- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World Test: Lexus LBX

Lexus går nye veje med ny kompakt SUV


af Søren Clauding - december 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samtidig med, at Lexus går den slagne og i mange sammenhænge ret klimafornuftige vej, og lancerer en selvopladende kompakt SUV hybrid i premium klassen, tager de også hul på en ny måde at tænke udstyr og oplevelse på. Målet er klart med den nye LBX: Lexus vil ind i kompaktklassen og score kunder, ikke bare på den korte bane, men også med henblik på fremtiden. Det er hverken dumt for Lexus eller for kunderne.

 

Den selvopladende hybrid teknologi, hvor man kører næsten 23 kilometer på literen giver god mening for mennesker, der fx bor i en lejlighed i storbyerne. Intet ladebesvær, lang rækkevidde ved bykørsel og begrænset forurening. Samtidig er Lexus LBX lettere at finde parkeringsplads til, og i dansk perspektiv, når parkeringsfordelene for elbiler er faset ud (hvad de stort set også er i København fra årsskiftet), vil den også være lettere at færdes med end de elektriske alternativer.

 

Der ligger også et nyt højeffektivt bi-polært nikkel-metalhydrid batteri i LBX, hvilket bidrager til en kraftigere acceleration ved hjælp af elmotoren og samtidig gør det muligt, at køre på ren el i længere tid, end det før har været muligt i en fuld hybridbil. Hybridsystemet yder 136 hk med et maksimalt drejningsmoment på 185 Nm.

LBX er en ægte SUV, hvilket understreges af, at den både eksisterer med forhjulstræk og med Lexus’ avancerede E-Four firehjulstræk – i Danmark kan man dog alene vælge den forhjulstrukne udgave.

 

For at modvirke vibrationer og vejstøj fra taget er der benyttet højtdæmpende tætningsmaterialer sammen med en særlig lyddæmper, fremstillet af et yderst effektivt isoleringsmateriale. Der er tætnet rundt om hele kanten af motorhjelmen og anvendt støjisolerende og absorberende plader, foringer, lister og skum i kerneområder i hele bilen.

 

Meget premium-følelse for pengene

Køreoplevelsen, når man bevæger sig væk fra storbyen, er ikke desto mindre underholdende og sporty. Præcis som man forventer i en bil fra et brand, som er god til både det komfortable og det sportslige (læs mere om køreoplevelsen hér og se videoen her på siden). Men hvad får man ellers for pengene, udover det med kørefærdighederne og til dels også brand-værdien?

 

Anskaffer man en LBX til basisprisen på 350.000 kroner, er den grundliggende ret veludrustet. LBX står for Lexus Breakthrough Crossover eller på dansk ”Lexus gennembruds crossover”. Og det er dét, man har satset på at skabe.

 

Udover basisversionen, som blot hedder LBX, kan bilen nemlig vælges i yderligere fire forskellige såkaldte "atmosfære-udgaver". I stedet for at blive defineret ud fra niveauet af udstyr eller komfortfunktioner, fokuserer ”atmosfære-udgaverne” på at udtrykke forskellige raffinerede, dynamiske eller sportslige temaer gennem styling, farver, teksturer og finish.



Elegan, Relax, Emotion og Cool

Udgaverne ”Elegant” og ”Relax”, fokuserer på en raffineret følelse, mens ”Emotion” og ”Cool”, begge har en mere sportslig og dynamisk karakter. Hver af dem er designet med hver deres type kunde i tankerne.

 

Emotion- og Cool-modellerne skiller sig ud med tofarvet lakering og 18” alufælge med maskinbearbejdet finish. Elegant- og Relax-versionerne har omvendt en ensartet udvendig lakering og blanke 18” alufælge.

 

Indvendigt har Emotion-modellen perforeret syntetisk læderindtræk med røde detaljer og kontrastsyninger på sæderne, midterkonsollen og dørbeklædningen. LBX Cool har et bi-tone interiør i sort/mørkegråt Ultrasuede og læder med kobberdetaljer og syninger.

 

Ideen bag Elegant- og Relax-atmosfærerne er, at fremkalde forskellige stemninger. Syntetisk læder i en Forest Brown-nuance eller Ammonite Sand findes i LBX Elegant til dørpanelerne, instrumentpanelet og konsolpuderne samt sædepolstringen. Til Relax-modellen kan man vælge mellem Saddle Tan eller sort semi-anilinlæder med karakteristiske Tatami-syninger.

 

Ekstraudstyr

Ud over de fire Atmosphere-modeller er der også mulighed for at tilkøbe forskelligt ekstraudstyr som fx el-bagklap, nøglefri adgang, LED High forlygter, 360 grader panorama view, Head-up display og Mark Levinson Premium med 13 højtalere.

 

Kunder, der ønsker at skræddersy deres nye bil, og derigennem give den et helt personligt præg, vil også få mulighed for det gennem den såkaldte Lexus Bespoke Build service. Da vil man fx kunne ændre farven på sikkerhedsselerne og polstringens broderimønstre og syninger. Det vil endvidere være muligt, at vælge helt særlige luksusmaterialer som bl.a. L-anilin-læder – et særligt prestigelæder, der ellers kun kan fås til den luksuriøse Lexus limousine-model, LS. Det er en klar indikation af, at den nye Lexus, foruden at levere varen i kompaktklassen også har et overordnet mål i at skulle bane vejen videre til de større biler i modelviften.


Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Verdenspremiere på Lexus LBX >>>

En lækker lille luksusting - til spotpris >>>
First on-board videotest: Lexus LBX
Lexus LBX blev prøvekørt på vejene omkring Valencia og dens køreegenskaber er uventede sportslige - og så har den en helt særlig feature, som ikke er set før i den størrelse bil. Fuld HD.





Hurtige fakta om Lexus LBX


Introduktion i Danmark: Marts 2024

 

Drivline, Hybrid:

3 cyl 1,5 liters Atkinson-cycle motor uden turbo, 91 hk. Permanent Magnet synkron elmotor, 94 hk. System: 136 hk. Drejningsmoment: 185 Nm. Hybridbatteri: 280 Volt Bi-polær Nickel Metal Hydrid, 1 kWh. Selvopladende. Benzinøkonomi (WLTP): 22,7 km/l. 0-100 km/t: 9,2 sekunder. CO2: 100 g/km. Topfart: 170 km/t. e-CVT automatgear.

 

Længde: 4,19 meter.

Højde: 1,56 meter.

Bagagerum: 402-994 liter.

 

Udpluk fra udstyrsprogrammerne:

LBX: 17” alufælge. 9,8” touchskærm. 2-zone klimaanlæg. El-justerbar lændestøtte/førersæde. Forrude med varme ved vinduesviskerne. LED forlygter. Ratvarme. Sædevarme. P-sensorer for og bag.

Elegant: 18” alufælge, højglans. Kunstlæderindtræk. Sportsforsæder.

Emotion: 18” alufælge, poleret. Bitone-lak. Perforeret kunstlæder indtræk. Mørktonede ruder bag. Sportsforsæder.

Relax: 18” alufælge, højglans. Akustikruder. Multifarvet ambiente kabinebelysning. El-førersæde med hukommelse. Paddle shift. Sportssæder for.

Cool: 18” alufælge, poleret. Akustikruder. Bitone-lak. El-førersæde. Paddle shift. Sportssæder for. Mørktonede ruder bag. Ruskind- og læderindtræk.

 

Tre tilkøbspakker indeholder bl.a. El-bagklap, nøglefri adgang, LED High forlygter, 360 grader panorama view, Head-up display, Mark Levinson Premium med 13 højtalere.

 

Økonomi:

LBX (Basisversion): kr. 349.500.

Atmosfære versioner:

Elegant: kr. 395.500.

Emotion: kr. 416.500.

Relax: kr. 430.500.

Cool: kr. 450.500.

 

Garanti: 3 år og op til 11 år minus en dag via den serviceaktiverede garanti.

 

Beskatningsgrundlag:

Fra kr. 314.500.

 

Privatleasing 36 måneder:

Fra kr. 3795/mdr.

Førstegangsydelse: kr. 9.995.


Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt