Den nye Mitsubishi Lancer SportSedan er som navnet
antyder en sportslig sedan. Bilen er kommet på
markedet i Danmark for kort tid siden og til en pris
på blot 240.000 kroner for den prøvekørte Invite
variant er der tale om et mønster eksempel på den
moderne, sportslig familiesedan.
Hvorfor et mønstereksempel – for den har hverken
variabel bagperron og underholdning til børnene?
Simpelthen fordi den tilgodeser hele den moderne
families behov. Farmand vil typisk være glad for en
sportslig bil med et sportsligt udtryk og sportslige
køreegenskaber og god motorkraft. Mor vil typisk
sætte pris på, at bilen også er både elegant og
præsentabel. Børnene klarer sig fint, især hvis de
ved, at det er en ”fed” bil, de kører rundt i, og
bagageplads er der nok af, når blot
barnevognsalderen er passeret.
Og så er der prisen: Til 240.000 kroner bliver man
ikke flået. Heller ikke hvad driftsøkonomien angår,
for den er om ikke forbilledlig så da i hvert fald
et godt gennemsnit for den slags biler. Dermed er
der lagt op til at der også bliver penge til overs
til ferieturen med eller uden bil.
Længe undervejs
Den nye Lancer har været længe undervejs. Der har
slet ikke været en Lancer i modelprogrammet i et par
år og Mitsubishi har været igennem en proces i den
periode, som har fået den japanske fabrik til klart
at definere sin egen position på bilmarkedet.
Resultatet er blevet en gennemarbejdet, koncept tro
bil, som næsten pr. definition vil blive en
økonomisk succes.
Omfattende udstyr
Det sidste skyldes ikke mindst, at man har begrænset
variationsudbuddet. Der findes tre
motoralternativer, hvoraf kun de to kan fås i
Danmark. Der findes godt nok tre udstyrsvarianter,
men basisudgaven, Invite, er så veludstyret, at det
mest er på marginalerne, man skal finde forskellene.
Topvarianten byder primært på læderkabine, Bi-Xenon
forlygter og nøgleløs betjening plus de forskelle,
mellem-varianten indeholder. Prisen på topvarianten
med 1,8 liters benzinmotoren er 300.000 kroner.
Den prøvekørte model er født med en 1,8 liters benzinmotor, der præsterer 143 hestekræfter og en benzinøkonomi på
omkring 13 km/l, som ydermere holder i praksis.
Udstyrsniveauet i Invite udgaven omfatter
fuldautomatisk klimaanlæg, hvis eneste minus er, at
blæseren larmer lidt vel rigelig meget. Det oplever
man måske især, fordi resten af lydoplevelsen både
fra motor, dæk og vind er ret beskeden.
Klimaanlægget inkluderer også afkølet handskerum og
komfortudstyret omfatter desuden el-ruder både for
og bag, el-sidespejle med varme, læderratbetjent
fartpilot, mp3 afspiller, bluetooth og på
sikkerhedsfronten 7 airbags samt ESP og 16”
alufælge.
At alufælgene udnævnes til at være en del af
sikkerhedsudstyret, skyldes primært, at Lancerens
styreegenskaber er så fine, at mange kritiske
situationer i trafikken vil kunne undgås.
Affjedringen er velafstemt, lidt blødere end hos
tyske biler, men nok mere passende til dansk
mentalitet. Og styrepræcisionen helt i top. En
anelse understyring – lidt mere end hvad man normalt
ville forvente af en sportslig bil, men med
forhjulstræk er det med til at øge stabiliteten ved
ligeud kørsel. Motoren er både smidig og kompetent.
100 km/t nås på under 10 sekunder, men det vigtigste er, at også maskineriet
bidrager til den sportslige oplevelse alene i kraft
af sin omdrejningsvillighed – dobbelt vigtigt, da
Mitsubishi har valgt en 5-gears løsning.
Det er overvejende plusser, der kan tildeles den nye
Lancer. Men man kan undre sig over, at der kun er
adgang til bagagerummet via et greb i kabinen eller
nøglen. Der er ikke et udvendigt greb, så man skal
have fingrene ind under bagklappen. Det er elegant
at |