Det går godt
for Toyotas premium-mærke Lexus i Danmark. Med et
salg på 170 eksemplarer i det seneste år,
er man på kort tid
blevet en spiller på markedet, man kan regne med og
som har en fremtid. Meget tyder på, at den position
vil blive styrket yderligere med introduktionen af
den helt nye kompakte Lexus LBX, som vil blive
lanceret i Danmark i marts måned næste år.
Vi kunne
allerede i sommer i forbindelse med verdenspremieren
i Milano fortælle indgående om den nye kompakte
Lexus (læs
om verdenspremieren på Lexus LBX hér >>>). Nu
har vi også prøvet den i forbindelse med de første
internationale testkørsler, som fandt sted på et
varieret sæt af veje i og omkring den spanske
storby, Valencia, og det varede ikke længe før
forventningerne til den var bekræftet. Lexus har
ganske enkelt en ganske særlig tilgang til begrebet
luksus.
Priser fra
350.000 kroner
Men oven i, at
blive bekræftet i forventningerne, var det mest
overraskende nok prisen. Den billigste udgave, som
slet og ret hedder LBX, er prissat til 350.000
kroner, hvilket blot er 85.000 kroner mere end den
billigste version af søstermodellen fra Toyota,
Yaris Cross. Der er stor forskel på de to bilers
udseende, men der er så sandelig også forskel på
deres bestykning, hvad fx drivlinen er et konkret
udtryk for.
LBX er nemlig
udrustet med en 136 hestes hybrid drivline, hvilket
er 21 hk mere end en Yaris Cross til dato har kunnet
mønstre. Yaris Cross er godt nok på vej i en 130
hestes udgave, som givet vis bliver prissat noget
højere end 265.000 kroner. Dertil kommer en god
portion ekstraudstyr, men egentlig er det ikke
rimeligt at vurdere en Lexus LBX alene ud fra
udstyret.
Bygget som en
Lexus
Vigtigst af
alt er, at en Lexus LBX er bygget som en Lexus.
Kvaliteten skinner ikke bare igennem i
interiørdesignet, men også i kørerelaterede
egenskaber som støj, hvor Lexus har “rå-polstret”
den 4,19 meter lange kompakt-SUV efter alle kunstens
regler. Man er endda gået så langt som til at
installere en anden balanceaksel i Atkinson-cycle
benzinmotoren på 1,5 liter, simpelthen for at
reducere vibrationer og støj. Den nye Lexus er
ganske enkelt utrolig stille, og samspillet mellem
benzinmotor og elmotor er så fint, at man aldrig for
alvor bliver mindet om ændringerne i ”samarbejdet”.
Naturligvis
oplever man den 3-cylindrede benzinmotors knurren,
når den er kold. Men efter få øjeblikke giver man
det ikke en tanke. Også fordi e-CVT gearkassen
klarer sin opgave fuldstændig gnidnings- og
problemløst. At man så også kan have paler bag
rattet tilgængeligt kunstigt skabte gearskift er en
anden sag. Det havde vi i begge de versioner, vi
prøvede, og det gav ikke på noget tidspunkt mening,
at benytte systemet.
Teknikken
deles til dels
Det er ikke
til at se familieforholdet til Toyota Yaris Cross.
Med mindre man kikker under motorhjelmen, altså,
hvor der er mange ligheder. Men det er tydeligt, når
man kører. Ikke den støjmæssige side af sagen, for
der er LBX i en klasse for sig. Hvad affjedringen
angår er der imidlertid ikke den store forskel at
spore, hvad man ikke skal være ked af, for LBX er
ligeså køresjov som Yaris Cross, og vejegenskaberne
er tilnærmelsesvis ens, hvad angår kørslen.
Når man til
gengæld bremser, er der en forskel, for Lexus har
indbygget et system som gør, at når man bremser,
skydes bremsetrykket, afhængig af den enkelte
køresituation bagud, hvorved bilen holdes væsentligt
mere vandret end den normalt ville være. Se videoen
og fornem effekten af det. Resultatet er en
ekstraordinær stabil og sikker opbremsning, og da
systemet ikke helt eliminerer det dyk, som en bil
med konventionelle støddæmpere helt normalt vil
give, har man stadig en følelse af, at nu bremses
der.
Sporty, sjov
og ideel i byen
Vejgrebet
hænger direkte sammen med hjul og dæk, hvilket kan
være forklaringen på at LBX har en vis følsomhed
overfor de allermindste ujævnheder. Det er lidt
overraskende, hvis man med premium-kørsel forstår en
grænsende til blød komfortabel affjedring. Men man
har ønsket at gøre den sportslig, ligesom tilfældet
har været med Yaris Cross, og det har man opnået.
Og det gør
ingenting at LBX er sporty og sjov at køre, og også
er sjov omkring hjørnerne, for derved adskiller den
sig i høj grad til de ikke mindst i Danmark så
populære plug-in hybridbiler samt de regulære
elbiler, der typisk vejer 3-400 kg mere end LBX. Og
det er den, til trods for en frihøjde på 17,1 cm som
er identisk med frihøjden på Yaris Cross.
Forklaringen er helt sikkert også den lave vægt. Kun
1280 kg vejer bilen, som dog egentlig er skabt mere
som en bybil end en landevejsracer.
Som bybil er den ideel, dels på grund af dens kompakte
størrelse, dels på grund dens evne til at klare sig
uden de ladestandere, der er skudt op mange steder.
Og også fordi den ganske enkelt er mere
energiøkonomisk ved bykørsel end på landevejen. Ikke
desto mindre kører den næsten 23 km/l ved blandet
kørsel iht. WLTP. Det tal havde vi dog ikke reel
mulighed for at få prøvet i Valencia.
En lækker detalje: Dørene åbnes ved at trykke på
knappen og presse ud ad. Det er langt mere logisk
end at skulle trække i et dørgreb mens man skubber. |