- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Lexus LBX Hybrid Cool FWD

Lexus-luksus i kompakt klassen


Af Søren Clauding – juli 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er cool at køre miljørigtigt. Det ligger næsten i navnet, så vi kunne ikke lade være. For egentlig er det også ret cool, at køre Lexus. Verdens største bilkoncern har nemlig virkelig opnået en god del fornuftig og også meget luksuriøs bil, ved at forvandle fabrikkens velkendte hybridteknik til Lexus niveau og indbygge det i den kompakte LBX model.

 

Vi har tidligere beskrevet den nye bil i forbindelse med de første internationale prøvekørsler. Det var godt nok den såkaldte Relax version, vi dér havde størst mulighed for at gå i dybden med, og det er også den, der har lagt mekanik til on-board videoen her på siden fra dengang. Men det betyder i teknisk forstand stort set ingenting, for de fire såkaldte atmosfære-versioner deler teknik, og det er ikke mindst teknikken, der gør det så cool at køre LBX.

 

Højeffektivt batteri

Er det fx ikke cool, at man ikke benytter den traditionelle litium-ion teknik til batteriet i den selvopladende bil, men i stedet har udviklet et nyt højeffektivt bi-polært nikkel-metalhydrid batteri på bare 1 kWh? Det gør det muligt at accelerere hurtigere, og samtidig, at man kan køre på ren el i længere tid, end det før har været muligt i en fuld hybridbil. De synes undertegnede i hvert fald.

 

Hybridsystemet yder 136 hk med et maksimalt drejningsmoment på 185 Nm og består af en 1,5 liters Atkinson Cycle benzinmotor, der står for op til 91 af hestekræfterne. Den samarbejder med en 94-hestes permanent magnet synkron elmotor, som ikke mindst bidrager med et drejningsmoment på 185 Nm. Det er markant større end benzinmotorens maksimale drejningsmoment på 120 Nm, og elmotoren har en stor del af æren for, at man også i praksis kan opnå en benzinøkonomi på de officielle 22,7 km/l. Det er da også lidt cool, for ikke at sige for meget, og er i øvrigt det bedste i klassen.



Luksus i højsæde

Det er ingen hemmelighed, at LBX til dels er udsprunget af Toyota Yaris Cross. Men man skal se godt efter, for at se lighederne – det skulle da lige være, at længden på de to biler er den samme. Men LBX er hele vejen igennem skabt ud fra andre præmisser. De fire ”atmosfære versioner” er én ting, men et andet er at luksus virkelig er i højsæde.

 

Man oplever det ved hurtig motorvejskørsel, hvor den store indsats, fabrikken har ydet, hvad angår støj reduktion bliver ekstra tydelig. At det så er sket på bekostning af panoramaglastaget (som findes til Yaris Cross) er en anden ting. Men både arbejdet med at reducere lyden fra benzinmotoren gennem konstruktionsmæssige indgreb, og tætning af de typisk støjskabende samlinger og anvendelsen af akustikruder giver pote: LBX er ganske enkelt meget lydløs, af en bil til de 450.000 kroner, som den er prissat til, at være.

 

Hvad prisen angår, kan en LBX også fås til 350.000 kroner, men da er udstyret noget anderledes.

 

Logisk døråbning

Helt unikt i denne bilkategori er dørlukningssystemet, hvor man indvendigt trykker på en pal i armlænet, og skubber døren op. Altså ingen indadrettede bevægelser, som jo normalt er ret ulogiske. Altså… at hive et håndtag indad, for at skubbe en dør udad. Gad vist hvem, der har fundet på at gøre det til normen i de fleste biler (i øvrigt også Yaris Cross). Ja, vi ved godt, at det hænger sammen med teknikken i en mekanisk dørlås, men i Lexus er den da heller ikke alene mekanisk.



Under kørslen har man flere usædvanlige oplevelser, som bl.a. er illustreret i videoen, som fx at bremserne benyttes til at stabilisere bilen i længderetningen ved at tilpasse bremsetrykket for og bag. Og drivlinen, som også kan betjenes vha. skiftepaler bag rattet, raderer på nærmeste indtrykket af en CVT-gearkasse helt væk. CVT betyder, som måske ikke alle ved, Continuously Variable Transmission, dvs. et fuldstændig trinløst automatgear.

 

Elektronisk styring

Men ved at sænke drivlinens drejningsmoment, har man givet bilen større accelerationsevne ved lavere hastighed, og derfor oplever man først den typiske CVT-lyd, hvis man presser speederen helt i bund. Det er virkelig elegant lavet, og sikrer med andre ord, at der er sammenhæng mellem motorlyd og hastighedsændring. Også meget elegant – og ret Cool, uanset hvilken modelbetegnelse, den aktuelle version har fået.

 

Det kan i øvrigt alene lade sig gøre, fordi CVT gearkassen er et eCVT gear, altså elektronisk kontrolleret. Og, gætter vi på, lykkes så godt, fordi reaktionstiden fra leveringen af elektrisk energi fra batteri til elmotor er halveret ift den gængse hybridteknik.


225/50-18 hjul på alufælge er standard.


Cool udstyr

Den prøvekørte LBX’s hjul er 18” – som tilfældet er for alle atmosfære-versionerne. Og indrømmet, det gør sig bedre på plane danske landevej end de, vi oplevede ved testen i Spanien. Men i testperioden regnede det i perioder voldsomt, og det gav i flere tilfælde anledning til uventet aquaplaning ved dansk motorvejsfart. Om det ville have været det samme med 17” hjul, står hen i det uvisse, men LBX’en ville næppe tabe derved (bortset fra det visuelle…).

 

Cool-udstyret inkluderer også to-farvet design, hvor man kan vælge farven på taget frit, så længe den er sort (som Henry Ford i sin tid sagde om farven på Ford T modellen). Elektrisk indstilleligt førersæde samt ruskindslignende betræk på alle sæder hører også med. Bilen har 2-zone klima-anlæg, bakkamera samt kamera sprinkler, mørktonede bageste sideruder, automatisk foldbare sidespejle, nøglefri betjening, p-sensorer for og bag med cyklist genkendelse, læderrat med varme, opvarmet forrude i det felt, hvor viskerbladene hviler, dansk navigation og 7 års ekstra service aktiveret Lexus Relax garanti oven i de 3 års fabriksgaranti. Alt det er egentlig også ret Cool.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Verdenspremiere på Lexus LBX >>>

En lækker lille luksusting - til spotpris >>>

Lexus går nye veje med ny kompakt SUV >>>
First on-board videotest: Lexus LBX
Videoen af Lexus LBX blev optaget ifm de første internationale prøvekørsler på vejene omkring Valencia i Spanien. Og dens køreegenskaber viste sig at være uventede sportslige - og så har den en helt særlig feature, som ikke er set før i den størrelse bil. Fuld HD.

Model: Lexus LBX Hybrid Cool FWD
Listepris: Kr. 450.500
Motor og transmission: 4 cyl. 1,5 ltr. Atkinson Cycle benzinmotor. 91 hk/5500 omdr./min., 120 Nm/3600-4800 omdr./min. PMS Elmotor 94 hk. 185 Nm. System: 136 hk. eCVT aut. gear. FWD. Bi-polærar Nickel Metal Hydrid batteri, 280 V, 1,0 kWh.
Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP): 0-100 km/t: 9,2 sek./ 170 km/t./ 22,7 km/l./ 102 g/km.
Længde: 4,19 m
Frihøjde: 17,1 cm
Bagagerum: 332-994 liter
Værd at bemærke: 18” alufælge. Fuld LED forlygter. Nøglefri betjening. Aut. foldbare sidespejle. Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg. El-førersæde.  Adaptiv fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. Bakkamera. 9,2” berøringsskærm. Navigation på dansk. Stemmestyring. 3 års garanti + 7 år service aktiveret garanti.

Link til importøren



Bagsædepladsen er begrænset og kræver ikke alt for langbenede personer i bilen, hverken fortil eller bagtil.









Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt