Den helt nye Opel Astra blev torsdag aften med stort
flertal kåret til Årets Bil i Danmark 2016. Bag
kåringen står Motorjournalisternes Klub Danmark, som
repræsenterer størstedelen af de danske
journalister, der arbejder aktivt med
motorjournalistik. MKD har siden 1969 hvert år valgt
den bil, der bedst levede op til prædikatet Årets
Bil.
Efter at have valgt fem nominerede bilmodeller, ud
af et felt på i alt 31 (læs
også om de nominerede i Årets Bil i Danmark 2016 hér
>>>), afgav juryen på 18 medlemmer hver især 25
points. Reglerne påbyder, at alle de fem bilen skal
have points, det maksimale antal, der kan tildeles
en bil er 10 og ingen bil må få det samme antal
points.
Resultatet blev følgende:
Opel Astra: 140 points
Volvo XC90: 99 points
Mazda CX-3: 88 points
Jaguar XE: 66 points
Audi A4: 57 points
Undertegnede er medlem af juryen og min
stemmeafgivelse var:
Opel Astra: 9 points
Jaguar XE: 6 points
Mazda CX-3: 5 points
Volvo XC90: 4 points
Audi A4: 1 point
Begrundelsen for min stemmeafgivelse er:
Opel Astra er en yderst komplet bil, med
fremragende køreegenskaber og udstyr på et niveau,
der ikke tidligere er set i denne klasse, som nu er
tilgængeligt for almindelige mennesker.
Jaguar XE er bygget rigtigt, perfekt balance,
sublime køreegenskaber og en køredynamik i
særklasse. Den er den bedst kørende bil i sin klasse
og den ser også ret godt ud.
Mazda CX-3 rammer lige ind i tidens trend,
den er velindrettet, kører godt og ser fantastisk
ud.
Volvo XC90 er en uendelighed af velfungerende
sikkerhedssystemer. Stor applaus. Designet mangler
dog lethed og prisen er et handikap.
Audi A4 er fornyet og tilbyder udstyr, der
ikke tidligere er set i denne klasse.
Helhedsindtrykket af bilen er godt, men nyhederne
ikke så markante at de retfærdiggør titlen som Årets
Bil. VW skandalen spøger også i baggrunden, for en
Audi er ikke kun den konkrete bil men også det ry og
image, der følger med.
Prøvekørslerne er vigtige
Det skal tilføjes, at kåringen af én bil som Årets
Bil er yderst vanskeligt og tager man bilbrugerne
som udgangspunkt, er behovene og mulighederne meget
individuelle. Jeg vil derfor ikke undlade at henvise
til de prøvekørsler, vi allerede har gennemført af
samtlige biler i finalefeltet. Links hertil findes
hér til højre på siden.
Ærespris til Toyota Mirai
I forbindelse med kåringen af Årets Bil blev der
uddelt en særlig ærespris til Toyota Mirai, fordi
Toyota Mirai er den første brintbil, skabt helt fra
bunden af som brintbil og siden sat i
serieproduktion. Undertegnede kan fuld ud tilslutte
mig tildelingen af æresprisen. Prøvekørslen af
Toyota Mirai findes nedenfor.
Efter
tildelingen af æresprisen blev Pressechef Anders
Tystrup fra Toyota Danmark interviewet LIVE på
Periscope. Interviewet kan genhøres på YouTube. Klik
på billedet og bliv linket videre.
First European Test: Toyota Mirai
10.000 kroner om måneden – alt inklusive
Toyota har som målsætning, at 25 eksemplarer af
brintbilen Mirai skal ud at køre på danske
nummerplader inden udgangen af 2016. Men den
økonomiske usikkerhed, der er forbundet med at eje
en Mirai, spøger. Den er der imidlertid råd for,
hvis man virkelig vil. Eller rettere: Den har Toyota
valgt at eliminere ved at gøre det muligt, at lease
Mirai over en 4-års periode for 10.000 kroner om
måneden.
First EU Test: Toyota Mirai Del 2 - læs mere >>>
|