I 2012 blev der solgt 200.000 kompakte SUV’er i
Europa. I 2015 var tallet steget til 1 million. Et
klart signal fra markedet om, at den biltype er
populær. Alene den kompakte SUV/Crossover, Peugeot
2008, som kom på markedet første gang i 2013, blev
der i fjor solgt 231.000 eksemplarer af på
verdensplan og ser vi isoleret på det danske marked,
er salget af SUV’er generelt blevet 6-doblet over de
sidste fire år.
Alle tendenser er dermed meget tydelige, Peugeot er
absolut ikke ene på markedet, der kommer flere og
flere konkurrenter til og den konkurrence har den
franske bilfabrik tænkt sig at modstå ved, at
gennemføre en regulær offensiv over de næste 12
måneder. I den periode vil man lancere fem nye
SUV’er/crossovere, et par af dem eksisterer allerede
og et par nye, som man endnu ikke har løftet sløret
for, som derigennem opfylder målsætningen.
Opdateret Peugeot 2008
Den første af de nye – eller fornyede – biler er
netop den kompakte Peugeot 2008. Den har været en
kolossal succes siden lanceringen og nu har Peugeot
fornyet den på en række områder, ikke mindst
visuelt. Men også i teknisk forstand er bilen blevet
opgraderet, bl.a. vil det geniale ”Grip Control”
system nu også kunne fås i kombination med
automatgear.
Den opdaterede 2008 havde verdenspremiere på Genève
Motor Show i begyndelsen af marts, og nu var tiden
så inde til at præsentere bilen ”in action” ved de
første internationale prøvekørsler, som fandt sted
på vejene omkring Valencia i Spanien.
Realistiske forbrugstal
Ved samme lejlighed benyttede Peugeot også
anledningen til at præsentere de første resultater
af koncernens arbejde for at oplyse realistiske
brændstofforbrugstal fra ”det virkelige liv”.
Peugeot og PSA koncernen, som jo også inkluderer
Citroën og eksklusivmærket DS, har i de seneste år
gjort en stor indsats for at reducere forureningen
fra bilernes udstødning og at gøre det, uden at gå
på kompromis med brændstofforbruget og dermed
udledningen af CO2. Alle fabrikkens dieselmotorer er
nu baseret på den såkaldte AdBlue teknologi, som
ikke bare indebærer, at de seneste Euro 6 normer for
forurening fra bilers udstødning overholdes, men
også, at de i det store hele helt borteliminere ikke
mindst de for nærmiljøet så skadelige kvælstofilter.
Behovet for realistiske forbrugstal fik især
international bevågenhed som konsekvens af
VW-skandalen, der eskalerede sidste efterår, hvor
offentligheden blev bekendt med situationen. I
stedet for at afvente en EU-beslutning om at
iværksætte endnu en EU-norm, som man måske ville
have det svært med, besluttede PSA at tage tingene i
egen hånd. Man ønskede også, hurtigt at komme frem
med brugbare resultater, og det er så det, der sker
nu.
2008 motorer testet i det virkelige liv
Sammen med de anerkendte franske organisationer,
Transport & Environment og Bureau Veritas har
Peugeot prøvekørt 2008 modellen under realistiske
kørselsforhold og fabrikken offentliggjorde i
Valencia måleresultaterne for fire forskellige
motorer. Der er ikke bare tale om, at man har
gennemført en mere virkelighedsrigtig kørecyklus end
den officielle prøvebænks-baserede EU-cyklus, som
bilfabrikkerne hidtil har fulgt. Man har også
tilpasset den det typiske kørselsmønster hos ejere
og brugere af bilen med forskellige motortyper.
Eksempelvis har man fastslået, at 2008 modellen med
benzinmotorer i højere grad anvendes til bykørsel
end dieselvarianterne og derfor har en større del af
dataindsamlingen af 2008 med benzinmotorer fundet
sted ved bykørsel. I bytrafik forbruger en bil
typisk mere benzin end ved landevejs- og
motorvejskørsel, og derfor burde resultaterne vise
en større afvigelse mellem de officielle tal og de
realistiske tal for benzinmotorers vedkommende end
for dieselmotorer. Og tilsvarende ville forskellen
på benzin og diesel blive mere tydelig. Det er
imidlertid ikke tilfældet – hvilket i sig selv er
tankevækkende og i den grad underbygger behovet for
en gennemgribende ny og realistisk målemetode.
Flere vælger benzin
Fra Peugeot i Danmarks side oplyses det i øvrigt, at
man oplever en tendens til, at flere og flere kunder
på ny vælger diesel fremfor benzin, selvom de i et
land som Danmark, hvor der ikke er meget fornuft i
afgiftslovgivningen, bliver straffet af en større
afgift, som jo er baseret på de officielle EU
normtal og en politisk holdning til, at alle
bilkøbere skal behandles økonomisk lige, uanset
hvilken teknologi, de anvender (bortset fra, at man
altså fortsat skal lægge mere i statskassen, hvis
man vælger at køre i en større og dyrere bil, der
godt nok i uheldssituationer giver besparelser for
sygehusvæsenet og ringere livskvalitet – men det er
en helt anden ting).
|