- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Citroën C3 Aircross

- med Grip Control


PSA har greb om tingene derude i naturen


Af Søren Clauding – januar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har ved et par tidligere lejligheder stiftet bekendtskab med PSA gruppens unikke Grip Control, men aldrig for alvor på dansk grund og i et terræn, der ikke var skabt til opgaven. Det har vi nu, på Lerchenborgs jorde ved Kalundborg. En god oplevelse, for med Grip Control har man greb om terrænkørsel, helt uden anden form for hjælpemidler end en forøget frihøjde.

 

Testbilen var den helt nye Citroën C3 Aircross, en kompakt crossover, der i basisversionen egentlig er skabt som en regulær by-crossover. Den har en frihøjde på 17,5 cm, altså 3-4 cm mere end konventionelle personbiler, og en forholdsvis tilgivende affjedring, men det er også det hele. Resten klarer elektronikken.

 

Lav pris

For blot 6000 kroner oven i basisprisen kan man på alle C3 Aircross modelvarianter, bortset fra den allerbilligste med den lille 82-hestes motor, tilkøbe Grip Control. Systemet er også tilgængeligt til en række af de øvrige modeller i PSA gruppen, Peugeots crossovere og naturligvis også Opel Crossland X, som C3 Aircross er varieret over.

 

Med Grip Control har PSA gjort det muligt, at sikre god fremkommelighed i lettere offroad terræn og de har gjort det helt i overensstemmelse med det, det handler om derude i naturen: Det er OK at færdes i naturen, men det skal ske med omtanke og omsorg.

 

Offroad egenskaberne

Der er en række egenskaber, en bil skal besidde, for at kunne gøre sig i terrænet. Tilstrækkelig frihøjde er én ting, og dér kan C3 Aircross ikke hamle op med dissiderede off-roadere, der typisk har en frihøjde på langt over 20 cm, men den kan udmærket sammenlignes med typiske SUV’er. Det central er, at uden tilstrækkelig frihøjde, bliver man hængende i terrænet, uden at hjulene har greb i underlaget, og så hjælper firehjulstræk og de rette dæk ingenting.

 

Dermed også sagt, at de rette dæk også er en vigtig parameter ved terrænkørsel. Og standard dækmonteringen på C3 Aircross er ikke udpræget rigtig til offroad kørsel – den skal trods alt også kunne klare almindelige flad asfalt.

 

Grip Control rækker som regel

Og naturligvis er firehjulstræk en god ting. Men 4X4 er tungt, det øger brændstofforbruget og forurener derfor også mere. Og det var jo ikke det, man skulle, derude i naturen. Der er mange situationer, hvor fremkommeligheden retfærdiggør og kræver firehjulstræk, men Grip Control rækker langt henad vejen.

 

Grip Control vejer ingenting, for det er et computerprogram. Derved bruger biler med Grip Control ikke mere brændstof, for de skal ikke slæbe rundt på et ofte også ret kompliceret 4X4 system, og de er derfor miljørigtige både on- og offroad.

 

Styr på kræfterne

Systemet regulerer i al sin enkel motorens funktion. Det griber ind i motorstyringen og optimerer den i forhold til de krav, bilens underlag stiller til det rette vejgreb. Det regulerer effekt og moment, tilpasser omdrejningstallene og fordeler kræfterne i rette mængder til de to trækkende forhjul. Det bruger bremserne til at fordele kræfterne, ligesom i et torque vectoring system (som nogle kalder et elektronisk spærredifferentiale). Og det har forskellige finesser indbygget.

 

Grundliggende kan man som fører styre drivlinen ved at vælge en række kørermodes (demonstreret i onboard videoen fra Lerchenborg her på siden): Normal, sne og is, mudder og sand. Desuden kan ESC systemet også slås fra, og man kan vælge nedkørselskontrol, Hill Descent Control.

 

Mudderkastning

Men det handler ikke alene om at formidle kræfterne i rette mængder. I mudder indstillingen tillader systemet nemlig en vis portion hjulspin, så opkørt mudder centrifugeres ud af slidbanerne og vejgrebet derved bliver bedre.



Men hvad er det, som systemet kan, som man ikke kan gøre manuelt, hvis man er tilstrækkelig god på speederen?

 

Mennesket overlegent

Indrømmet, meget kan gøres manuelt, og der er også situationer, hvor bilens differentiale med det elektroniske stabilitets controlsystem (ESC) og antihjulspin slået fra er den optimale løsning.

 

Men én ting kan man ikke manuelt: Man kan ikke betjene bremsetrykket individuelt på hjulene, dvs. man kan ikke dirigere kræfterne derhen, hvor der er brug for dem. Og da systemet oven i købet regulerer kræfterne individuelt for hvert hjul, er systemet ganske enkelt den menneskelige formåen overlegen.

 

Og det koster kun 6000 kroner.

 

Systemet gav op – men kun en enkelt gang

Vi prøvede Grip Control på den ujævne og opkørte græsmark (videoen), vi kørte ned ad stejle skråninger, gennem dybe hjulspor og i masser af mudder. Kun én gang gav C3 Aircross’en op: Da den gled ned fra kanten af et hjulspor (man kunne pga. træer ikke komme tilstrækkelig langt væk fra sporet) og ved for lav fart havnede præcis, hvor vi gætter på at også et firehjulstræk ville give op. Bilen hang på toppen af hjulsporet (billedet til højre) og dækkene kunne ikke få fat i underlaget og da skulle der hjælp til udefra.

 

Men ellers er systemet mere end godkendt. De HAR godt greb om tingene hos PSA.


Andre Citroën prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Citroën C3 Aircross PureTech 82 Aspire test >>>

 

First World Test: Peugeot 2008 med Grip Control >>>


Vi har prøvekørt Citroën C3 Aircross med det sofistikerede Grip Control system, som næsten gør den kompakte forhjulstrukne crossover til en terrængående SUV. Videoen viser hvordan køreindstillingerne fungerer i praksis. Fuld HD.


 


Bilen med Grip Control var:

Citroën C3 Aircross PureTech 110 S&S

Motor og transmission:

3 cyl. Turbo benzin 1,2 l. 110 hk. 205 Nm/1500 omdr./min. 5 trins M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,2 sek./ 185 km/t/ 20,4 km/l /111 g/km

Dæk:

195/60-16

Frihøjde:

17,5 cm.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt