Desuden arbejder centerdifferentialet med og låses
mere eller mindre efter behov. Ved fuld låsning er
kræfterne naturligt nok fordelt med 50 procent på
hver hjulaksel. S-AWC medvirker også til at
stabilisere Lanceren under indbremsning og har i det
hele taget stor indflydelse på den totale
køreoplevelse – og suppleres af meget fine Brembo
bremser, som optimerer førerens indflydelse på
bremsekraften. Hér går teknik og menneske hånd i
hånd.
Indstillingsmuligheder
Det unikke ved Mitsubishis system er imidlertid de
elektroniske hjælpemidler kombineret med SST-gearet.
De har gjort det muligt, at tilbyde føreren valget
mellem en normal position, en sportspositon og en
ultra-"supersportsindstilling", hvor bilen på det nærmeste
kan køres som en racerbil, uden at man er helt
prisgivet, hvis man kommer på kant med fysikkens
love.
Normal-positionen giver en lidt søvnig
kraftoverførsel, som er komfortabel under almindelig
kørsel. Sportsindstillingerne medfører i større
eller mindre grad en hurtigere speederrespons,
gearskifte og eksempelvis fastholder den
ultra-sportslige indstilling bilen i et gear, hvor
motoromdrejningerne er mindst 4.500 omdr./min.
Sidst, men ikke mindst, kan man fravælge al den
elektroniske hjælp som ESP og Traction Control. Det
forvandler Lancer Evolution til en ægte sportsvogn
med den kolossale accelerationsevne, der følger med
firehjulstrækket og kraftfordelingen vha. AYC.
Systemerne har vi afprøvet på et nyt spansk
racerbaneanlæg, beliggende ved Guadix nær Granada og
selvom elektronikken skal fine-tunes, virker den
fortræffeligt.
Sidst, men ikke mindst, kan man også vælge moderate
indstillinger, der gør grus kørsel og kørsel på is
til ren leg.
Den aparte udformning
af bagagerummet skyldes, at beklædningen op imod
kabinen skjuler en V-konstruktion, der medvirker til
at afstive karrosseriet.
Link til
importøren |