Hvad er en moderne urban crossover, altså en
rummelig kompaktbil med gode køreegenskaber til brug
især ved bykørsel? Det svar har Citroën givet med
den nye C3 Aircross, som vi har prøvet i den
allerbilligste udgave til 180.000 kroner. For sådan
én er den.
For ret beset: Hvis man vælger, at køre rundt inde i
byen, betyder massevis af ekstra udstyr næppe ret
meget. Mon ikke de fleste, der fortrinsvis benytter
deres bil til bykørsel, fortrinsvis gør det, fordi
det er bekvemt, at komme tørskoet frem, at man kan
gøre det ubesværet og komfortabelt. Det tilgodeser
C3 Aircross i enhver forstand.
Bykørselsegenskaber
Onboard videoen her på siden giver en god idé om
bilens basale egenskaber. Dens affjedring er yderst
tilgivende, uden at den er til hinder for at komme
lidt hurtigt omkring hjørnet. Dens 82-hestes
benzinmotor uden turbolader giver en glidende
acceleration, som gør den ubesværet at bruge. Og den
lidt højere siddeposition giver godt overblik over
trafikken, som vi er sikre på betyder meget for
mange købere af såvel crossovere og SUV’er.
Og så er den bare utrolig rummelig. Fin plads på
bagsædet, hvis man vil have familie og eller venner
med. Ingen kardantunnel, som gør det besværligt at
rykke ind på bagsædet. Og bagude et
velproportioneret bagagerum på ikke mindre end 410
liter, oven i købet med fleksibel bagagerumsbund.
Forbavsende godt udstyr
Sidstnævnte er ofte ekstraudstyr i moderne
kompaktbiler, men ikke i C3 Aircross. Det gælder,
trods ovenstående bemærkning om udstyr, også det
generelle udstyrsniveau i den prisattraktive Aspire
version. Det er virkelig basisudgaven, og alligevel
er aircondition, el-sidespejle, sædevarme, fartpilot
og fjernbetjent centrallås en del af pakken.
Nok så vigtigt også Active Safety Brake, for det
medvirker til færre skrammer på den pæne C3 Aircross
og dens omgivelser, og hastighedsgrænserne har man
en rimelig mulighed for at forholde sig til, for
udstyret inkluderer også skiltegenkendelse.
Veldesignet kompaktbil
Dertil kommer så den praktiske, afrundede og endda
lidt kasseagtige formgivning i et gennemført design,
hvor designelementerne tydeligt går igen i
interiørdesignet. Det er ikke den letteste ting i
verden at designe en bil, der blot er 4,15 meter
lang og samtidig skal være smart at se på. Citroën
er i vores optik lykkedes ret godt.
Hvad der mangler, er en fancy skærm i
midterkonsollen. Vil man have en sådan en, må man
ryste op med lidt flere penge – det vender vi efter
planen tilbage til her på Motorsiden.dk om kort tid.
Det samme gælder grip control, som vi imidlertid
tidligere har prøvet i biler fra søstermærket
Peugeot. Det er et system, som ved hjælp af styring
af motor og kraftoverførsel optimerer egenskaberne
på fedtet og opkørt underlag.
Alsidige køreegenskaber
Der er ingen grund til at tro, at det virker
dårligere i en C3 Aircross, som så i øvrigt har en
kolossal fordel ud af den tilgivende affjedring og
den store hjulvandring. Vi har ikke i denne omgang
afprøvet den i off-road terræn, også det vender vi
tilbage til, men har dog forceret et par ujævne
grusveje. Dér sidder affjedringen også lige i øjet,
præcis som den gør på de ofte temmelig ujævne byveje,
som de færreste større byer kan sige sig fri for.
Naturligt nok, for byernes undergrund er fyldt med
kloaker, kabler, fjernvarme, gasledninger etc. og de
fysiske netværk skal repareres, suppleres,
serviceres, fornys og fjernes. Derfor er vejarbejde
i bycentre hverdagskost for de, der bruger transport
i byerne. Det skal en bil kunne håndtere, og hér er
Citroën C3 Aircross ideel.
Til gengæld er den ikke verdensmester ved høj fart
på motorveje. I hvert fald ikke i mærkbart
blæsevejr. Den styrer for så vidt derhen, hvor man
gerne vil have den, men har vinden intentioner om,
at gøre sin indflydelse gældende, skal man lige have
et ekstra greb om rattet. Sidevindsfølsomheden er
dog ikke i nærheden af at være så stor, som i
fordoms komfortabelt affjedrede multibiler fra
Citroën.
Samarbejde til glæde for alle
Det har man fået styr på, ligesom søstermærket
Peugeot har fået det med de nye lidt større SUV’er.
Også de har tilgivende affjedring, uden at være
ustyrlige ved motorvejsfart. Det er egenskaber, som
man givetvis har fået ud af det intensive samarbejde
med Opel, der som bekendt sidste år medførte, at PSA
(der hidtil indbefattede Citroën, DS og Peugeot)
købte det hæderkronede tyske bilmærke.
Peugeot 3008 platformen er udviklet af Peugeot og
bruges med Opel blitzen på fronten ifm. den nye Opel
Grandland X. Det er ikke til at mærke det, ikke
engang hvis man ved det. Og noget tilsvarende gælder
Citroën C3 Aircross, der deler platform med Opel
Crossland X (hvor Opel var primus motor i
udviklingen). Det er ikke til at genkende de to
biler i hinanden. |