- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Verdenspremiere: Lexus RX

Mange spændende fornyelser


Af Søren Clauding 3. juni 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den helt nye Lexus RX, som netop har haft verdenspremiere og lander på det danske marked i begyndelsen af 2023, er ikke bare fuldstændig ny, men byder på flere hidtil usete løsninger. For eksempel er den højest ydende RX 500h foruden en 371 hestes hybrid drivline også udrustet med et banebrydende nyt firehjulstræk.

 

Den nye RX kommer til Danmark i to forskellige elektrificerede udgaver, hvor Toyota koncernens mangeårige erfaring med elektrificering udnyttes til fulde. Lexus RX 500h, er intet mindre end verdens første selvopladende hybrid med turbomotor, og den udstyres med Lexus’ avancerede DIRECT4 momentkontrol, som i øvrigt blev vist frem første gang i den fuldt elektriske Lexus RZ i april i år.

Ny og kraftigt forbedret undervogn

Den nye RX er bygget på GA-K platformen – den samme platform, man finder i den nye NX, men med en anden opsætning. Fx er den bageste del fuldstændig re-designet for at kunne forlænge akselafstanden og for at kunne implementere yderligere tværbjælker og affjedringsstivere, der øger karosseristivheden. Den større stivhed har gjort det muligt, at tilpasse affjedringen mere præcist, hvilket både forbedrer vejegenskaberne og kørekomforten.

 

Den nye multilink-affjedring bagtil øger bilens generelle stabilitet under kørslen og sikrer, at bilens undervogn forbliver helt plan med vejen under acceleration, hvor man normalt vil opleve at forenden løfter sig og bagenden trykkes ned. Multilink-affjedringen er derudover i stand til at håndtere et højere drejningsmoment og reducerer både støj og vibrationer betydeligt.

 

Den nye RX-platform har desuden i forhold til den hidtidige generation gjort det muligt, at reducere bilens totale vægt med 90 kg. Det har man bl.a. opnået ved brugen af avancerede materialer som højstyrkestål til midterstolperne og taget samt aluminium til motorhjelm og bagspoiler.

 

Ny plug-in hybrid

Den nye RX introduceres som nævnt i Danmark i to forskellige motorvarianter, dels en plug-in hybrid udgave, 450h+, dels den førnævnte 500h. I sagens natur forventes 450h+ med dansk afgiftsrabat at blive den mest populære version herhjemme.

 

Den har en firecylindret 2.5-liters hybridmotor og et 18,1 kWh stort opladeligt litium-ion batteri. Forhjulene drives af en benzin- og elmotor, mens der sidder en ekstra elmotor på bagakslen og sørger for konstant firehjulstræk. Plug-in hybridudgaven yder med sine op til 306 hestekræfter stort set samme effekt som den udgående RX 450h, men med højere drejningsmoment er accelerationen forbedret. 0 til 100 km/t klares på omkring 7 sekunder.

 

Som konsekvens af den måde, hvorpå man måler benzinforbruget iht. WLTP, opnår den nye RX 450h+ naturligt nok et betydeligt lavere forbrugs- og CO2-tal, sammenlignet med den nuværende RX 450h. Der forventes et WLTP-tal på 83 km/l og 26 gram CO2 pr. km, mens den elektriske rækkevidde vil ligge på omkring 65 km.

 

Når al strømmen på batteriet er brugt, fungerer bilen som en konventionel selvopladende hybridbil, dog med den mervægt, der er forbundet med at bære rundt på det større batteri.

 

Den mest spændende fornyelse

I undertegnedes øjne bliver den mest spændende RX-version ”500h”. Der er tale om en selvopladende såkaldt fuld hybridmotor med turbolader, der samlet byder på op til hele 371 hestekræfter og en acceleration fra 0 til 100 km/t på omkring 6 sekunder.


Kraften i RX 500h leveres af en helt ny hybridarkitektur bestående af en 2,4-liters turbomotor og en 6-trins automatgearkasse, der foruden hurtig acceleration også skulle byde på helt særlige dynamiske køreegenskaber takket være DIRECT4-teknologien.

 

I teknisk forstand er den forreste elmotor placeret mellem benzinmotoren og gearkassen og har kobling på begge sider, hvilket giver høj fleksibilitet i leveringen af kraften. Man kan kalde den en elektrificeret dobbeltkoblingsgearkasse.

Elektrisk effekt bag til
Bag til sidder en e-aksel, der er en modulær pakke bestående af en elmotor på 109 hk, samt gearing og en motorstyreenhed placeret mellem baghjulene. Det lille kraftværk er yderst kompakt og sikrer mere plads i kabine såvel som bagagerum, sammenlignet med et mere traditionelt firehjulstræksystem.

 

Det nye DIRECT4-system er en eksklusiv teknologi, som udelukkende tilbydes i Lexus’ modelprogram, og for nylig blev præsenteret for første gang i den fuldt elektriske Lexus RZ 450e. Systemet er grundlæggende et computerstyret ”intelligent” firehjulstræk, der intuitivt balancerer og fordeler trækkraften mellem de to aksler alt efter forholdene hurtigere end noget andet mekanisk system kan gøre det.

 

Da RX 500h er en højt-ydende hybrid, har Lexus desuden monteret modsatrettede kalibre til de forreste bremser for at skabe kraftig bremsning og dynamisk bagstyring, der bestemmer den optimale styrevinkel for baghjulene.

Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Lexus RX: Turbo på luksushybriderne >>>

Hurtige fakta om den nye Lexus RX generation


Lancering i Danmark: Primo 2023.

 

Lexus RX vil blive produceret med fire forskellige drivliner, hvoraf disse to vil blive markedsført i Danmark:

 

RX 450h+: 4-cylindret 2,5 liter Atkinson Cycle plug-in hybrid drivline. Systemeffekt: 306 hk. Hybrid transaxel. 4WD. 0-100 km/t: Cirka 7 sekunder. WLTP: Bedre end 83 km/l. CO2: under 26 g/km.

 

RX 500h: 4-cylindret 2,4 liter Turbo-benzin selvopladende hybrid drivline. Systemeffekt: 371 hk. 6 A/T. 4WD. 0-100 km/t: Cirka 6 sekunder. WLTP: Cirka 12 km/l. CO2: Cirka 185 g/km.

Længde: 4,89 meter.

Bredde:1,92 meter.

Højde: 1,72 meter.


Link til importøren





Det nye frontparti er markant og ret forskelligt afhængig af bilens farve og design.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt