- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Toyota C-HR

1,8 Hybrid Style


Sporty hybridbil med fremtidsperspektiver


Af Søren Clauding – juli 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Læser man de internationale tendenser, vil hybridbilerne være i fremmarch i de kommende år. Det har de faktisk været længe, hvilket den fancy C-HR er et ubestrideligt udtryk for. Toyota C-HR blev lanceret i 2017, og siden er modellen blevet solgt i flere end 830.000 eksemplarer. Nu er 2. generation så blevet introduceret, først kom den selvopladende hybrid, som vi har fokus på i disse linjer, og siden også som plug-in hybrid.

 

Da C-HR blev lanceret havde man et vist salg af udgaven uden hybrid teknik. Men allerede i 2018 udgjorde hybrid-versionerne 89 procent af salget i Europa, og året efter oversteg det 90 procent. 

 

Tendensen er klar og også nødvendig, for selvom vi i Danmark fra politisk hånd fortsat storsatser på fuldt elektriske biler, har ingen endnu fundet en elektrisk teknik, som bare tilnærmelsesvis vil kunne blive bygget ind i de biler, der over de næste 10-15-20 år skal erstatte de 1,6 milliarder biler med forbrændingsmotor, som verden aktuelt disponerer over og langt henad vejen også har brug for.

 

Andre energikilder end direkte strøm

Om den kommer, må tiden vise, for bilfabrikkerne redefinerer for tiden klogt nok deres strategier, så de er parat til at fortsætte deres forretning, selvom bilerne måske skal køre på energi fra andre kilder end strøm, direkte på et batteri.

 

Det er nu på ingen måde en katastrofe, for med udviklingen af teknik, hvor andre og helt CO2 fri eller i hvert fald CO2 neutrale brændstoffer kan benyttes, imødeser mange i branchen en udvikling, hvor forbrændingsmotorer fortsat kan eksistere, uden forbrug af fossile brændstoffer og uden derved at belaste klimaet gennem forøgelse af CO2.


1,8 liters hybridmotoren er en ægte selvopladende hybrid eller Fuld Hybrid, som Toyota ynder at kalde den. Atkinson Cycle benzinmotoren og permanent magnet synkron elmotoren yder tilsammen 140 hestekræfter, men elmotoren på 94 hk er i de fleste tilfælde i stand til at drive bilen uden hjælp fra forbrændingsmotoren.


I flere år har Toyota vundet verdensmesterskabet i rally med CO2 neutrale plug-in hybrid biler, hvilket er helt i tråd med deres forudsigelser for 27 år siden, da den første Toyota Prius selvopladende hybrid så dagens lys. De har vundet 24 timers Le Mans fem gange med hybrid-racersportsvogne og er også regerende verdensmestre i den kategori. Selv i Formel 1, hvor man dog fortsat er afhængig af finansiering fra olieproducerende stater, liner man et stærkere hybrid reglement op, som tages i brug i 2026.

 

Toyota hybrid i Formel 1

Motorsporten er ofte forudsigende i forhold til bilbranchen i bred forstand, og a-pro-pos Toyota flirter verdens største bilproducent efter sigende med udvalgte Formel 1 teams - som ville kunne resultere i den japanske fabriks Formel 1 comeback i en eller anden forstand inden for få år.



Alt dette sagt for ligesom at sætte en bil som den nye Toyota C-HR i perspektiv. Toyota C-HR er nemlig en sporty kompakt til mellemstor SUV baseret på 5. generation af Toyotas avancerede hybridteknologi. Koncernen har kolossal erfaring med hybridteknik og den computerstyring, der skal til for at sikre den ønskede kombination af energiforbrug og effekt. Det genspejles i C-HR og for den sags skyld også i andre af fabrikkens sporty biler, hvor hybrid løsningerne spiller en væsentlig rolle (og den viden er man ikke blind for i Formel 1 circus’et).

 

God bil – også i Danmark

Vi har allerede tilbage i november 2023 prøvet bilen på spanske landevej på Ibiza og beskrev den dengang ret indgående. Men hvordan tér den sig på danske landeveje under ganske almindelige kørselsforhold? Det korte svar er: Faktisk ganske godt.

 

På Ibiza antog vi, at affjedringen ville være mere harmonisk med 18” hjul i stedet for 19” og den antagelse blev bekræftet, nu der herhjemme var lejlighed til at prøve bilen i Style-versionen. Hvad angår bilens vejbeliggenhed (se on-board videoen fra dengang) er den faktisk endnu bedre. I hvert fald på asfalt, der ikke er plan, som var den en del af en racerbane. Mere affjedring i dæksiderne giver en større alsidighed, og kørekomforten, som i dagligdagen måske spiller en større rolle end ultradynamiske kørefærdigheder, får et pift opad.



Den man vælger

Det er faktisk værd at have med i overvejelserne, hvis man har skrevet en C-HR på ønskesedlen: Den prøvekørte Style udgave er den udstyrsvariant, som Toyota forventer bliver klart den mest solgte (for den er ret veludstyret), med en samlet andel i versions-porteføljen på 60 procent, og præcis den udgave, vi denne gang har prøvekørt med den selvopladende 140-hestes hybridmotor, forventes også at stå for 60 procent af salget.

 

Det gør den fordi forholdet mellem prisen på 408.000 kroner og det, man får for pengene er glimrende. Helt uden afgifts-rabat får man en benzinøkonomi på 21,3 km/l, som holder i praksis (så længe man ikke kører ræs med bilen, trods alt). Samspillet mellem benzinmotoren og elmotoren foregår helt umærkeligt. Man hører, når benzinmotoren holder en pause, men det er ikke noget, man i praksis tager notits af, fordi C-HR 1,8 Hybrid er så utrolig støjsvag.

 

Støjsvag og god på vejen

Kort fortalt er det lave støjniveau og den gode vejbeliggenhed de mest bemærkelsesværdige features ved den nye bil. Men selvfølgelig spiller design, indretning, bagagekapacitet og viften af udstyr også en rolle.

 

En enkelt detalje burde Toyota dog arbejde lidt med: Når de indfældede dørgreb klapper ind, sker det fuldt synkroniseret med en iørefaldende ”klunk” lyd. Det er ikke elegant, og afviger fra det ellers meget overbevisende indtryk, man får af bilen. Og det er ikke fordi Toyota ikke er opmærksom på lyd. Selv de lovkrævede ”bib-lyde”, når fx den registrerede hastighedsgrænse overskrides (uden at vejskiltesystemet har ”opdaget”, at hastighedsgrænsen er blevet ændret) er så beskedne og elegante, at man kan leve med dem og hurtigt overhører dem.



De kan i øvrigt slås fra, hvis man ønsker det, men det skal så iht. lovgivningen ske, hver gang tændingen slås til på ny. Det er godt nok ikke meningen med de lyde, at man skal overhøre dem, men systemet virker ikke tilfredsstillende. Og det er ikke Toyotas skyld, for det virker ikke ordentligt i nogen biler pga., at myndighedernes systemer ikke tilgodeser lovens intension.

 

Ekstra udstyr

Den prøvekørte variant havde ikke meget ekstraudstyr, men der var brugt 20.000 kroner på en pakke, der bl.a. omfatter elektrisk bagklap, matrix forlygter, 12,3” berøringsskærm og integreret navigation og de penge er godt givet ud. Vi savner Head-up Display som i bilen, der blev testet på Ibiza. Kan man ikke leve uden, skal man rykke et udstyrsniveau op. Men så vokser fælgene også, og det er som indikeret ikke nødvendigvis et plus.

 

Sidst og bestemt ikke mindst: Toyota C-HR sælges som alle andre Toyota’er med 3 års garanti og den såkaldte service-aktiverede forlængelse på op til 10 år (i praksis 11 år minus en dag, hvis man vil). Og med udsigt til, at man også om 11 år kan køre i biler, nye endda også til den tid, med forbrændingsmotor, er den gode garanti en af markedets allerbedste og allermest relevante.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Moderne teknik og udstyr i fancy design >>>

Toyota C-HR 2. gen verdenspremiere >>>

Ny C-HR springer ind i fremtiden >>>
On-board testvideo: Toyota C-HR 1,8 Hybrid

Vi prøvekørte den helt nye 2. generation af den banebrydende Toyota C-HR Hybrid på snoede og ujævne veje på ferieøen Ibiza i forbindelse med de første internationale prøvekørsler i november sidste år. Køreoplevelsen på danske plane asfaltveje i Style udgaven med 18" hjul er mere komfortabel, men vejbeliggenheden og helhedsbilledet er det samme. Fuld HD.




Den store 12,3" skærm med integreret navigation er ekstraudstyr i en pakke, som også også omfatter elektrisk bagklap og matrix LED forlygter.




Model: Toyota C-HR 1,8 Hybrid Style
Listepris: Kr. 407.990
Motor og transmission: 4 cyl. 1,8 ltr. Atkinson Cycle benzinmotor. 98 hk, 142 Nm. PMS Elmotor 94 hk. 185 Nm. System: 140 hk. e-CVT aut. gear. FWD. Hybrid batteri: 600 V, 2,6 kWh.
Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP): 0-100 km/t: 9,9 sek./ 170 km/t./ 21,3 km/l./ 105 g/km.
Længde: 4,36 m
Frihøjde: 16,1 cm
Bagagerum: 388-1155 liter VDA
Værd at bemærke: 18” alufælge. Fuld LED forlygter. Nøglefri betjening. Aut. foldbare sidespejle. Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. Bakkamera. 8” berøringsskærm. 3 års garanti + 7 år ekstra service aktiveret garanti.

Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt