- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World Test: Lexus LBX

Lækker lille luksusting – til spotpris


af Søren Clauding - december 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det går godt for Toyotas premium-mærke Lexus i Danmark. Med et salg på 170 eksemplarer i det seneste år, er man på kort tid blevet en spiller på markedet, man kan regne med og som har en fremtid. Meget tyder på, at den position vil blive styrket yderligere med introduktionen af den helt nye kompakte Lexus LBX, som vil blive lanceret i Danmark i marts måned næste år.

 

Vi kunne allerede i sommer i forbindelse med verdenspremieren i Milano fortælle indgående om den nye kompakte Lexus (læs om verdenspremieren på Lexus LBX hér >>>). Nu har vi også prøvet den i forbindelse med de første internationale testkørsler, som fandt sted på et varieret sæt af veje i og omkring den spanske storby, Valencia, og det varede ikke længe før forventningerne til den var bekræftet. Lexus har ganske enkelt en ganske særlig tilgang til begrebet luksus.

 

Priser fra 350.000 kroner

Men oven i, at blive bekræftet i forventningerne, var det mest overraskende nok prisen. Den billigste udgave, som slet og ret hedder LBX, er prissat til 350.000 kroner, hvilket blot er 85.000 kroner mere end den billigste version af søstermodellen fra Toyota, Yaris Cross. Der er stor forskel på de to bilers udseende, men der er så sandelig også forskel på deres bestykning, hvad fx drivlinen er et konkret udtryk for.

 

LBX er nemlig udrustet med en 136 hestes hybrid drivline, hvilket er 21 hk mere end en Yaris Cross til dato har kunnet mønstre. Yaris Cross er godt nok på vej i en 130 hestes udgave, som givet vis bliver prissat noget højere end 265.000 kroner. Dertil kommer en god portion ekstraudstyr, men egentlig er det ikke rimeligt at vurdere en Lexus LBX alene ud fra udstyret.

 

Bygget som en Lexus

Vigtigst af alt er, at en Lexus LBX er bygget som en Lexus. Kvaliteten skinner ikke bare igennem i interiørdesignet, men også i kørerelaterede egenskaber som støj, hvor Lexus har “rå-polstret” den 4,19 meter lange kompakt-SUV efter alle kunstens regler. Man er endda gået så langt som til at installere en anden balanceaksel i Atkinson-cycle benzinmotoren på 1,5 liter, simpelthen for at reducere vibrationer og støj. Den nye Lexus er ganske enkelt utrolig stille, og samspillet mellem benzinmotor og elmotor er så fint, at man aldrig for alvor bliver mindet om ændringerne i ”samarbejdet”.



Naturligvis oplever man den 3-cylindrede benzinmotors knurren, når den er kold. Men efter få øjeblikke giver man det ikke en tanke. Også fordi e-CVT gearkassen klarer sin opgave fuldstændig gnidnings- og problemløst. At man så også kan have paler bag rattet tilgængeligt kunstigt skabte gearskift er en anden sag. Det havde vi i begge de versioner, vi prøvede, og det gav ikke på noget tidspunkt mening, at benytte systemet.

 

Teknikken deles til dels

Det er ikke til at se familieforholdet til Toyota Yaris Cross. Med mindre man kikker under motorhjelmen, altså, hvor der er mange ligheder. Men det er tydeligt, når man kører. Ikke den støjmæssige side af sagen, for der er LBX i en klasse for sig. Hvad affjedringen angår er der imidlertid ikke den store forskel at spore, hvad man ikke skal være ked af, for LBX er ligeså køresjov som Yaris Cross, og vejegenskaberne er tilnærmelsesvis ens, hvad angår kørslen.

 

Når man til gengæld bremser, er der en forskel, for Lexus har indbygget et system som gør, at når man bremser, skydes bremsetrykket, afhængig af den enkelte køresituation bagud, hvorved bilen holdes væsentligt mere vandret end den normalt ville være. Se videoen og fornem effekten af det. Resultatet er en ekstraordinær stabil og sikker opbremsning, og da systemet ikke helt eliminerer det dyk, som en bil med konventionelle støddæmpere helt normalt vil give, har man stadig en følelse af, at nu bremses der.

 

Sporty, sjov og ideel i byen

Vejgrebet hænger direkte sammen med hjul og dæk, hvilket kan være forklaringen på at LBX har en vis følsomhed overfor de allermindste ujævnheder. Det er lidt overraskende, hvis man med premium-kørsel forstår en grænsende til blød komfortabel affjedring. Men man har ønsket at gøre den sportslig, ligesom tilfældet har været med Yaris Cross, og det har man opnået.

 

Og det gør ingenting at LBX er sporty og sjov at køre, og også er sjov omkring hjørnerne, for derved adskiller den sig i høj grad til de ikke mindst i Danmark så populære plug-in hybridbiler samt de regulære elbiler, der typisk vejer 3-400 kg mere end LBX. Og det er den, til trods for en frihøjde på 17,1 cm som er identisk med frihøjden på Yaris Cross. Forklaringen er helt sikkert også den lave vægt. Kun 1280 kg vejer bilen, som dog egentlig er skabt mere som en bybil end en landevejsracer.

 

Som bybil er den ideel, dels på grund af dens kompakte størrelse, dels på grund dens evne til at klare sig uden de ladestandere, der er skudt op mange steder. Og også fordi den ganske enkelt er mere energiøkonomisk ved bykørsel end på landevejen. Ikke desto mindre kører den næsten 23 km/l ved blandet kørsel iht. WLTP. Det tal havde vi dog ikke reel mulighed for at få prøvet i Valencia.

En lækker detalje: Dørene åbnes ved at trykke på knappen og presse ud ad. Det er langt mere logisk end at skulle trække i et dørgreb mens man skubber.

Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Verdenspremiere på Lexus LBX >>>

Lexus går nye veje med ny kompakt SUV >>>

First on-board videotest: Lexus LBX
Lexus LBX blev prøvekørt på vejene omkring Valencia og dens køreegenskaber er uventede sportslige - og så har den en helt særlig feature, som ikke er set før i den størrelse bil. Fuld HD.







Bortset fra basisudgaven, der blot hedder LBX, har alle versioner 18" hjul med 225-50 dæk, som er med til at give affjedringen en sportslig karakter.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt