- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mercedes-Benz C 180 CGI BlueEfficiency

Førsteklasses mellemklassebil

 


Tekst: Søren Clauding – juli 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er måske ikke det letteste i denne verden at forstå, hvorfor man skal betale en halv million for en regulær mellemklassebil, når man kan købe en bil i samme størrelse for det halve. Men en Mercedes C-klasse er ikke alene en regulær mellemklassebil, den er også en moderne, optimeret og ikke mindst utrolig luksuøs mellemklassebil.

 

Det sidste er værd at forholde sig til, for hælder man en masse ekstraudstyr på den billige mellemklassebil, får man måske nok en pris ud af det, der nærmer sig Mercedes prisen, men det får man ingen Mercedes af.

 

Ualmindelig velkørende

En moderne Mercedes C-klasse er nemlig - og det var det, der overvældede os mest – en ualmindelig velkørende bil. En tur gennem Danmark og videre af tyske autobahns gav en klar indikation af, at den bil kan det hele. Også når man sender den rundt på snoede landeveje eller ud i tæt bytrafik. Og den kan det, mens man som fører eller passager oppebærer en meget høj grad af velvære.

 

Det sidste hænger dog lidt sammen med benlængden, for benpladsen på bagsædet er ikke overvældende. Men det minus bærer er C-klassen ikke alene rundt med – det gør mange andre moderne, aerodynamiske sedan’s, hvis ydre mål burde kunne give masser af bagsædeplads. Men hér har man altså valgt at prioritere anderledes.

 

Lavprofil en fordel

At køreegenskaberne var så højt prioriteret overraskede. Men den kører virkelig, virkelig godt. Testbilen var udstyret med 225 mm brede 45 procent lavprofildæk på 17” fælge – det er noget mere end de 195 mm brede standardmonterede 16” hjul – men hvor vi normalt ville dømme hus forbi, fordi lavprofildæk ikke almindeligvis giver så stærk en forbedring af køreegenskaberne, at det retfærdiggør reduktionen i kørekomfort, sidder tingene lige i øjet på en C-klasse.

 

Vi har ikke prøvet den med standardmonteringen, men i denne konfiguration er bilen eminent – med 200 km/t på autobahn, med 100 km/t gennem landevejens kurver, over små ujævne biveje og manøvreringsevnen i tæt trafik er så god, som bilens størrelse giver mulighed for.

 

Komfortabel køreglæde

Affjedringen er forbavsende komfortabel – uden at påvirke sporsikkerheden. Det er formentlig hemmeligheden bag opsætningen af bilen. Men det er ingen racerbil, blot en bil med høj grad af komfortabel køreglæde, et spejl af tiden, så at sige.



Motoren er en 1,8 liters 156 hestes benzinmotor med turbolader, som i den grad underbygger køreoplevelsen. Den er ikke bare civiliseret (meget lavt støj- og vibrationsniveau), den er yderst civiliseret med et drejningsmoment på overbevisende 250 Nm i hele omdrejningsområdet fra 1600 (det er næsten tomgang) til 4200 omdr,/min. Topfarten på 220 km/t nåede vi aldrig, for trods skifte til sommerdæk var motorstyringen stadig indstillet på vinterdæk og her er der en automatisk begrænsning på 210 km/t – men det klarede den så også uden problemer.

 

BlueEfficiency

Arbejdet med driftsøkonomi og CO2 kontrol har udmøntet sig i, at benzinmotoren officielt kører 12,8 km/l ved blandet kørsel med den 5-trins automatgearkasse, der i C 180 CGI’en sørgede for at viderebefordre motorkræfterne til baghjulene. I praksis, på de danske lande- og motorveje kørte vi længere end de officielle tal, inklusive klimaanlæg for fuld udblæsning og ingen særlig øko-bevidst kørestil. Det er vist i praksis det, Mercedes har døbt BlueEfficiency.

 

Visuelt er C-klassen mere vellykket udvendigt end indvendig. Udvendigt har den fået tilført en dynamisk potentiel linjeføring, som kendetegner Mercedes familien nu om dage, indvendig er linjerne strenge, skarpe men også lidt uinteressante. Alle funktioner er til gengæld let tilgængelige og alting er pænt pakket ind. Kvaliteten udviser ingen tegn på at falde igennem, og det vil i Mercedes verdenen sige at den er en del af det, der retfærdiggør den høje anskaffelsespris.


 

 


Model:

Mercedes C 180 CGI BlueEfficiency Aut.

Listepris:

Kr. 517.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,8 l turbo benzinmotor. 156 hk. 250 Nm/1600-4200 omdr./min. 5 trins aut. gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,0 sek./ 220 km/t/ 12,8 km/l /181 g/km

Længde:

4,59 m

Bagagerum:

475 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Hillholder. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Isofix.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt