- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Verdenspremiere: Lexus RX

Turbo på luksushybriderne


Af Søren Clauding 3. juni 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med introduktionen af den helt igennem nye luksus SUV, Lexus RX, sætter Toyotas premium-bilmærke i bogstavelig forstand turbo på luksushybriderne. Den nye RX har netop haft verdenspremiere i Texas og på europæiske breddegrader i Bruxelles, og når den lander i Europa omkring årsskiftet, træder den ikoniske Lexus model for alvor ind i 2020’erne.

 

Det er kun kort tid siden, at vi prøvekørte den hidtidige 4. generation i plug-hybrid udgaven bl.a. på tyske Autobahns ved høj fart og kraftig sidevind. Den er den bedst kørende premium SUV, undertegnede til dato har kørt, og der er ingen grund til at tro, at den nye ikke er endnu bedre. Den er nemlig optimeret i enhver forstand.

 

Rigtig meget power

Netop turboladeren er en af de nye ting. Faktisk er netop den selvopladende RX 500h med op til 371 hestekræfter unik, for normalt er en selvopladende hybrid baseret på en ikke særlig ophidsende Atkinson Cycle, der så med elektrisk boost blver mere spændende. Det er en benzinøkonomisk løsning, som dog også er nødvendig, for biler i den størrelse tager godt for sig af energien. Det bliver meget spændende at komme til at opleve i praksis sidst på året, når der efter planen for første gang vil være mulighed for at køre den nye bil.

 

I Danmark vil det dog nok være den afgiftsbegunstigede plug-in hybrid version, RX 450h+, der bliver den mest solgte. Det er i sig selv interessant, fordi den er sådan bygget, at den forvandles til en selvopladende hybrid, når den løber tør for strøm og da også i den situation er rimelig miljørigtig, præcis som man har oplevet det med den mere kompakte NX-model.

 

Kendt teknik

Den er udrustet med samme 2,5 liters hybridmotor samt et 18,1 kWh batteri, som muliggør en rækkevidde på 65 km. Den er som alle nye RX versioner firehjulstrukken, drivlinen yder 306 hestekræfter, ikke meget forskellig fra den eksisterende model, men momentvis stærkere og også lidt hurtigere.

 

Visuelt er den nye og i øvrigt femte generation af den mest solgte Lexus model (3,5 millioner eksemplare) kraftigt ændret. Karrosseriet er redesignet og karakteristisk gennem et markant frontparti, der fremtræder ret forskelligt afhængig af version og bemaling samt et bagparti hvor man har opnået et coupéagtigt snit, gennem en design mæssig finesse, hvor bagruden skyder ud af agter-spoileren og giver ekstra god bagage plads i den rummelige fem personers bil.

 

Rummelig og køreparat

Bilen er blevet mere rummelig end forgængeren, uden at de ydre mål lider derved. Sporvidden er forøget 15 mm, akselafstanden ikke mindre end 60 mm og sporvidden hele 50 mm. Der er gigantisk plads på bagsæderne også selvom bagagerummet er 50 mm længere. Sjovt nok er taglinjen sænket 10 mm, hvilket i øvrigt sammen med en vægt reduktion på 90 kg har sænket tyngdepunktet 15 mm.

 

Alt det burde også give endnu bedre køreegenskaber. Hvortil kommer et nyt multilink baghjulsophæng, der foruden at forbedre bilens generelle stabilitet også er skabt til at kunne håndtere de flere kræfter. Derved udfordrer den nye RX for alvor også på det europæiske marked de hårde konkurrenter fra fx BMW, Mercedes og Audi.

 

Nyudviklet multimedieteknologi
Den helt nye RX tilbyder avancerede tilslutningsmuligheder, der er hurtigere og mere stabile. Der er omkring 100 forskellige måder for føreren at interagere med den nye RX bl.a. gennem integration af smarttelefon, integreret navigation, køretøjskommandoer, multimediefunktioner og cloud-forbindelse.

 

Indvendigt har den nye RX en 14” berøringsskærm som standard. Anti-refleks-skærmen har ekstra knapper til intuitiv adgang til de mest benyttede funktioner. Computerens styreenhed er derudover næsten fire gange hurtigere end det nuværende system. Det nye multimediesystem inkluderer også stemmeassistenten ”Hey Lexus”, der reagerer på talekommandoer.


Og så er Mark Levinson Premium Surround Sound-lyd, standard. Det leverer sin lyd gennem 21.

 

Som alle andre Lexus gives der 3 års garanti med forlængelse op til 11 år minus en dag ved årlige eftersyn (eller 20.000 km) på autoriseret Lexus værksted.

Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Lexus RX: Mange spændende fornyelser >>>











Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt