”RX” står for ”Radiant
Crossover”, altså frit oversat ”strålende
oplevelse. Dermed er scenen sat for en helheds
biloplevelse på et meget højt niveau. Sådan er det
egentlig altid i en Lexus, og det er vel årsagen til
at Toyotas luksusmærke sælger som aldrig før. Men
naturligvis er salget af RX-modellen også hjulpet på
vej af dansk afgiftsrabat på plug-in hybrid biler.
Nu må vi se, hvad der sker, når afgiftsrabatten
reduceres til årsskiftet.
Allerede først på året
stiftede vi bekendtskab med den nye Lexus RX i den
pris attraktive plug-in hybrid version, der aktuelt
og i den prøvekørte Executive version er prissat til
960.000 kroner (den billigste ”Comfort” udgave
koster 880.000 kroner). Da vi her noget senere på
året gik mere under lakken på i øvrigt den selvsamme
bil, kan vi konstatere, ikke blot at
førstehåndsindtrykket blev bekræftet, men også at vi
undervejs opnåede en større forståelse for, hvad der
gør en sådan bil til noget særligt, og hvorfor netop
RX-modellen også på verdensplan er blevet så
populær.
Ubeskrivelig
kvalitetsoplevelse
Kvalitetsoplevelsen er på
det nærmeste ubeskrivelig. Bilen er så
gennemarbejdet ordentlig, hvad man fx helt fysisk
kan opleve, når man kikker ned under
bagagerumsbunden i det pænt store (612 liter)
bagagerum. Selv det næsten obligatoriske lade-kabel
er pænt pakket ned i et rum, hvor det også godt kan
tillade sig at være lidt vådt eller snavset, og ved
siden af er der også plads til arbejdshandsker. Og
det hele er pakket ind i lækre materialer, som også
har en lyddæmpende effekt i kabinen som helhed.
Og når man skal åbne sidedørene sker det ikke
ved at trække i et håndgreb, som egentlig er
ulogisk, fordi man samtidig skal skubbe døren den
modsatte vej. I en RX sker det ved at trykke på et
lille greb i armlænet. Systemet kaldes "safe exit
assist", og den betegnelse giver egentlig ganske god
mening, også fordi den forhindrer, at man kan åbne
døren, hvis der kommer en bagfra kørende bil eller
cyklist.
”+’et” efter RX 450h er
ensbetydende med at bilen er en plug-in hybrid og
ikke en selvopladende hybrid. Men nu er det jo sådan
med Toyotas hybrid drivliner, at når der ikke er
mere strøm tilbage på det 18,1 kWh store 355 Volt
batteri, fungerer drivlinen som en selvopladende
hybrid. Eneste minus i sammenligning med 450h er en
vægtforskel, som indebærer, at benzinforbruget uden
strøm da er lidt større i PHEV’en end i
hybrid-udgaven.
Hurtig på toppen
I øvrigt er plug-in hybrid
drivlinen i princippet identisk med den, man finder
i Toyota RAV4 Plug-in, men den er som også i NX PHEV anderledes
konfigureret, med vægt lagt på den køre-performance,
man forventer i en premium SUV. 0-100 tager godt nok
et halvt sekund længere (men Lexus RX er også noget
større end RAV4 – 29 cm længere faktisk), men den
har en topfart på 200 km/t, som formodes ikke alene
at være den højere fart, men også større
trækvillighed i den øvre del af
hastighedsintervallet (vi har ikke prøvet den nye RX
450h+ ved topfart). System effekten er da også nogle
få hestekræfter større i RX modellen.
Drivlinen er meget smidig
og bidrager til en fuldstændig glidende
acceleration, hvilket skyldes et perfekt elektronisk
styret samspil mellem benzinmotoren og de to
elmotorer, oppe fortil reguleret gennem den
automatiske e-CVT gearkasse.
Kørslen matcher
kabinekomforten
Køreoplevelsen har vi også
beskrevet i on-board videoen her på siden, hvor der
især er lagt vægt på affjedringen. For et lækkert
interiør er ret beset ikke så svært at skabe som
køreegenskaber, der matcher. Uden at nævne
specifikke navne er det en af svaghederne ved de
kinesiske biler, der strømmer ind på det europæiske
marked i denne tid. Kabineoplevelsen og førstehånds
indtrykket er ofte lækker, men køreegenskaberne er
ikke fulgt med.
Lexus RX 450h+ vejer 2240
kg, hvilket hænger meget godt sammen med dens
størrelse, og ikke mindst dens batteristørrelse.
Batteriet kunne naturligvis have været mindre, men
hos Lexus og Toyota koncernen generelt har man den
opfattelse, at en plug-in hybrid først for alvor
giver mening, hvis det er muligt for brugerne at
køre rigtig meget elektrisk.
På strøm alene
Den elektriske rækkevidde
er 68 kilometer, afhængig af temperaturforholdene
iblandt noget lavere. Men man kan køre op til 135
km/t på elektricitet alene, og da der er rigeligt
med elektriske kræfter (op til 182 hk på forhjulene
og 54 hk på baghjulene) kan rigtig meget kørsel være
elektrisk.
I øvrigt er det værd at
bemærke, at effekten på bagakslen er ret beskeden.
Der er kræfter nok til at hjælpe bilen igennem et
mudret eller sneglat underlag, og nok til at
stabilisere bagenden, hvis man ved høj fart får brug
for det. Men ellers fungerer Lexus RX 450h+
hovedsageligt som en forhjulstrukken bil, fordi
benzinmotoren og den forreste elmotor leverer
kræfterne til forhjulene i et harmonisk samarbejde.
235/50-21 hjul ser godt ud og giver et godt greb på
plan vej, men affjedringsmæssigt gætter vi på, uden
at have prøvet dem, at 19" fælge trods alt vil være
mere velegnet på ujævnt og løst underlag.
Sikker som en
forhjulstrækker
I årtier har forhjulstræk
været anset for at være den optimale
køresikkerhedsmæssige løsning, hvis ikke man havde
permanent firehjulstræk. Den filosofi bibeholder man
også i en Lexus hybrid. Selv når det alene er
elmotorerne, der driver bilen, føles den som en
forhjulstrækker med forbavsende godt vejgreb på
fugtig vej – i naturligvis på grund af
”hjælpemotoren” på bagakslen.
Kræfterne bagpå er også en
fordel, hvis man giver sig i kast med at trække de 2
tons, som bilen rent faktisk må have på trækkrogen.
Det er svært at rette en negativ kritik imod RX 450h+,
men det kan synes, at være lige i underkanten, alene
at kunne lade højvoltsbatteriet med 3,7 kW. Derved
tager en 0-100 procent opladning 5 timer. På den
anden side vil de fleste nok især benytte den
hjemlige opladningsmulighed fx fra en vægboks i
carporten og lade bilen op til lav strømpris hen
over natten.
Bagsæderne er stabile og godt polstrede. Ryglænene
kan individuelt justeres ved alle tre siddepladser.
|