Med en ny, mere magtfuldt og potent fremtoning, en
ny og kraftigere benzinmotor, nye tekniske
muligheder og ikke mindst en forbedret udgave af det
såkaldte Grip Control system, der nedbryder
grænserne mellem SUV og crossover, tager Peugeot med
den opdaterede 2008 kampen op om kunderne i det
trendy og lukrative segment for kompakte SUV’er.
Hidtil har begrebet SUV mest været brugt om biler
med forøget frihøjde og en eller anden form for træk
på alle fire hjul. Eksisterede den sidstnævnte
mulighed ikke, blev bilen kategoriseret som en
crossover. Men Peugeot kalder selv den nye 2008 en
B-segment SUV, eller det, vi ynder at betegne en
kompakt SUV.
Grip Control og automatgear
De har god grund til at kunne gøre det, for det
enestående Grip Control system, som kombinerer
motorstyring med den elektronik, som håndterer en
bils ESC og traction control, er blevet endnu bedre.
Peugeot har nu også taget skridtet helt ud, og skabt
en variant, hvor det fine automatgear, EAT6, kan
kombineres med Grip Control. Resultatet er blevet
rigtig godt.
I forbindelse med de første internationale af den
opdaterede Peugeot 2008, som fandt sted på vejene
omkring Valencia i Spanien, havde Peugeot også
indrettet en ganske lille testbane, hvor man
udnyttede sandet fra den nærliggende middelhavskyst
til at demonstrere forskellen på en Peugeot 2008 med
almindeligt forhjulstræk og den selvsamme bil, hvor
Grip Control fik lov til at vise sig fra sin bedste
side.
Optimalt med automatik
Vi prøvede det ikke mindst i udgaven med EAT6
automatgearet, som altså ikke tidligere kunne
kombineres med Grip Control, og fordi EAT6 i
forvejen er temmelig godt til at justere
kraftoverførslen til underlaget, opnåede man en helt
unik virkning. Fra at snegle sig rundt og målrettet
gøre et forsøg på ikke at tabe momentum, for så
ville man gå i stå, sikrede Grip Control, at man
helt ubekymret og ubesværet kunne køre igennem det
ultra-løse underlag. Fremragende.
Foruden
sand-indstillingen kan der vælges mellem ”sne”, ”all
terrain”, en normalindstilling og en off
ESP-indstilling, hvor ESP (ESC) er slået fra ved
hastigheder op til 50 km/t. Grip Control kan leveres
til alle modeller med motoreffekt fra 100
hestekræfter og derover.
3 cylindret PureTech
Vil man have glæde af EAT6, får man automatisk en
1,2 liters 3-cylindret PureTech turbobenzinmotor med
i købet. Den præsterer udmærkede 110 hestekræfter og
er i øvrigt kendt fra det hidtidige modelprogram som
en økonomisk og smidig maskine. Også på de snoede
bjergveje gjorde netop den kombination sig godt.
Hvis man ønsker mere magt over tingene, kan man
vælge den manuelle gearfunktion, hvor man skubber
gearstangen bagud, når man skal op i gearene, og
fremad, når man skal ned i gearene, præcis som i en
rallybil. Måske lidt inspireret af den 2008 DKR
rallybil, som fabrikken vandt Dakar rallyet med
tidligere på året.
Endnu flere kræfter
Og så handlede det også om en ny motor, baseret på
samme eksisterende 3-cylindrede 1,2 liters PureTech
benzin turbomotor. Den er imidlertid motorstyret op
til 130 hestekræfter og nok så vigtigt:
drejningsmomentet er boostet til 230 Nm ved
selvsamme omdrejningstal, som førnævnte leverede 205
Nm ved, nemlig 1750 omdr./min. Det gør den meget
smidig og til en meget attraktiv motor.
Motoren bruger dog lidt mere benzin end 110 hestes
versionen, men alene ved bykørsel – og det er sandt
at sige ikke dér, den rigtigt hører til. Med den
maskine i motorrummet når man 100 km/t på 9,3
sekunder – det er 1 sekund hurtigere end med
110-hestes maskineriet. Bilen har som forgængeren en
frihøjde på 15,5 cm, men dens gode køreegenskaber
håndterer glimrende den kraftigere motor.
GT-Line får glæde af kræfterne
Når den nye Peugeot 2008 lanceres i Danmark vil
modelpaletten også inkludere den nye kraftigere
benzinmotor, men formentlig alene i den såkaldte
GT-Line udgave, som er en udstyrsversion med ekstra
vægt lagt på sportsligt udseende. Da GT-Line
formentlig også omfatter bredere hjul og
lavprofildæk, er grundlaget der også for en mere
sportslig køreoplevelse.
Visuelt har Peugeot 2008 fået front- og bagpartiet
fornyet. Der er monteret skærmkanter rundt om
skærmene og langs andre af bilens kanter samt
aluminiums plader for og bag, med det formål at give
bilen et mere SUV-agtigt udseende.
Bedre infotainment
I kabinen er det primært forbedrede
infotainmentmuligheder, det handler om. Man kan nu
anvende MirrorLink og Apple Carplay, og elektronisk
tilkøb er bakkamera såvel som en
parkeringsassistent. Active City Brake indgår også.
Det hele er bygget op omkring det meget roste
i-Cockpit, hvor den centrale instrumentering er
anbragt oppe under forruden og derudover har man
bibeholdt de øvrige gode egenskaber fra den kompakte
SUV, bl.a. et bagsæde, hvor siddepladsen skydes
fremad og ned i vognbunden hvorved bagagerumsbunden
bliver flad og i ét plan.
Peugeot
2008 GT-Line: Cockpittet.
Og så har Peugeot i øvrigt gjort op med den
hidtidige målemetode hvad bagagerums-volumen angår:
Hidtil har man benyttet VDA normen, som er baseret
på hvor mange 1 liter terninger, bagagerummet kan
indeholde, hvilket var 350. Ved at anvende samme
målemetode som konkurrenterne, hvor hvert et hjørne
i bagagerummet omdannes til bagagekapacitet
(populært sagt ved at fylde det med vand og så måle,
hvor mange liter der kan være) kommer man op på 410
liter. Nævnes skal også, at bagagerummet er let at
komme til, fordi bagklappen går helt ned til
bagagerumsbunden og den befinder sig 60 cm over
kørebanen.
|