- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First test: Volvo XC90

Volvos førstefødte – i nyere tid


Af Søren Clauding – 22. maj 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I 2010 fik Volvo ny kapital. Heldigvis gav de tre kinesiske stor-investorer den svenske bilfabrik frit spil. Opfordringen var oven i købet: Byg Volvos helt igennem egen bil, med egne motorer og nyt design. Flagskibet Volvo XC90 er den første nye bil, skabt efter det koncept, men den bliver ikke den sidste. Om fire år er hele modelprogrammet erstattet af nyfødte Volvo’er, baseret på kinesisk kapital, men med alle Volvos svenske gener i behold.

 

Det har da også taget lidt tid med Volvo XC90. Den blev vist frem for første gang d. 27. august 2014. Og senere på året, på Paris Motorshow, havde den officiel publikumspremiere. Dengang, 3. september 2014 for nu at være helt nøjagtig, blev det muliggjort, at man kunne bestille en særlig 1927-udgave, som alene blev bygget i 1927 eksemplarer. 1927 er året for Volvos grundlæggelse, og derigennem signalerer man også, at historien er i behold.

 

Salgssucces inden produktionsstart

Det tog da også kun 47 timer inden de 1927 biler var købt – biler, vel at mærke, der på danske nummerplader koster godt 1,8 millioner kroner. Heraf blev 7 faktisk solgt til Danmark – og indregistreres også i Danmark, for netop nu leveres de første af bilerne, efter at produktionen blev påbegyndt i slutningen af marts.

 

Den officielle lancering i Danmark finder sted netop nu, de første biler er også på vej ud til de danske forhandlere, men bestiller man sit eget eksemplar, skal man nok regne med at vente til september, før man bliver den lykkelige ejer af den nye bil.

 

Der er så stor rift om den nye XC90, at Volvo allerede har solgt 30.000 af dem på verdensplan – og man når ikke at producere flere end 50.000 i år. Af dem går de 153 til Danmark – og her har forhåndsinteressen også været så stor, at man skal skynde sig, hvis man vil have en bil i år: Der er kun omkring 60 tilbage, resten er købt…

 

Gennemtænkt

Det er da også en meget fin bil, Volvo har skabt. Den er ikke blot bygget som en enkelt stående bilmodel, man har gennemtænkt den tekniske platform og motorfilosofien – og til anledningen også ansat en ny designchef. Hvad sidstnævnte angår, har han givet vis været inspireret af den store succes, Volvo har på det amerikanske marked, en succes, der i øvrigt er så stor, at Volvo nu er i gang med at bygge en ny samlefabrik i USA. XC90 linjerne fører tankerne over på f.eks. de store Dodge pickup trucks, men naturligvis i meget mere elegant snit.



XC90 er dog en stor SUV, der givetvis appellerer til den velhavende familie. Bortset fra den billigste udgave (til en million kroner – på danske nummerplader), har bilerne alle firehjulstræk og plads til 7.

 

Man har anvendt samme idé som andre producenter med de tre sæderækker placeret som i en teatersal, hvorved bagsædepassagerne får et godt udsyn fremad og samtidig er der plads til det bageste differentiale i firehjulstrækket. Derved rykkes også bagagerummet højere op i kabinen og pladsudnyttelsen er optimal.

 

Sikkerhedspaletten

Sikkerheden har som altid en meget høj placering i Volvos designfilosofi. Hele paletten af moderne kørehjælpemidler er til rådighed og det såkaldte City Safety system kan nu også se både fodgængere og cyklister – om natten! De praktiske begrænsninger er, at kombinationen af radar og kameraer kan ”se” 20 meter foran bilen i mørke og 50 meter i dagslys.

 

Sikkerheden er overbevisende i enhver henseende. Sæderne er eksempel specialdesignet, så de absorberer 35 procent mere af de stød, en passager får op gennem rygsøjlen, i tilfældet af en afkørsel. Og fra en stor 12” skærm (bortset fra den billigste version) kan man betjene alle bilens elektroniske funktioner og foretage et utal af indstillinger. Faktisk finder man kun syv betjeningsknapper på det enkle og meget elegante instrumentbord.

 

Komfortabel og sikker kørsel

Sikkerheden ligger også i Volvo’ens køreegenskaber. Trods det forholdsvis høje tyngdepunkt, bider bilen sig godt fast i underlaget ved både hurtig og lidt langsommere kørsel. Det er dog ikke mange kilometer, vi har kørt i XC90 – det må vi vente med til en senere lejlighed – men vidnesbyrdet er klart: God komfortabel affjedringskomfort, udmærket stabilitet, og så er den lydløs, som en luksus SUV skal være det.

 

Det er heldigt, for i udviklingsforløbet har Volvo skabt en ny teknisk platform, der sidenhen vil kunne findes i andre og overraskende nok også mindre Volvo modeller. Den er ”egen udvikling”, kaldes ”Scalable Platform Architecture”, SPA, og er yderst fleksibel, så den kan tilpasses snart sagt enhver bilstørrelse indenfor Volvos fremtidige modelprogram.

 

Avancerede hjulophæng

Forhjulsophænget er af dobbelt wishbone typen, som er klart det bedste og af samme type, som anvendes i racerbiler. Baghjulsophænget er en slags multilink hjulophæng, hvor især udgaven med luftstøddæmpere (tilvalg til 52.000 kroner) er spændende med én tværgående fjederstang.

 

Hvad motorerne angår, satses der nu på 2-liters 4-cylindrede motorer, både i diesel og benzin. Vi prøvede XC90 med automatgear og 225-hestes dieselmaskiner. Motoren er smidig, trækvillig, vibrationssvag og lydløs. 8-trins automatgearet oplevede vi som en smule sendrægtigt, men en XC90 er da heller ingen racerbil, trods de avancerede hjulophæng.


En ægte viking med Thors Hammer LED frontlys.

Andre Volvo prøvekørsler – find dem hér >>>


 


Hurtige fakta om den nye Volvo XC90:


Motorer:

Benzin: 2,0 turbo. 320 hk. 400 Nm/ 2200-5400 omdr./min. 0-100 km/t: 6,5 sek. Topfart: 230 km/t. 13,0 km/l. 179 g CO2/km. 8 trins aut. gear.

Diesel: 2,0 turbo. 225 hk. 470 Nm/ 1750-2500 omdr./min. 0-100 km/t: 7,8 sek. Topfart: 220 km/t. 17,5 km/l. 149 g CO2/km. 8 trins aut. gear.

Plug-in benzin hybrid: 2,0 turbo. 400 hk. 640 Nm. 0-100 km/t: 5,9 sek. Topfart: 230 km/t. 40 km/l. 59 g CO2/km. 8 trins aut. gear.

 

Dimensioner:

Længde: 4,95 meter

Frihøjde: 23,8 cm

Bredde: 2,14 (inkl. sidespejle)

 

Listepriser:

(Udstyrsvarianter: Kinetic, Momentum, Inscription, R-Design)

 

D5 2WD 225 hk: Kinetic: kr. 995.000.

D5 AWD 225 hk: Momentum: kr. 1.175.000. Inscription: kr. 1.270.000. R-Design: kr. 1.270.000.

T6 AWD 320 hk: Momentum: kr. 1.249.000. Inscription: kr. 1.344.000. R-Design: 1.344.000.

T8 twin engine 400: Momentum: 1.499.000. Inscription: kr. 1.584.000.

Beskatningspris: D5 AWD 225 hk Momentum: kr. 905.100.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt