Vi har for nylig prøvekørt en Mercedes C-klasse. Det
var CGI BE versionen (læs
her>>>) som har en benzinmotor, der er optimeret
med henblik på mindst muligt brændstofforbrug og
dermed også mindst mulig forurening. Men det kan
gøres endnu bedre ved hjælp af Mercedes-Benz C 200
CDI BE.
Fartpræstationerne for de to biler er stort set ens.
Dieseludgaven er 25.000 kroner dyrere end
benzinversionen, men det tjenes ind igen, hvis man
har et stort kørselsforbrug. Officielt kan den køre
20 kilometer på en liter dieselolie i den prøvekørte
version med 6-trins manuelt gear. Samtidig slipper
den 130 g CO2 ud i atmosfæren. De tilsvarende tal
for en manuelt CGI model er 14,8 km/l og 181 g CO2.
Diesel kræver mange kilometer
Spørgsmålet er, om en diesel-Mercedes i disse
miljøtider er mere rigtig end en benzin-version. Og
sandt at sige er der, hvad dette angår, ikke meget
nyt under solen: Det danske afgiftssystem betinger,
at skal der være penge at spare ved at køre diesel,
skal man køre mange kilometer, hvorimod
benzinmotoren er at foretrække, hvis forbruget ikke
er så stort. Grænsen ligger som sædvanlig omkring
20.000 km/år.
Men mange mennesker foretrækker en diesel pga. det
store moment, som giver et herligt spark bagi, når
man accelererer ved lav fart. Og hér er Mercedes
dieselen ganske vellykket. Motoren præsterer 136
hestekræfter samt et maksimalt drejningsmoment på
360 Nm over en skala fra 1600 til 2600
motoromdrejninger pr. minut. Det er mindre effekt
end benzin’eren men et noget større moment og de to
tal kompenserer stort set for hinanden.
Benzin lig med komfort
Omvendt er støjniveauet, eller i hvert fald
støjoplevelsen, noget kraftigere i dieselmodellen.
Det samme gælder vibrationsniveauet. Man er ikke et
sekund i tvivl om at det er en dieselmotor om end
forskellen ikke er så stor, når man er oppe i fart
og kører med konstant hastighed. Men som sådan er
det helt klart: Vil man køre komfortabelt, er
benzinudgaven at foretrække.
Hvad angår køreegenskaberne er der i praksis ingen
nævneværdig forskel.
Stjernevalg
Det var der til gengæld rent visuelt på den
prøvekørte udgave og den tidligere prøvekørte
benzin-version. Diesel-varianten var forsynet med
den nye Mercedes-front uden den lille stjerne på
fronten, altså det lille sigtekorn. Til gengæld har
dette frontparti en gevaldig og langt mere sportslig
kæmpestjerne indbygget i frontgrillen.
Det hænger groft set sammen på den måde, at man som
køber kan vælge hvilket frontparti, man gerne vil
have bilen leveret med. Som udgangspunkt er
”Elegance” og standard varianterne udstyret med den
lille stjerne, som på den tidligere prøvekørte CGI,
mens den såkaldte Avantgarde-variant har den store
stjerne i frontgrillen. Men man kan som køber vælge
front, stort set på tværs af udstyrs-varianterne. Og
der er ingen som helst sammenhæng mellem frontparti
og motorvalg… |