| 
							 
							Når man tager en yderst velkørende bil, måske 
							fortsat den bedst kørende i sin størrelse, optimerer 
							den med henblik på fart og lægger en 306-hestes V6 i 
							maskinrummet, så har man sat prikken over i’et. 
							
							  
							
							Det er præcis hvad Mercedes har gjort med den C 350, 
							vi hér har prøvekørt. Eller måske har man gjort det 
							lidt i omvendt rækkefølge: Man har lagt en 
							306-hestes V6 i motorrummet på en almindelig 
							C-klasse og siden optimeret den til fart. Et 
							kunststykke, som inkluderer en 7-trins 7G-Tronic 
							Plus gearkasse, ”Avantgarde”-udstyr (og dermed også 
							Avantgarde-front), samt en hel stribe af 
							ekstraudstyr, herunder 18-tommer letmetalfælge til 
							21.000 kroner og multikontursæder. 
							
							  
							
							Kræfter som en VM-racerbil 
							
							Resultatet er fabelagtigt. C-klassen, som virkelig 
							er afsindig velkørende, forvandles til noget nær en 
							WTCC-racerbil. Alligevel er den både komfortabel, 
							stilfærdig og brændstoføkonomisk. 
							
							  
							
							For selvfølgelig: Blot fordi en bil har ligeså mange 
							hestekræfter sådan cirka som en WTCC racer, bliver 
							den ikke til en racerbil. Heldigvis. For en racerbil 
							er larmende, ikke mindst i kabinen, ubeskrivelig 
							ukomfortabel og ikke brugsrigtig til andet end at 
							køre motorløb. 
							
							  
							
							Mercedes C 350 er det stik modsatte – og alligevel 
							er den meget, meget hurtig. Se selv: 0-100 km/t på 6 
							sekunder, elektronisk begrænset til 250 km/t på 
							toppen. Men da dækkene skal kunne klare al slags 
							vejr og bilens vægt noget større, er 
							kurvehastigheden selvfølgelig derefter. Heldigvis, 
							for ellers ville man kunne køre faretruende stærkt i 
							den bil. 
							
							  
							
							Smidig V6’er øger sikkerheden 
							
							V6’eren i motorrummet præsterer ikke bare op til 306 
							hestekræfter, den udvikler også et drejningsmoment 
							på 370 Nm i hele omdrejningsintervallet fra 3500 til 
							5000 omdr./min. Uden så meget som sporet af en 
							turbolader. Forklaringen ligger i motorstørrelsen på 
							ikke mindre end 3,5 liter. En sådan motor er rigtig 
							smidig og netop det forhold er med til at 
							retfærdiggøre en sådan bil. 
							 
							
							  
							 
							
							Ingen har brug for at kunne nå 100 km/t på 6 
							sekunder på almindelig landevej. Men mange har brug 
							for at kunne foretage hurtige hastighedsskift f.eks. 
							under overhaling eller ved undvigemanøvre. De brede 
							hjul, den lave dækprofil og den faste undervogn gør 
							bilens køreegenskaber meget sikre og netop de 
							forhold ikke bare retfærdiggør købet af et sådan 
							køretøj, det gør den også til forbillede for hvad 
							fremtiden måtte byde på også udenfor Mercedes’ 
							rammer. 
							
							  
							
							Meget langt på literen 
							
							Tænk blot på hvor kraftige motorer man havde for 
							bare 20-30 år siden. De var ikke særlig kraftige. Og 
							bilerne var dengang heller ikke særlig velkørende – 
							sammenlignet med nutidens biler. 
							
							  
							
							Dengang var de heller ikke særlig 
							brændstoføkonomiske. C 350 kører 14,7 kilometer på 
							en liter benzin og slipper da bare 159 g CO2 ud i 
							atmosfæren pr kørt kilometer. Med over 300 
							hestekræfter. Lad lige de tal hænge i luften et 
							øjeblik, inder der læses videre… 
							
							  
							
							Hemmeligheden ligger i det målrettede arbejde, 
							Mercedes har foretaget under overskriften 
							BlueEFFICIENCY. Da den seneste generation af 
							C-klassen blev introduceret i 2007 var man ikke nået 
							dertil endnu. Men det begyndte man på allerede året 
							efter og fabrikken forbedrer konstant på bilerne, så 
							en C-klasse anno 2008 er ikke så økonomisk eller så 
							velkørende som 2012-modellen. 
							  
							
							Over en million kroner 
							
							Vi har tidligere prøvekørt forskellige varianter af 
							C-klassen og de funktionelle egenskaber er de samme 
							i en C 350. Avantgarde-udstyret inkluderer det 
							stejle, dynamiske og også lidt frække frontparti. 
							Basisprisen for en C 350 er 860.000 kroner og med 
							det ekstraudstyr, der var hægtete på den prøvekørte 
							bil, overstiger listeprisen lige præcis en million 
							kroner. Tænk i den forbindelse på, at den billigste 
							C-klasse hedder C 180, dens motor kan præstere 120 
							hk og prisen er 467.000 kroner. 
							
							  
							
							I den prøvekørte variant havde man flere 
							indstillingsmuligheder af kørefærdighederne. Man 
							kunne vælge mellem en sports- og en økokonfiguration, 
							som ikke alene omfatter speederrespons men også 
							dæmpningen af hjulophængene. Man kunne vælge mellem 
							automatisk gearskifte eller manuelt sekventielt 
							gearskifte. Man kunne vælge ikke bare sædets 
							position men også lændestøtte og sidestøtte flere 
							steder på sædet, så man kan få optimal støtte når 
							man cruiser såvel som når man kører friskt. 
							
							  
							
							Avanceret – og simpelt ekstraudstyr 
							
							Og så var bilen udrustet med et såkaldt intelligent 
							lyssystem, som populært sagt tilpasser lyset efter 
							kørselsforholdene og behovet. Det inkluderer 
							automatisk nedblænding og er desuden 
							hastighedsafhængigt. 
							  
							
							Udstyrslisten er alenlang men sidst skal nævnes, at 
							ekstraudstyr også inkluderer nedfældelige 
							bagsæderyglæn. Mercedes er ikke ene om, at tage 
							penge for det system, som ret beset også inkluderer 
							en anden teknik end hvis ryglænene var fastmonteret. 
							Prisen er 6.700 kroner, men så får man også 
							betjeningsgreb i bagagerummet, anbragt lige under 
							den øverste kant på bagagerumsåbningen, så 
							betjeningen er yderst enkelt. 
							 
							
							   |