- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Biltest: Mercedes-Benz C 350 BE Avantgarde

Prikken over i’et

 


Af Søren Clauding – august 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når man tager en yderst velkørende bil, måske fortsat den bedst kørende i sin størrelse, optimerer den med henblik på fart og lægger en 306-hestes V6 i maskinrummet, så har man sat prikken over i’et.

 

Det er præcis hvad Mercedes har gjort med den C 350, vi hér har prøvekørt. Eller måske har man gjort det lidt i omvendt rækkefølge: Man har lagt en 306-hestes V6 i motorrummet på en almindelig C-klasse og siden optimeret den til fart. Et kunststykke, som inkluderer en 7-trins 7G-Tronic Plus gearkasse, ”Avantgarde”-udstyr (og dermed også Avantgarde-front), samt en hel stribe af ekstraudstyr, herunder 18-tommer letmetalfælge til 21.000 kroner og multikontursæder.

 

Kræfter som en VM-racerbil

Resultatet er fabelagtigt. C-klassen, som virkelig er afsindig velkørende, forvandles til noget nær en WTCC-racerbil. Alligevel er den både komfortabel, stilfærdig og brændstoføkonomisk.

 

For selvfølgelig: Blot fordi en bil har ligeså mange hestekræfter sådan cirka som en WTCC racer, bliver den ikke til en racerbil. Heldigvis. For en racerbil er larmende, ikke mindst i kabinen, ubeskrivelig ukomfortabel og ikke brugsrigtig til andet end at køre motorløb.

 

Mercedes C 350 er det stik modsatte – og alligevel er den meget, meget hurtig. Se selv: 0-100 km/t på 6 sekunder, elektronisk begrænset til 250 km/t på toppen. Men da dækkene skal kunne klare al slags vejr og bilens vægt noget større, er kurvehastigheden selvfølgelig derefter. Heldigvis, for ellers ville man kunne køre faretruende stærkt i den bil.

 

Smidig V6’er øger sikkerheden

V6’eren i motorrummet præsterer ikke bare op til 306 hestekræfter, den udvikler også et drejningsmoment på 370 Nm i hele omdrejningsintervallet fra 3500 til 5000 omdr./min. Uden så meget som sporet af en turbolader. Forklaringen ligger i motorstørrelsen på ikke mindre end 3,5 liter. En sådan motor er rigtig smidig og netop det forhold er med til at retfærdiggøre en sådan bil.



Ingen har brug for at kunne nå 100 km/t på 6 sekunder på almindelig landevej. Men mange har brug for at kunne foretage hurtige hastighedsskift f.eks. under overhaling eller ved undvigemanøvre. De brede hjul, den lave dækprofil og den faste undervogn gør bilens køreegenskaber meget sikre og netop de forhold ikke bare retfærdiggør købet af et sådan køretøj, det gør den også til forbillede for hvad fremtiden måtte byde på også udenfor Mercedes’ rammer.

 

Meget langt på literen

Tænk blot på hvor kraftige motorer man havde for bare 20-30 år siden. De var ikke særlig kraftige. Og bilerne var dengang heller ikke særlig velkørende – sammenlignet med nutidens biler.

 

Dengang var de heller ikke særlig brændstoføkonomiske. C 350 kører 14,7 kilometer på en liter benzin og slipper da bare 159 g CO2 ud i atmosfæren pr kørt kilometer. Med over 300 hestekræfter. Lad lige de tal hænge i luften et øjeblik, inder der læses videre…

 

Hemmeligheden ligger i det målrettede arbejde, Mercedes har foretaget under overskriften BlueEFFICIENCY. Da den seneste generation af C-klassen blev introduceret i 2007 var man ikke nået dertil endnu. Men det begyndte man på allerede året efter og fabrikken forbedrer konstant på bilerne, så en C-klasse anno 2008 er ikke så økonomisk eller så velkørende som 2012-modellen.

 

Over en million kroner

Vi har tidligere prøvekørt forskellige varianter af C-klassen og de funktionelle egenskaber er de samme i en C 350. Avantgarde-udstyret inkluderer det stejle, dynamiske og også lidt frække frontparti. Basisprisen for en C 350 er 860.000 kroner og med det ekstraudstyr, der var hægtete på den prøvekørte bil, overstiger listeprisen lige præcis en million kroner. Tænk i den forbindelse på, at den billigste C-klasse hedder C 180, dens motor kan præstere 120 hk og prisen er 467.000 kroner.

 

I den prøvekørte variant havde man flere indstillingsmuligheder af kørefærdighederne. Man kunne vælge mellem en sports- og en økokonfiguration, som ikke alene omfatter speederrespons men også dæmpningen af hjulophængene. Man kunne vælge mellem automatisk gearskifte eller manuelt sekventielt gearskifte. Man kunne vælge ikke bare sædets position men også lændestøtte og sidestøtte flere steder på sædet, så man kan få optimal støtte når man cruiser såvel som når man kører friskt.

 

Avanceret – og simpelt ekstraudstyr

Og så var bilen udrustet med et såkaldt intelligent lyssystem, som populært sagt tilpasser lyset efter kørselsforholdene og behovet. Det inkluderer automatisk nedblænding og er desuden hastighedsafhængigt.

 

Udstyrslisten er alenlang men sidst skal nævnes, at ekstraudstyr også inkluderer nedfældelige bagsæderyglæn. Mercedes er ikke ene om, at tage penge for det system, som ret beset også inkluderer en anden teknik end hvis ryglænene var fastmonteret. Prisen er 6.700 kroner, men så får man også betjeningsgreb i bagagerummet, anbragt lige under den øverste kant på bagagerumsåbningen, så betjeningen er yderst enkelt.


Læs også:

Mercedes-Benz C 180 CGI 2010

Mercedes-Benz C 200 CDI 2010

Mercedes-Benz C 220 CDI T BlueEFFICIENCY 2011


Mercedes C350 test i Motorradioen >>>

 


Model:

Mercedes-Benz C 350 BlueEFFICIENCY Avantgarde aut.

Listepris:

Kr. 860.500 excl. ekstraudstyr

Motor og transmission:

6 cyl. V6 benzinmotor 3,5 l. 306 hk. 370 Nm/ 3500-5250 omdr./min. 7-trins automatgear. Baghjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,0 sek./ 250 km/t/ 14,7 km/l /159 g/km

Længde:

4,59m

Bagagerum:

475 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP med ASR. Fodgænger beskyttelse (aktiv motorhjelm). 18” letmetalfælge (ekstraudstyr). Tirefit med elektrisk pumpe. 7 airbags. Attention Assist. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt