Det er utroligt, så meget forskelligartet bil,
Citroën har fået skabt ud af den stadig ret nye C3
Aircross. Vi har tidligere kunnet udnævne
basismodellen til en regulær by-crossover. Med 110
hestes benzinmotor og Shine-udstyr bliver den ret
sporty og temmelig luksuøs. Med en 100 hestes
dieselmotor i maskinrummet forvandles den til en
alsidig pendlerbil.
Ordet ”alsidighed” får da en ret bred betydning, for
det gælder også selve køretøjet, hvad netop
dieseludgaven, som vi denne gang sætter fokus på,
klar udtrykker: Med en brændstoføkonomi på 27 km/l
iht. EU-normen og i praksis et sted omkring 22 km/l
er bilen økonomisk i drift.
Overkommeligt prissat
Med sin kompakte form håndterer den bykørsel
forbilledligt og med en frihøjde på 17,5 cm klarer
den også de vejr- eller terrænmæssige udfordringer,
som mange, der ikke lever i bycentrene, ofte stilles
overfor. Forsynet med det unikke ”Grip Control”
system får man en håndsrækning, når terrænet er
besværligt. Og oven i det hele er købsprisen
overkommelig: 225.000 kroner (plus Grip Control til
6000 kroner) for den prøvekørte udgave med det
luksuøse Shine-udstyr. Og kan man klare sig med
mindre udstyr er prisen blot 200.000 kroner.
Deraf pendler-klassificeringen: Mange kilometer i
bilen hver dag på hurtige vejstrækninger med
konstant fart, start ude på landet og mål i
bymidten, masser af plads og gode køreegenskaber.
Bingo.
Lavt forurenende dieselmotor
I mere teknisk forstand er der, hvad maskineriet
angår, tale om en AdBlue dieselmotor. Dvs. den er
forsynet med en SCR-katalysator, som eliminerer
størstedelen af de for nærmiljøet skadelige
kvælstofilter. Den teknologi har også andel i den
gode brændstoføkonomi og det lave CO2-udslip på 96
g/km, fordi reduktion af CO2 og brændstofforbrug
basalt øger udviklingen af kvælstofilter.
Men da disse via SCR-katalysatoren reduceres med op
til 95 procent, når motoren er varm (og det bliver
den jo på længere ture), har man kunnet tillade sig
at skrue ned for CO2 udledningen, ned for
brændstofforbruget uden andre konsekvenser end en
temmelig ren dieselmotor.
AdBlue fyldes på et par gange om året ligesom man
tanker op. Det koster i nabolaget af 1 øre pr.
kilometer, men da AdBlue også medvirker til den
forbedrede brændstoføkonomi går regnskabet mere end
lige op.
Retningsstabil og god i overhalinger
Motoren yder 99 hestekræfter og det maksimale
drejningsmoment på 254 Nm nås allerede ved 1750 omdr./min.
Det gør ikke C3 Aircross til en racerbil – 0-100
km/t på 11,5 sekunder – men den er god i
overhalinger ved motorvejsfart. Det er også en stor
sikkerhed, ikke mindst.
Ved motorvejsfart er C3 Aircross BlueHDi ikke
nævneværdig følsom overfor sidevind (se også onboard
videoen her på siden). Det var ikke overraskende,
for vægtmæssigt er den på samme niveau som 110 AET6
versionen, som vi tidligere har prøvet og hvor vi
havde den samme erfaring. Den er 115 kg tungere end
PureTech 82. I kombination med 16” alufælge og 195
mm brede 60 procent lavprofildæk opfanges sidevinden
– selvom den med en vis frihøjde kunne tendere til
en vis krængning.
Lidt krængning er der også i sidevind, men det er
beskedent, hvilket givet vis skyldes, at
affjedringen er strammere, for at kunne håndtere den
større vægt.
Alsidigt udstyrsniveau
Støjniveauet fra motoren er moderat, især når man
først er oppe i fart, og hvis man ønsker endnu mere
bekvem kørsel, kan man vælge udstyr fra
ekstraudstyrslisten. Men Shine standardudstyret er
nu i sig selv ret omfattende.
Det inkluderer bl.a. justerbare bagsæder, som
indebærer at bagagekapaciteten kan øges fra 410 til
520 liter. Og forreste passagersædes ryglæn kan
lægges ned, så man kan transportere temmelig lange
genstande. Dér kom alsidighedsbegrebet lige i brug
igen – for uden at vi har videnskabelig
dokumentation i ryggen, vil vi mene, at der måske i
højere grad er brug for at kunne transportere fx
større byggematerialer, når man ikke bor i byen. Og
dem kan man jo så købe med…på vej hjem fra arbejde.
Karakter med mening
Udstyrslisten indeholder også solskærme ved
bagsæderne, regnsensor, fartpilot, p-sensorer og
automatisk fjernlys. Ikke dårligt, hvis der skal
køres mange kilometer i vinterperioden i mørke.
Automatisk klimaanlæg står også på listen, det samme
gør el-sideruder for og bag – og automatisk
nødbremse er også standard. Vejen finder man vha.
den medfølgende navigation, visualiseret på en let
læselig 7” skærm.
Og så kan man vælge bilen 2-farvet, hvis man vil –
det indgår også i ”Shine”. Det er ingen dum ting,
hvis man gerne vil given sin bil sin egen karakter,
og måske gøre det lettere at finde den på en stor,
overfyldt parkeringsplads ved et af de store
indkøbscentre, der over tiden er skudt op langs de
danske motor- og hovedlandeveje.
Grip Control gør det lettere at køre, hvor asfalten
hører op. Ekstraudstyr til 6000 kroner.
Panorama soltaget er ekstraudstyr til blot 12.500
kroner. |