Det vil være synd at sige, at
Toyotas, og dermed også Subarus første dedikerede
elektriske bil, Toyota bZ4X (og Subaru Solterra) fik
en blid landing på det danske marked. Først var der
en udfordring med hjulboltene, det fik man dog
hurtigt løst, trods den internationale
leveringssituation, men så blev der sat
spørgsmålstegn ved rækkevidden. Spørgsmålet er: hvad
er egentlig op og ned i den sag?
Undertegnede var nysgerrig,
for jeg havde ikke oplevet udfordringer med
rækkevidden de gange, jeg havde kørt bilen ved
kortere prøveture. Men indrømmet, det havde heller
ikke haft min helt store fokus, for den
rækkeviddeangst, mange bilejere har, når de
overvejer køb af elbil, er noget, man bare må komme
over. Hvis en elbil er det rette valg, sat i forhold
til kørselsbehov og økonomi, giver det meget god
mening at køre uden udstødning i nærmiljøet og også
at opleve den komfort, der er forbundet med
elektrisk kørsel. Hvad de faktorer angår er den nye
bZ4X helt fremme i skoene. Og man vænner sig hurtigt
til at klatlade, som man gør med den allesteds
nærværende mobiltelefon.
Ladekablet er pænt pakket sammen i en pose under
bagagerumsbunden.
Fuld power på
energiforbruget
Men hvad var det så med den
dér rækkevidde? Jeg selv var i Spanien sidst i
november, da stormen brød løs og blev af et par
norske kolleger gjort opmærksom på, at man i Norge
under strenge kuldegrader havde oplevet en markant
dårligere rækkevidde på Toyota’en, sat i forhold til
WLTP måltallene, end de øvrige elbiler på markedet.
Mit spørgsmål til kollegerne var: Hvordan havde de
oplevet udfordringen? Jo, det viste sig at det havde
været lave minusgrader, bilerne var på vinterdæk,
det havde været kraftigt snevejr, klimaanlægget
havde kørt på fuld kraft og også, at man
”naturligvis” kørte i Normal-indstillingen.
Desuden var vurderingen
baseret på bilens egen beregning af rest rækkevidde.
Men det bemærkelsesværdige var, at hvis man
alternativt havde benyttet ECO-mode og affundet sig
med lavere temperaturer i kabinen, ville den
beregnede rækkevidde have været meget længere,
fortalte de. Altså: ”Dårlig bil fra verdens største
bilmærke”. Iblandt er der koldt på toppen,
bogstavelig talt…
Med livrem og seler
Siden har flere danske medier
konstateret noget tilsvarende, og konklusionen er
vel mest, at Toyota ”ikke holder, hvad de lover”.
Ups, det har noget med troværdighed at gøre, og
Toyota har jo netop altid haft en meget høj
troværdighed. Det var jo ikke så godt.
Hos Toyota peger man da også
selv på, at det i al væsentlighed har at gøre med,
at man netop går med livrem og seler i udmeldingen
til brugerne og fastslår, at andre undersøgelser har
påvist at bZ4X er den næstmest energieffektive elbil
i sin klasse på markedet, hvilket ingen har
underkendt. Men hvorfor er rækkevidden så et
problem?
Vores test
Det er det så heller ikke,
har jeg selv konstateret under en test, hvor jeg
direkte fokuserede på rækkevidden. Problemet er i
undertegnedes øjne primært forskellen mellem
WLTP-måltallene og den af bilens on-board computers
beregnede rækkevidde. WLTP måltallene falder ofte
forskelligt ud for forskellige biler, og varierer
også ofte ift det virkelige liv. De tager fx ikke
højde for koldt vejr, vinterdæk, nedsat friktion,
blæst, batterikonditionering, batteri levetid osv.
Testbilen var udstyret med
vinterdæk på 20" alufælge.
Det gør Toyotas on-board
beregning populært sagt heller ikke, eller rettere:
Algoritmerne, der ligger til grund for
computerberegningen af den resterende rækkevidde i
kilometer, er baseret på en slags Worst Case
scenarie. Hvis man i en kold bil starter ud med fuld
power på varmeanlægget, bruges der meget energi, og
hvis man fortsætter med at bruge så meget energi,
bliver rækkevidden beregnet til at være markant
kortere. Men det gør man jo ikke, for
energiforbruget falder, når kabinen varmes op, og
dermed bliver rækkevidden også mere optimistisk. Det
var også min erfaring.
Blandet kørsel på
elbils-manér
I stedet for at gennemføre en
energi-kalkulation fx ved konstant på motorvej, hvor
der ikke sker genindvinding af fartenergien i
nævneværdigt omfang, gennemførte jeg det, man kan
kalde blandet kørsel ved temperaturer fra lige over
frysepunktet stigende til 10 grader, rolige
vindforhold, varieret trafik, men også med lidt
motorvejskørsel undervejs.
Jeg valgte ECO-indstillingen,
havde aktiveret sædevarme og ratvarme og var moderat
påklædt, passende til en kabinetemperatur på 20
grader. Og jeg startede ud med et 100 pct. opladet
koldt batteri. On-board computeren beregnede en
rækkevidde på 350 kilometer, WLTP tallet er 418
kilometer ved ”sommertemperatur”. Det er et helt
normalt forhold ved danske vintertemperaturer.
De første cirka 25 kilometer
gav naturligt nok en større reduktion i den
beregnede rækkevidde end de kørte kilometer, fordi
den kolde kabine trak lidt energi, og fordi en elbil
ikke kan genvinde energi med et fyldt batteri (for
så er der ingen steder at komme af med energien).
Derpå begynder regenereringen så småt at tage fart,
og når man er nede omkring 60-70 procent af den
totale batterikapacitet er regenereringen en vigtig
del af energi-regnskabet.
Ændrede kørselsmønster
Undervejs skruede jeg op for
energiforbruget, bl.a. gennem mere aggressiv kørsel,
forøget kabinevarme og mere motorvejskørsel. Helt
overordnet kørte jeg bilen, som jeg ville have kørt
enhver anden elbil. Summa summarum: Da turen var til
ende, havde computeren beregnet restrækkevidden
sådan, at restrækkevidden plus det kørte antal
kilometer ville ende på 350 kilometer, altså præcis
som udgangspunktet.
Det er i øvrigt sådan, at
Toyota bZ4X baseret på andres erfaringer kan køre
omkring 40 kilometer efter at computerberegningen
viser, at der er 0 kilometer tilbage. Dette tal har
jeg ikke taget højde for, men det ville med andre
ord give en forventelig reel rækkevidde omkring 390
km, altså tæt på WLTP-niveauet og kørslen fandt som
nævnt sted ved vinterlige temperaturer, uden at
batteriet var forud-konditioneret og på vinterdæk.
Snestorm i et glas isvand
Toyota lancerer snart en
computer opdatering, hvor algoritmerne, som vi har
forstået det, nedtoner Worst Case scenariet og som
sådan bliver mere ”realistiske”, og også tager højde
for, at rækkevidden med ”0 kilometer” tilbage bliver
tættere på det virkelige tal.
Om det er godt eller dårligt
er vel et temperament spørgsmål. Jeg kan til enhver
tid med den viden, jeg besidder, anbefale enhver
bruger af batteri instrumenter, biler,
smart-telefoner mv. aldrig at lade batterierne fuldt
op og aldrig aflade dem fuldstændigt. Det er, hvad
Toyota har indbygget i deres
batteristyringsteknologi og en af flere årsager til,
at man giver garanti for mindst 70 procents
kapacitet efter 10 år og forventelig snarere 90
procent. Det er der selvklart ingen, der har kunnet
teste endnu.
…så spørgsmålet er, om ikke
hele den polemik omkring bZ4X og Subaru Solterra
rækkevidden mest var en snestorm i et glas isvand.
|