tur ned ad de tyske
autobahns.
Samtidig – og det er måske den vigtigste del af
kunststykket – er Lancer Evolution suveræn gennem
kurverne. Styrepræcisionen er forbilledlig,
stabiliteten unik og vejgrebet i såvel hurtige som
langsomme kurveforløb så god, at den tangerer en
hvilken som helst Audi eller BMW – og i øvrigt også
Subaru!
Hjælp at hente
Kører man mere end til husbehov, bevæger man sig ud
i ekstremerne, oplever man det høje tekniske niveau.
Der er hjælp at hente i enhver henseende og kører
man sportsligt, er man også godt klædt på.
|