Den helt nye Lexus RX, som
netop har haft verdenspremiere og lander på det
danske marked i begyndelsen af 2023, er ikke bare
fuldstændig ny, men byder på flere hidtil usete
løsninger. For eksempel er den højest ydende RX 500h
foruden en 371 hestes hybrid drivline også udrustet
med et banebrydende nyt firehjulstræk.
Den nye RX kommer til Danmark
i to forskellige elektrificerede udgaver, hvor
Toyota koncernens mangeårige erfaring med
elektrificering udnyttes til fulde. Lexus RX 500h,
er intet mindre end verdens første selvopladende
hybrid med turbomotor, og den udstyres med Lexus’
avancerede DIRECT4 momentkontrol, som i øvrigt blev
vist frem første gang i den fuldt elektriske Lexus
RZ i april i år.
Ny og kraftigt forbedret
undervogn
Den nye RX er bygget på GA-K
platformen – den samme platform, man finder i den
nye NX, men med en anden opsætning. Fx er den
bageste del fuldstændig re-designet for at kunne
forlænge akselafstanden og for at kunne implementere
yderligere tværbjælker og affjedringsstivere, der
øger karosseristivheden. Den større stivhed har
gjort det muligt, at tilpasse affjedringen mere
præcist, hvilket både forbedrer vejegenskaberne og
kørekomforten.
Den nye multilink-affjedring
bagtil øger bilens generelle stabilitet under
kørslen og sikrer, at bilens undervogn forbliver
helt plan med vejen under acceleration, hvor man
normalt vil opleve at forenden løfter sig og
bagenden trykkes ned. Multilink-affjedringen er
derudover i stand til at håndtere et højere
drejningsmoment og reducerer både støj og
vibrationer betydeligt.
Den nye RX-platform har
desuden i forhold til den hidtidige generation gjort
det muligt, at reducere bilens totale vægt med 90
kg. Det har man bl.a. opnået ved brugen af
avancerede materialer som højstyrkestål til
midterstolperne og taget samt aluminium til
motorhjelm og bagspoiler.
Ny plug-in hybrid
Den nye RX introduceres som
nævnt i Danmark i to forskellige motorvarianter,
dels en plug-in hybrid udgave, 450h+, dels den
førnævnte 500h. I sagens natur forventes 450h+ med
dansk afgiftsrabat at blive den mest populære
version herhjemme.
Den har en firecylindret
2.5-liters hybridmotor og et 18,1 kWh stort
opladeligt litium-ion batteri. Forhjulene drives af
en benzin- og elmotor, mens der sidder en ekstra
elmotor på bagakslen og sørger for konstant
firehjulstræk. Plug-in hybridudgaven yder med sine
op til 306 hestekræfter stort set samme effekt som
den udgående RX 450h, men med højere drejningsmoment
er accelerationen forbedret. 0 til 100 km/t klares
på omkring 7 sekunder.
Som konsekvens af den måde,
hvorpå man måler benzinforbruget iht. WLTP, opnår
den nye RX 450h+ naturligt nok et betydeligt lavere
forbrugs- og CO2-tal, sammenlignet med den nuværende
RX 450h. Der forventes et WLTP-tal på 83 km/l og 26
gram CO2 pr. km, mens den elektriske rækkevidde vil
ligge på omkring 65 km.
Når al strømmen på batteriet
er brugt, fungerer bilen som en konventionel
selvopladende hybridbil, dog med den mervægt, der er
forbundet med at bære rundt på det større batteri.
Den mest spændende
fornyelse
I undertegnedes øjne bliver
den mest spændende RX-version ”500h”. Der er tale om
en selvopladende såkaldt fuld hybridmotor med
turbolader, der samlet byder på op til hele 371
hestekræfter og en acceleration fra 0 til 100 km/t
på omkring 6 sekunder.
Kraften i RX 500h leveres
af en helt ny hybridarkitektur bestående af en
2,4-liters turbomotor og en 6-trins
automatgearkasse, der foruden hurtig acceleration
også skulle byde på helt særlige dynamiske
køreegenskaber takket være DIRECT4-teknologien.
I teknisk forstand er den
forreste elmotor placeret mellem benzinmotoren og
gearkassen og har kobling på begge sider, hvilket
giver høj fleksibilitet i leveringen af kraften. Man
kan kalde den en elektrificeret
dobbeltkoblingsgearkasse.
Elektrisk effekt bag til
Bag til sidder en e-aksel, der er en modulær pakke
bestående af en elmotor på 109 hk, samt gearing og
en motorstyreenhed placeret mellem baghjulene. Det
lille kraftværk er yderst kompakt og sikrer mere
plads i kabine såvel som bagagerum, sammenlignet med
et mere traditionelt firehjulstræksystem.
Det nye DIRECT4-system er en
eksklusiv teknologi, som udelukkende tilbydes i
Lexus’ modelprogram, og for nylig blev præsenteret
for første gang i den fuldt elektriske Lexus RZ
450e. Systemet er grundlæggende et computerstyret
”intelligent” firehjulstræk, der intuitivt
balancerer og fordeler trækkraften mellem de to
aksler alt efter forholdene hurtigere end noget
andet mekanisk system kan gøre det.
Da RX 500h er en højt-ydende
hybrid, har Lexus desuden monteret modsatrettede
kalibre til de forreste bremser for at skabe kraftig
bremsning og dynamisk bagstyring, der bestemmer den
optimale styrevinkel for baghjulene.
|