Med introduktionen af den
helt igennem nye luksus SUV, Lexus RX, sætter
Toyotas premium-bilmærke i bogstavelig forstand
turbo på luksushybriderne. Den nye RX har netop haft
verdenspremiere i Texas og på europæiske
breddegrader i Bruxelles, og når den lander i Europa
omkring årsskiftet, træder den ikoniske Lexus model
for alvor ind i 2020’erne.
Det er kun kort tid siden, at
vi prøvekørte den hidtidige 4. generation i
plug-hybrid udgaven bl.a. på tyske Autobahns ved høj
fart og kraftig sidevind. Den er den bedst kørende
premium SUV, undertegnede til dato har kørt, og der
er ingen grund til at tro, at den nye ikke er endnu
bedre. Den er nemlig optimeret i enhver forstand.
Rigtig meget power
Netop turboladeren er en af
de nye ting. Faktisk er netop den selvopladende RX
500h med op til 371 hestekræfter unik, for normalt
er en selvopladende hybrid baseret på en ikke særlig
ophidsende Atkinson Cycle, der så med elektrisk
boost blver mere spændende. Det er en
benzinøkonomisk løsning, som dog også er nødvendig,
for biler i den størrelse tager godt for sig af
energien. Det bliver meget spændende at komme til at
opleve i praksis sidst på året, når der efter planen
for første gang vil være mulighed for at køre den
nye bil.
I Danmark vil det dog nok
være den afgiftsbegunstigede plug-in hybrid version,
RX 450h+, der bliver den mest solgte. Det er i sig
selv interessant, fordi den er sådan bygget, at den
forvandles til en selvopladende hybrid, når den
løber tør for strøm og da også i den situation er
rimelig miljørigtig, præcis som man har oplevet det
med den mere kompakte NX-model.
Kendt teknik
Den er udrustet med samme 2,5
liters hybridmotor samt et 18,1 kWh batteri, som
muliggør en rækkevidde på 65 km. Den er som alle nye
RX versioner firehjulstrukken, drivlinen yder 306
hestekræfter, ikke meget forskellig fra den
eksisterende model, men momentvis stærkere og også
lidt hurtigere.
Visuelt er den nye og i
øvrigt femte generation af den mest solgte Lexus
model (3,5 millioner eksemplare) kraftigt ændret.
Karrosseriet er redesignet og karakteristisk gennem
et markant frontparti, der fremtræder ret
forskelligt afhængig af version og bemaling samt et
bagparti hvor man har opnået et coupéagtigt snit,
gennem en design mæssig finesse, hvor bagruden
skyder ud af agter-spoileren og giver ekstra god
bagage plads i den rummelige fem personers bil.
Rummelig og køreparat
Bilen er blevet mere rummelig
end forgængeren, uden at de ydre mål lider derved.
Sporvidden er forøget 15 mm, akselafstanden ikke
mindre end 60 mm og sporvidden hele 50 mm. Der er
gigantisk plads på bagsæderne også selvom
bagagerummet er 50 mm længere. Sjovt nok er
taglinjen sænket 10 mm, hvilket i øvrigt sammen med
en vægt reduktion på 90 kg har sænket tyngdepunktet
15 mm.
Alt det burde også give endnu
bedre køreegenskaber. Hvortil kommer et nyt
multilink baghjulsophæng, der foruden at forbedre
bilens generelle stabilitet også er skabt til at
kunne håndtere de flere kræfter. Derved udfordrer
den nye RX for alvor også på det europæiske marked
de hårde konkurrenter fra fx BMW, Mercedes og Audi.
Nyudviklet
multimedieteknologi Den helt nye RX tilbyder
avancerede tilslutningsmuligheder, der er hurtigere
og mere stabile. Der er omkring 100 forskellige
måder for føreren at interagere med den nye RX bl.a.
gennem integration af smarttelefon, integreret
navigation, køretøjskommandoer, multimediefunktioner
og cloud-forbindelse.
Indvendigt har den nye RX en
14” berøringsskærm som standard.
Anti-refleks-skærmen har ekstra knapper til intuitiv
adgang til de mest benyttede funktioner. Computerens
styreenhed er derudover næsten fire gange hurtigere
end det nuværende system. Det nye multimediesystem
inkluderer også stemmeassistenten ”Hey Lexus”, der
reagerer på talekommandoer.
Og så er Mark Levinson
Premium Surround Sound-lyd, standard. Det leverer
sin lyd gennem 21.
Som alle andre Lexus gives der 3 års garanti med
forlængelse op til 11 år minus en dag ved årlige
eftersyn (eller 20.000 km) på autoriseret Lexus
værksted.
|