Vi har ved et par tidligere lejligheder stiftet
bekendtskab med PSA gruppens unikke Grip Control,
men aldrig for alvor på dansk grund og i et terræn,
der ikke var skabt til opgaven. Det har vi nu, på
Lerchenborgs jorde ved Kalundborg. En god oplevelse,
for med Grip Control har man greb om terrænkørsel,
helt uden anden form for hjælpemidler end en forøget
frihøjde.
Testbilen var den helt nye Citroën C3 Aircross, en
kompakt crossover, der i basisversionen egentlig er
skabt som en regulær by-crossover. Den har en
frihøjde på 17,5 cm, altså 3-4 cm mere end
konventionelle personbiler, og en forholdsvis
tilgivende affjedring, men det er også det hele.
Resten klarer elektronikken.
Lav pris
For blot 6000 kroner oven i basisprisen kan man på
alle C3 Aircross modelvarianter, bortset fra den
allerbilligste med den lille 82-hestes motor,
tilkøbe Grip Control. Systemet er også tilgængeligt
til en række af de øvrige modeller i PSA gruppen,
Peugeots crossovere og naturligvis også Opel
Crossland X, som C3 Aircross er varieret over.
Med Grip Control har PSA gjort det muligt, at sikre
god fremkommelighed i lettere offroad terræn og de
har gjort det helt i overensstemmelse med det, det
handler om derude i naturen: Det er OK at færdes i
naturen, men det skal ske med omtanke og omsorg.
Offroad egenskaberne
Der er en række egenskaber, en bil skal besidde, for
at kunne gøre sig i terrænet. Tilstrækkelig frihøjde
er én ting, og dér kan C3 Aircross ikke hamle op med
dissiderede off-roadere, der typisk har en frihøjde
på langt over 20 cm, men den kan udmærket
sammenlignes med typiske SUV’er. Det central er, at
uden tilstrækkelig frihøjde, bliver man hængende i
terrænet, uden at hjulene har greb i underlaget, og
så hjælper firehjulstræk og de rette dæk ingenting.
Dermed også sagt, at de rette dæk også er en vigtig
parameter ved terrænkørsel. Og standard
dækmonteringen på C3 Aircross er ikke udpræget
rigtig til offroad kørsel – den skal trods alt også
kunne klare almindelige flad asfalt.
Grip Control rækker som regel
Og naturligvis er firehjulstræk en god ting. Men 4X4
er tungt, det øger brændstofforbruget og forurener
derfor også mere. Og det var jo ikke det, man
skulle, derude i naturen. Der er mange situationer,
hvor fremkommeligheden retfærdiggør og kræver
firehjulstræk, men Grip Control rækker langt henad
vejen.
Grip Control vejer ingenting, for det er et
computerprogram. Derved bruger biler med Grip
Control ikke mere brændstof, for de skal ikke slæbe
rundt på et ofte også ret kompliceret 4X4 system, og
de er derfor miljørigtige både on- og offroad.
Styr på kræfterne
Systemet regulerer i al sin enkel motorens funktion.
Det griber ind i motorstyringen og optimerer den i
forhold til de krav, bilens underlag stiller til det
rette vejgreb. Det regulerer effekt og moment,
tilpasser omdrejningstallene og fordeler kræfterne i
rette mængder til de to trækkende forhjul. Det
bruger bremserne til at fordele kræfterne, ligesom i
et torque vectoring system (som nogle kalder et
elektronisk spærredifferentiale). Og det har
forskellige finesser indbygget.
Grundliggende kan man som fører styre drivlinen ved
at vælge en række kørermodes (demonstreret i onboard
videoen fra Lerchenborg her på siden): Normal, sne
og is, mudder og sand. Desuden kan ESC systemet også
slås fra, og man kan vælge nedkørselskontrol, Hill
Descent Control.
Mudderkastning
Men det handler ikke alene om at formidle kræfterne
i rette mængder. I mudder indstillingen tillader
systemet nemlig en vis portion hjulspin, så opkørt
mudder centrifugeres ud af slidbanerne og vejgrebet
derved bliver bedre.
Men hvad er det, som systemet kan, som man ikke kan
gøre manuelt, hvis man er tilstrækkelig god på
speederen?
Mennesket overlegent
Indrømmet, meget kan gøres manuelt, og der er også
situationer, hvor bilens differentiale med det
elektroniske stabilitets controlsystem (ESC) og
antihjulspin slået fra er den optimale løsning.
Men én ting kan man ikke manuelt: Man kan ikke
betjene bremsetrykket individuelt på hjulene, dvs.
man kan ikke dirigere kræfterne derhen, hvor der er
brug for dem. Og da systemet oven i købet regulerer
kræfterne individuelt for hvert hjul, er systemet
ganske enkelt den menneskelige formåen overlegen.
Og det koster kun 6000 kroner.
Systemet gav op – men kun en enkelt gang
Vi prøvede Grip Control på den ujævne og opkørte
græsmark (videoen), vi kørte ned ad stejle
skråninger, gennem dybe hjulspor og i masser af
mudder. Kun én gang gav C3 Aircross’en op: Da den
gled ned fra kanten af et hjulspor (man kunne pga.
træer ikke komme tilstrækkelig langt væk fra sporet)
og ved for lav fart havnede præcis, hvor vi gætter
på at også et firehjulstræk ville give op. Bilen
hang på toppen af hjulsporet (billedet til højre) og
dækkene kunne ikke få fat i underlaget og da skulle
der hjælp til udefra.
Men ellers er systemet mere end godkendt. De HAR
godt greb om tingene hos PSA.
|