Når man tager en yderst velkørende bil, måske
fortsat den bedst kørende i sin størrelse, optimerer
den med henblik på fart og lægger en 306-hestes V6 i
maskinrummet, så har man sat prikken over i’et.
Det er præcis hvad Mercedes har gjort med den C 350,
vi hér har prøvekørt. Eller måske har man gjort det
lidt i omvendt rækkefølge: Man har lagt en
306-hestes V6 i motorrummet på en almindelig
C-klasse og siden optimeret den til fart. Et
kunststykke, som inkluderer en 7-trins 7G-Tronic
Plus gearkasse, ”Avantgarde”-udstyr (og dermed også
Avantgarde-front), samt en hel stribe af
ekstraudstyr, herunder 18-tommer letmetalfælge til
21.000 kroner og multikontursæder.
Kræfter som en VM-racerbil
Resultatet er fabelagtigt. C-klassen, som virkelig
er afsindig velkørende, forvandles til noget nær en
WTCC-racerbil. Alligevel er den både komfortabel,
stilfærdig og brændstoføkonomisk.
For selvfølgelig: Blot fordi en bil har ligeså mange
hestekræfter sådan cirka som en WTCC racer, bliver
den ikke til en racerbil. Heldigvis. For en racerbil
er larmende, ikke mindst i kabinen, ubeskrivelig
ukomfortabel og ikke brugsrigtig til andet end at
køre motorløb.
Mercedes C 350 er det stik modsatte – og alligevel
er den meget, meget hurtig. Se selv: 0-100 km/t på 6
sekunder, elektronisk begrænset til 250 km/t på
toppen. Men da dækkene skal kunne klare al slags
vejr og bilens vægt noget større, er
kurvehastigheden selvfølgelig derefter. Heldigvis,
for ellers ville man kunne køre faretruende stærkt i
den bil.
Smidig V6’er øger sikkerheden
V6’eren i motorrummet præsterer ikke bare op til 306
hestekræfter, den udvikler også et drejningsmoment
på 370 Nm i hele omdrejningsintervallet fra 3500 til
5000 omdr./min. Uden så meget som sporet af en
turbolader. Forklaringen ligger i motorstørrelsen på
ikke mindre end 3,5 liter. En sådan motor er rigtig
smidig og netop det forhold er med til at
retfærdiggøre en sådan bil.
Ingen har brug for at kunne nå 100 km/t på 6
sekunder på almindelig landevej. Men mange har brug
for at kunne foretage hurtige hastighedsskift f.eks.
under overhaling eller ved undvigemanøvre. De brede
hjul, den lave dækprofil og den faste undervogn gør
bilens køreegenskaber meget sikre og netop de
forhold ikke bare retfærdiggør købet af et sådan
køretøj, det gør den også til forbillede for hvad
fremtiden måtte byde på også udenfor Mercedes’
rammer.
Meget langt på literen
Tænk blot på hvor kraftige motorer man havde for
bare 20-30 år siden. De var ikke særlig kraftige. Og
bilerne var dengang heller ikke særlig velkørende –
sammenlignet med nutidens biler.
Dengang var de heller ikke særlig
brændstoføkonomiske. C 350 kører 14,7 kilometer på
en liter benzin og slipper da bare 159 g CO2 ud i
atmosfæren pr kørt kilometer. Med over 300
hestekræfter. Lad lige de tal hænge i luften et
øjeblik, inder der læses videre…
Hemmeligheden ligger i det målrettede arbejde,
Mercedes har foretaget under overskriften
BlueEFFICIENCY. Da den seneste generation af
C-klassen blev introduceret i 2007 var man ikke nået
dertil endnu. Men det begyndte man på allerede året
efter og fabrikken forbedrer konstant på bilerne, så
en C-klasse anno 2008 er ikke så økonomisk eller så
velkørende som 2012-modellen.
Over en million kroner
Vi har tidligere prøvekørt forskellige varianter af
C-klassen og de funktionelle egenskaber er de samme
i en C 350. Avantgarde-udstyret inkluderer det
stejle, dynamiske og også lidt frække frontparti.
Basisprisen for en C 350 er 860.000 kroner og med
det ekstraudstyr, der var hægtete på den prøvekørte
bil, overstiger listeprisen lige præcis en million
kroner. Tænk i den forbindelse på, at den billigste
C-klasse hedder C 180, dens motor kan præstere 120
hk og prisen er 467.000 kroner.
I den prøvekørte variant havde man flere
indstillingsmuligheder af kørefærdighederne. Man
kunne vælge mellem en sports- og en økokonfiguration,
som ikke alene omfatter speederrespons men også
dæmpningen af hjulophængene. Man kunne vælge mellem
automatisk gearskifte eller manuelt sekventielt
gearskifte. Man kunne vælge ikke bare sædets
position men også lændestøtte og sidestøtte flere
steder på sædet, så man kan få optimal støtte når
man cruiser såvel som når man kører friskt.
Avanceret – og simpelt ekstraudstyr
Og så var bilen udrustet med et såkaldt intelligent
lyssystem, som populært sagt tilpasser lyset efter
kørselsforholdene og behovet. Det inkluderer
automatisk nedblænding og er desuden
hastighedsafhængigt.
Udstyrslisten er alenlang men sidst skal nævnes, at
ekstraudstyr også inkluderer nedfældelige
bagsæderyglæn. Mercedes er ikke ene om, at tage
penge for det system, som ret beset også inkluderer
en anden teknik end hvis ryglænene var fastmonteret.
Prisen er 6.700 kroner, men så får man også
betjeningsgreb i bagagerummet, anbragt lige under
den øverste kant på bagagerumsåbningen, så
betjeningen er yderst enkelt.
|