Det var køreoplevelsen, der dominerede
totalbilledet, da vi gav os på langtur i
stationcar-udgaven af Mercedes C-klasse. Den er
ganske enkelt den bedst kørende mellemklassebil
blandt dem, vi har prøvet her på Motorsiden.dk.
Intet mindre.
Mandomsprøven
Det er stærke ord, at kåre én bil til at køre bedre
end nogen anden. Og indrømmet: Det kommer da også an
på hvilke forventninger, man har til en bils
køreegenskaber. Men det er uomtvisteligt, at ved høj
fart – dvs. 200 km/t og derover – viser en bil sit
sande jeg. Og ét af de steder, hvor en bils sande
jeg for alvor sættes på prøve, er ikke på snoede
motorbaner ved lave hastigheder, men ved kørsel hen
over det ”berømte” motorvejsforløb syd for Kassel i
Tyskland. Hér bør en bil kunne køres igennem med 180
km/t uden ”slinger i valsen”. De færreste er stabile
ved 200 km/t. Mercedes’en kunne køre meget hurtigere
uden på et eneste tidspunkt at nærme sig grænsen for
ustabilitet. Det var en sand mandomsprøve, den dér
bestod.
Men ét er, at kunne køre hurtigere end man normalt
vil gøre, selv på de tyske autobahns (det tillader
hverken trafik eller sund fornuft), et andet er at
opleve køreglæde på snoede veje, i hurtige sving, i
langsomme sving, ved bykørsel og ikke mindst i de
situationer, hvor bilen egentlig blot er et
transportmiddel og køreoplevelsen skudt i
baggrunden.
Baghjulstræk og Distronic Plus
Mercedes har valgt baghjulstræk til alle modeller på
C-klasse niveau og derover. Det er med til at
fastholde den køredynamiske oplevelse på snoede
landeveje – uden tab af kørekomfort. Og til kørsel i
byerne har man opfundet ”Distronic Plus”.
Sidstnævnte er et unikt system, som regulerer
afstanden til forankørende biler – helt ned til 0
km/t. I praksis fungerer det derfor også ved
langsomgående kø-kørsel. Når bilen er bremset ned
til 0 km/t, træder stop/start systemet i funktion,
motoren går i stå og når den foran holdende bil igen
sætter sig i bevægelse, vipper man blot til en pal
ved rattet, så springer Mercedes-diesel’en i gang og
bilen begynder at køre, når afstanden er den
rigtige.
Skal benyttes med omhu
Systemet fungerer også ved høj autobahn-fart. Eneste
svage punkt er de andre bilister. Hvis man ligger i
overhalingsbanen med behørig afstand til bilen
foran, er den behørige afstand så stor, at bilister
i inderbanen ofte føler sig fristet til at fylde
hullet ud og simpelthen stryger ud foran Mercedes’en,
som naturligt nok bremser ned for at genetablere den
korrekte minimusafstand.
Det er irriterende (om end det alene er udtryk for
andre bilisters manglende disciplin, hvad angår det,
at holde afstand) men bevirker desværre, at bilister
bag Mercedes’en (som typisk også holder for ringe
afstand) bliver overraskede. Og da deres biler
sjældent kører så godt som C-klassen, kan der opstå
kritiske situationer. Derfor skal Mercedes føreren
benyttet Distronic Plus med omhu og udvise ansvar
overfor de andre bilisters dårlige bilkørsel – for
selvom de måske kører forkert, bør man selvklart
undgå at bringe dem i fare…
Efter denne sværte: Er nogen i tvivl om at
køreoplevelsen dominerede oplevelsen af C-klassen på
langfart? Næppe.
Herlig maskinkraft
Motoren var en 170 hestes commonrail diesel, en
række 4’er på 2,2 liter, der yder et maks. moment på
400 Nm allerede ved 1400 omdr./min – et moment som
holder helt op til 2800 omdr./min. Det giver et
kraftoverskud, som svarer til en langt større motor
og det ses på såvel fartpræstationer og forbrug:
0-100 km/t på 8,5 sek., 219 km/t på toppen og så kan
den køre 21,3 km/l (dog ikke ved 200 km/t!). Den
motor understøtter fuldt ud køreoplevelsen.
Det samme gør 7G-tronic Plus gearkassen, der på
inter tidspunkt opfordrer føreren til selv at styre
gearskiftene. Det klarer gearkassen ganske enkelt
suverænt.
Potent og maskulin
Og bilen i øvrigt: Jo, efter det gennemgribende
facelift i foråret er der tale om en visuelt potent
og noget mere maskulin bil end forgængeren. Den nye
idé med i Avantgarde udstyrsvarianten at indbygge
stjernen i kølergrillen (hvori man i øvrigt har
indbygget Distronic’en) funger fortræffeligt, om end
man så må give afkald på sigtekornet forrest på
motorhjelmen.
I kabinen er pladsen vel disponeret om end
interiøret er det mindst ophidsende i en C-klasse.
Og stationcardesignet gør ikke bare bilen smukkere
og mere maskulin, det er også funktionelt et scoop,
fordi Mercedes gennemtænker tingene i mindste
detalje. Prisen? Jo, listeprisen efter den nye
prisstrategi, som blev indført i januar 2010, byder
på en basispris på 561.000 kroner – og den
inkluderer jo køreegenskaberne. Men oven i den skal
man så lægge 51.000 kroner for førerassistentpakken,
der inkluderer Distronic Plus. Yderligere var den
prøvekørte C-klasse udstyret med udstyr for 260.000
kroner udstyr (som bl.a. omfatter 7G-Tronic Plus og
Avantgarde designet). Dermed er prisen vokset til
tæt ved 900.000 kroner og det er mange penge for en
mellemklassebil, men hvor er der bare lækkert…
|