Visuelt kan man let have holdninger for og imod den
helt nye Volvo XC90. Det er nok mest et temperament,
om man kan lide den eller ej. Men hvad oplevelsen og
brugen angår, vil de fleste med garanti være enige:
Volvo XC90 er gennemtænkt og byder på en forfinet
oplevelse i enhver henseende.
Det sidste er i sig selv usædvanligt. For i bund og
grund er XC90 en rå og alsidig SUV med udmærkede
egenskaber i terrænet. Der er bare ikke meget råt
over bilen, selv ikke den robuste front udstråler
den råhed, som typisk kendetegner den type af biler,
men skindet bedrager. Den vil udmærket kunne klare
sig i konkurrencen med de robuste konkurrenter, og
så er den bare så god på almindelig plan asfalt,
hvor den i øvrigt må formodes at befinde sig
allermest.
Teatersals-indretning
Det forfinede opleves allerede i design-finesser som
sædernes placering. Det er syv af dem i den
prøvekørte D5 AWD version med 2-liters 225 hestes
dobbeltturbo dieselmotor i maskinrummet. De er
anbragt i princippet som i en teatersal med den
midterste række lidt højere end de forreste to sæder
og de bageste to yderligere lidt over de midterste
tre. Det har flere fordele.
For det første er det lettere at stige ind til de to
bageste sæder – det kan faktisk lade sig gøre, uden
at man behøver tage de helt store atletiske evner i
brug, kun en smule af dem… Når man så sidder der,
sidder man forbavsende bekvemt og skydes
midtersæderne lidt frem, kan man være derude bagtil,
selv med de lange ben, der følger med, når man er
1,80 meter høj.
Masser af plads
Oven i købet er der da også benplads nok på
midtersæderne. Og følelsen på alle siddepladser er
behagelig, fordi man har frit udsyn mellem hovederne
på de personer, der måtte sidde foran en. Skal en
bil have 7 sæder, skal de være placeret indenfor en
udvendig længde på 4,95 meter, så kan det ikke gøres
meget bedre end i Volvo XC90.
Der er også nogen bagageplads med alle sæder i brug.
Og forvandler man bilen til en to-sæder, er
bagagepladsen kolossal. Sædernes ryglæn ligger helt
fladt og betjeningen af hele bagvognen er
funktionelt i orden. Man kunne måske ønske sig, at
sæderne ikke var så tunge at manøvrere rundt med,
men helt bagtil er man i den prøvekørte bil også
hjulpet af en hurtigt opslående elektrisk bagklap.
Udstyr for alle pengene – og lidt til
Det er imidlertid en del af det ekstraudstyr,
testbilen var udrustet med. Der var hængt for
omkring 400.000 kroner udstyr ekstra på bilen, og da
den i sin grundform med den nævnte motor og
Inscription udstyret er prissat til 1.270.000 kroner
er det ikke nogen billig bil, man ender op med.
Det retfærdiggøres af resten af den forfinede
tankegang, der ligger bag konstruktionen. Scenen for
køreegenskaber er sat af dobbelt wishbones fortil og
en avanceret multilink baghjulsophængning. Samt
luftaffjedring – som prismæssigt udgør 52.000 kroner
af de 400.000.
Total løsning
Luftaffjedringen spiller imidlertid sammen med
drivlinen og skaber en total løsning, som optimerer
Volvo’en under skiftende kørselsforhold.
Comfort-indstillingen er basis. Men betjener man en
lille
rulleknap
i midterkonsollen, kan man vælge en eco-version, som
sænker bilen lidt og reducerer den dynamiske
køreoplevelse, hvorved det er lettere i praksis at
ramme den brændstoføkonomi på 17,2 km/l, som
specifikationerne stiller i udsigt.
Vælger man Dynamic indstillingen sænkes bilen
yderligere, affjedringen strammes op,
drivlinekonfigurationen, som inkluderer en 8-trins
automatgearkasse, ændres, herunder også
motorstyringen. Også ratbevægelsen rettes til og det
hele skaber en tryg og sikker oplevelse, når man
vælger at træde speederen i bund og accelerere til
de 100 km/t på 7,8 sekunder. Skal man siden ud at
køre off-road, er der naturligvis også en
indstilling til det, som laver om på det hele,
løfter bilen til en frihøjde på ikke mindre end 23,8
cm og giver udmærkede egenskaber i terrænet.
Firehjulstrækket er af typen, der selv afgør,
hvornår der er brug for det. Også det virker som det
skal.
Bedst på landevejen
Men det er på landevejen, Volvo’en er i sit es. De
store næsten brutale 275/45-20 hjul sikrer vejgrebet
og stabiliteten, de håndterer de mindre ujævnheder
forbilledligt og er fuldt tilstrækkelige til at
håndtere den 2130 kg tunge SUV (som i øvrigt må
trække ikke mindre end 2700 kg). XC90 er både en
meget dynamisk bil og også et meget komfortabelt
køretøj.
Ingen Volvo uden stribevis af sikkerhedsfinesser.
Tilkøbes sikkerhedspakken får man det hele med og
sjældent har vi eksempelvis oplevet en så
velfungerende vognbaneassistent, som blidt bringer
bilen i den rigtige retning, hvis man i et øjebliks
uopmærksomhed kommer for tæt på vejbanemarkeringen.
I princippet kan XC90 køre uden at man betjener
hverken rat eller pedaler, for den adaptive
fartpilot er også på toppen. Men i praksis går den
ikke. Man skal have en hånd på rattet under kørslen.
Alle bilens finesser, herunder også det tilkøbte
4-zone klimaanlæg, som sikrer airconditionering også
af de bageste sæder, styres fra en stor 12,3”
vertikalt placeret skærm i midterkonsollen. Få
funktioner kan håndteres fra egne knapper. Det giver
et roligt og elegant design og menuerne er da heller
ikke særlig komplicerede. Men visse funktioner kunne
det nu være rart at styre fra dedikerede knapper.
2-liters turbo-dieselmotoren på 225 hestekræfter og
et kolossalt drejningsmoment giver masser af
kraftoverskud. |