Læser man de internationale
tendenser, vil hybridbilerne være i fremmarch i de
kommende år. Det har de faktisk været længe, hvilket
den fancy C-HR er et ubestrideligt udtryk for.
Toyota C-HR blev lanceret i 2017, og siden er
modellen blevet solgt i flere end 830.000
eksemplarer. Nu er 2. generation så blevet
introduceret, først kom den selvopladende hybrid,
som vi har fokus på i disse linjer, og siden også
som plug-in hybrid.
Da C-HR blev lanceret havde
man et vist salg af udgaven uden hybrid teknik. Men
allerede i 2018 udgjorde hybrid-versionerne 89
procent af salget i Europa, og året efter oversteg
det 90 procent.
Tendensen er klar og også
nødvendig, for selvom vi i Danmark fra politisk hånd
fortsat storsatser på fuldt elektriske biler, har
ingen endnu fundet en elektrisk teknik, som bare
tilnærmelsesvis vil kunne blive bygget ind i de
biler, der over de næste 10-15-20 år skal erstatte
de 1,6 milliarder biler med forbrændingsmotor, som
verden aktuelt disponerer over og langt henad vejen
også har brug for.
Andre energikilder end
direkte strøm
Om den kommer, må tiden
vise, for bilfabrikkerne redefinerer for tiden klogt
nok deres strategier, så de er parat til at
fortsætte deres forretning, selvom bilerne måske
skal køre på energi fra andre kilder end strøm,
direkte på et batteri.
Det er nu på ingen måde en
katastrofe, for med udviklingen af teknik, hvor
andre og helt CO2 fri eller i hvert fald CO2
neutrale brændstoffer kan benyttes, imødeser mange i
branchen en udvikling, hvor forbrændingsmotorer
fortsat kan eksistere, uden forbrug af fossile
brændstoffer og uden derved at belaste klimaet
gennem forøgelse af CO2.
1,8 liters hybridmotoren er
en ægte selvopladende hybrid eller Fuld Hybrid, som
Toyota ynder at kalde den. Atkinson Cycle
benzinmotoren og permanent magnet synkron elmotoren
yder tilsammen 140 hestekræfter, men elmotoren på 94
hk er i de fleste tilfælde i stand til at drive
bilen uden hjælp fra forbrændingsmotoren.
I flere år har Toyota vundet
verdensmesterskabet i rally med CO2 neutrale plug-in
hybrid biler, hvilket er helt i tråd med deres
forudsigelser for 27 år siden, da den første Toyota
Prius selvopladende hybrid så dagens lys. De har
vundet 24 timers Le Mans fem gange med
hybrid-racersportsvogne og er også regerende
verdensmestre i den kategori. Selv i Formel 1, hvor
man dog fortsat er afhængig af finansiering fra
olieproducerende stater, liner man et stærkere hybrid
reglement op, som tages i brug i 2026.
Toyota hybrid i Formel 1
Motorsporten er ofte
forudsigende i forhold til bilbranchen i bred
forstand, og a-pro-pos Toyota flirter verdens
største bilproducent efter sigende med udvalgte Formel 1 teams
- som
ville kunne resultere i den japanske fabriks Formel
1 comeback i en eller anden forstand inden for få
år.
Alt dette sagt for ligesom
at sætte en bil som den nye Toyota C-HR i
perspektiv. Toyota C-HR er nemlig en sporty kompakt
til mellemstor SUV baseret på 5. generation af
Toyotas avancerede hybridteknologi. Koncernen har
kolossal erfaring med hybridteknik og den
computerstyring, der skal til for at sikre den
ønskede kombination af energiforbrug og effekt. Det
genspejles i C-HR og for den sags skyld også i andre
af fabrikkens sporty biler, hvor hybrid løsningerne
spiller en væsentlig rolle (og den viden er man ikke
blind for i Formel 1 circus’et).
God bil – også i Danmark
Vi har allerede tilbage i
november 2023 prøvet bilen på spanske landevej på
Ibiza og beskrev den dengang ret indgående. Men
hvordan tér den sig på danske landeveje under ganske
almindelige kørselsforhold? Det korte svar er:
Faktisk ganske godt.
På Ibiza antog vi, at
affjedringen ville være mere harmonisk med 18” hjul
i stedet for 19” og den antagelse blev bekræftet, nu
der herhjemme var lejlighed til at prøve bilen i
Style-versionen. Hvad angår bilens vejbeliggenhed
(se on-board videoen fra dengang) er den faktisk
endnu bedre. I hvert fald på asfalt, der ikke er
plan, som var den en del af en racerbane. Mere
affjedring i dæksiderne giver en større alsidighed,
og kørekomforten, som i dagligdagen måske spiller en
større rolle end ultradynamiske kørefærdigheder, får
et pift opad.
Den man vælger
Det er faktisk værd at have
med i overvejelserne, hvis man har skrevet en C-HR
på ønskesedlen: Den prøvekørte Style udgave er den
udstyrsvariant, som Toyota forventer bliver klart
den mest solgte (for den er ret veludstyret), med en
samlet andel i versions-porteføljen på 60 procent,
og præcis den udgave, vi denne gang har prøvekørt
med den selvopladende 140-hestes hybridmotor,
forventes også at stå for 60 procent af salget.
Det gør den fordi forholdet
mellem prisen på 408.000 kroner og det, man får for
pengene er glimrende. Helt uden afgifts-rabat får
man en benzinøkonomi på 21,3 km/l, som holder i
praksis (så længe man ikke kører ræs med bilen,
trods alt). Samspillet mellem benzinmotoren og
elmotoren foregår helt umærkeligt. Man hører, når
benzinmotoren holder en pause, men det er ikke
noget, man i praksis tager notits af, fordi C-HR 1,8
Hybrid er så utrolig støjsvag.
Støjsvag og god på vejen
Kort fortalt er det lave
støjniveau og den gode vejbeliggenhed de mest
bemærkelsesværdige features ved den nye bil. Men
selvfølgelig spiller design, indretning,
bagagekapacitet og viften af udstyr også en rolle.
En enkelt detalje burde
Toyota dog arbejde lidt med: Når de indfældede
dørgreb klapper ind, sker det fuldt synkroniseret
med en iørefaldende ”klunk” lyd. Det er ikke
elegant, og afviger fra det ellers meget
overbevisende indtryk, man får af bilen. Og det er
ikke fordi Toyota ikke er opmærksom på lyd. Selv de
lovkrævede ”bib-lyde”, når fx den registrerede
hastighedsgrænse overskrides (uden at
vejskiltesystemet har ”opdaget”, at
hastighedsgrænsen er blevet ændret) er så beskedne
og elegante, at man kan leve med dem og hurtigt
overhører dem.
De kan i øvrigt slås fra,
hvis man ønsker det, men det skal så iht.
lovgivningen ske, hver gang tændingen slås til på
ny. Det er godt nok ikke meningen med de lyde, at
man skal overhøre dem, men systemet virker ikke
tilfredsstillende. Og det er ikke Toyotas skyld, for
det virker ikke ordentligt i nogen biler pga., at
myndighedernes systemer ikke tilgodeser lovens
intension.
Ekstra udstyr
Den prøvekørte variant havde
ikke meget ekstraudstyr, men der var brugt 20.000
kroner på en pakke, der bl.a. omfatter elektrisk
bagklap, matrix forlygter, 12,3” berøringsskærm og
integreret navigation og de penge er godt givet ud.
Vi savner Head-up Display som i bilen, der blev
testet på Ibiza. Kan man ikke leve uden, skal man
rykke et udstyrsniveau op. Men så vokser fælgene
også, og det er som indikeret ikke nødvendigvis et
plus.
Sidst og bestemt ikke mindst: Toyota C-HR sælges som
alle andre Toyota’er med 3 års garanti og den
såkaldte service-aktiverede forlængelse på op til 10
år (i praksis 11 år minus en dag, hvis man vil). Og
med udsigt til, at man også om 11 år kan køre i
biler, nye endda også til den tid, med
forbrændingsmotor, er den gode garanti en af
markedets allerbedste og allermest relevante.
|