- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Mercedes-Benz C 200 CDI BlueEfficiency sedan

Miljørigtig Mercedes


Tekst: Søren Clauding – august 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har for nylig prøvekørt en Mercedes C-klasse. Det var CGI BE versionen (læs her>>>) som har en benzinmotor, der er optimeret med henblik på mindst muligt brændstofforbrug og dermed også mindst mulig forurening. Men det kan gøres endnu bedre ved hjælp af Mercedes-Benz C 200 CDI BE.

 

Fartpræstationerne for de to biler er stort set ens. Dieseludgaven er 25.000 kroner dyrere end benzinversionen, men det tjenes ind igen, hvis man har et stort kørselsforbrug. Officielt kan den køre 20 kilometer på en liter dieselolie i den prøvekørte version med 6-trins manuelt gear. Samtidig slipper den 130 g CO2 ud i atmosfæren. De tilsvarende tal for en manuelt CGI model er 14,8 km/l og 181 g CO2.

 

Diesel kræver mange kilometer

Spørgsmålet er, om en diesel-Mercedes i disse miljøtider er mere rigtig end en benzin-version. Og sandt at sige er der, hvad dette angår, ikke meget nyt under solen: Det danske afgiftssystem betinger, at skal der være penge at spare ved at køre diesel, skal man køre mange kilometer, hvorimod benzinmotoren er at foretrække, hvis forbruget ikke er så stort. Grænsen ligger som sædvanlig omkring 20.000 km/år.



Men mange mennesker foretrækker en diesel pga. det store moment, som giver et herligt spark bagi, når man accelererer ved lav fart. Og hér er Mercedes dieselen ganske vellykket. Motoren præsterer 136 hestekræfter samt et maksimalt drejningsmoment på 360 Nm over en skala fra 1600 til 2600 motoromdrejninger pr. minut. Det er mindre effekt end benzin’eren men et noget større moment og de to tal kompenserer stort set for hinanden.

 

Benzin lig med komfort

Omvendt er støjniveauet, eller i hvert fald støjoplevelsen, noget kraftigere i dieselmodellen. Det samme gælder vibrationsniveauet. Man er ikke et sekund i tvivl om at det er en dieselmotor om end forskellen ikke er så stor, når man er oppe i fart og kører med konstant hastighed. Men som sådan er det helt klart: Vil man køre komfortabelt, er benzinudgaven at foretrække.

 

Hvad angår køreegenskaberne er der i praksis ingen nævneværdig forskel.

 

Stjernevalg

Det var der til gengæld rent visuelt på den prøvekørte udgave og den tidligere prøvekørte benzin-version. Diesel-varianten var forsynet med den nye Mercedes-front uden den lille stjerne på fronten, altså det lille sigtekorn. Til gengæld har dette frontparti en gevaldig og langt mere sportslig kæmpestjerne indbygget i frontgrillen.



Det hænger groft set sammen på den måde, at man som køber kan vælge hvilket frontparti, man gerne vil have bilen leveret med. Som udgangspunkt er ”Elegance” og standard varianterne udstyret med den lille stjerne, som på den tidligere prøvekørte CGI, mens den såkaldte Avantgarde-variant har den store stjerne i frontgrillen. Men man kan som køber vælge front, stort set på tværs af udstyrs-varianterne. Og der er ingen som helst sammenhæng mellem frontparti og motorvalg…

 


Model:

Mercedes-Benz C 200 CDI BlueEfficiency sedan Aut.

Listepris:

Kr. 566.692 inkl. ekstraudstyr

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,1 l. 136 hk. 340 Nm/1600-2600 omdr./min. Partikelfilter.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,2 sek./ 218 km/t/ 20,0 km/l /130 g/km

Længde:

4,58 m

Bagagerum:

475 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Hillholder. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg med afkølet handskerum. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Isofix.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt