- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Jaguar XE S 3,0 S/C V6P

Meget bedre bliver det ikke


Af Søren Clauding – august 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede sidste efterår kunne vi dybdegående berette om den nye Jaguar XE, en elegant og sportslig mellemklassebil hvor de oprindelige Jaguar-gener på ny kom til ære og værdighed. Det skete i forbindelse med verdenspremieren på den nye bil på bredden af Seinen i Paris (læs om verdenspremieren på Jaguar XE hér >>>). Så intet under at forventningerne var store forud for det første møde bag rattet af den nye bil.

 

I fjor kunne vi også fortælle om filosofien bag bilen og en række af de vigtigste tekniske detaljer, så læs vores reportage fra dengang, hvis der er brug for mere viden (samme link som ovenfor). Disse linjer gælder den første og mere dyberegående prøvekørsel af bilen, hvor vi lagde ud med topmodellen over dem alle: Jaguar XE S 3,0 S/C V6P. Efter planen vender vi senere på efteråret tilbage med en test af den mere moderate 180-hestes dieseludgave, for den må nødvendigvis være mere moderat, når vi kan berette, at 3-liters kompressormotoren i XE’eren præsterer 340 hestekræfter – altså næsten det dobbelte af den dieselvariant, vi har på testplanen.

 

Jaguar lever op til løfterne

Men hvorfor ikke lægge stærkt ud, ligesom Jaguar selv har gjort det. Lykkeligvis har Jaguar ikke skudt over målet. De har gjort præcis, hvad de har lovet. Det kan Jaguar være glad for, det samme kan køberne, om end det nok er de færre danskere, der har mulighed for at investere i en bil til en million kroner (med ekstraudstyr var den prøvekørte variant endda krøbet op på over 1,2 millioner kroner). Billigst kommer man til en XE for 550.000 kroner og med til den historie hører også, at beskatningsværdien da kun er 428.000 kroner. Men det er en helt anden historie.

 

Den prøvekørte S-model følger sportslinjen. Jaguar har skabt en sportslig linje og en elegance-linje. Men vil man have den potente 3-liters V6’er i maskinrummet, er der ingen vej uden om XE S – den findes kun i den variant.



Enestående fartpotentiale

Det var VI i hvert fald ikke kede af. Både på grund af fornøjelsen ved så mange kræfter, men ikke mindst fordi man netop med så mange kræfter er i stand til at vride enhver fejlkonstruktion frem til overfladen. 0-100 km/t på 5,1 sekunder, 450 Nm på bagakslen, 8-trins automatgear: Det kan få enhver bil til at give op, hvis ikke den er rigtig.

 

Jaguar XE ER rigtig…

 

Kunststykket med at kombinere en dobbelt wishbone forhjulsophængning med et Integral Link baghjulsophæng og en perfekt 50/50 fordeling af vægten og derigennem opnå komfortable køreegenskaber og sportslig dynamik er lykkedes til fulde. Meget bedre bliver det ikke anno 2015.

 

Rolig, præcis – og dynamisk

XE’eren er rolig, præcis, overbevisende i indstyring, når man slår smut med halepartiet på vej ud af kurverne (bare sådan for sjov, for noget formål tjener det jo ikke…) og ikke mindst i hurtige kurveforløb. Den er bare SÅ velkørende. I teknisk forstand kan køreegenskaberne begrundes i hjulophængene, affjedringen og den elektroniske styring af kraftoverførslen. XE har naturligvis Torque Vectoring, som nogle lidt misvisende (undskyld, vi gør det også iblandt) kalder elektronisk differentialespær og det såkaldte Engine Drag Torque Control, der sikrer, at kræfterne i præcis den rette mængde overføres til kørebanen, så føreren ikke bringes ud af fatning og mister den endelige kontrol over køretøjet.



Man kan også skifte opsætning – der findes en særlig sportsindstilling. Den er underholdende, men færdselsloven tillader ikke, at man udnytter den fuldt ud. Hvad kørslen angår, mangler vi alene at prøve den ved høj fart og gerne i nærheden af den elektronisk begrænsende tophastighed på 250 km/t. Det kan knække vores begejstring, men vi har al mulig tro på at det ikke vil ske.

 

Hurtigere end F-Type – med samme motor

Motoren i sig selv er kraftfuld og overvældende. Den findes også i den mere beherskede udgave af Jaguar F-Type og ser man sådan en, så kan man roligt køre om kap: Faktisk når XE de 100 km/t hurtigere end F-Type med samme motor (et par tiendedele af et sekund) og skiftepræcisionen i den fremragende automatgearkasse er forbilledlig. Men pas på, hvis det er en F-Type med V8, den klarer de 100 km/t på 4,3 sekunder (læs vores prøvekørsel af Jaguar F-Type 5,0 V8 hér >>>)

 

Brugsværdi og udseende

Brugsværdien er i enhver Jaguar altid nedtonet til fordel for køreoplevelsen og kørefærdighederne. Det gælder også XE. Der er alle de elektroniske hjælpemidler, man har brug for, men bagsædeplads og bagageplads er set bedre. Men sjovt nok gælder det også de biler, som Jaguar gerne vil være bedre end (fortrinsvis Mercedes C-klasse og BMW 3-serie – Audi’erne er lidt ude af kontekst, fordi de ikke trækker på baghjulene og det er en essentiel egenskab ved den køreoplevelse, som Jaguar XE byder på).



Og sidst, men ikke mindst: Den ser fabelagtig godt ud, bedre fortil end bagtil, men helhedsbilledet rammer rigtig godt i moderne smag. Men det vidste vi jo egentlig i forvejen… Læg i øvrigt mærke til farvevalget på den prøvekørte model: Italian Racing Red. En provokation at male den i den flotte dybrøde kulør og give den dét navn? Tja, måske, og English Racing Green er da heller ikke den allermest spændende farve, så hvorfor ikke?


Andre Jaguar prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Banetest af bl.a. Jaguar XE S 3,0 >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i den nye Jaguar XE S med den kraftige 340 hestes 3-liters V6 kompressormotor. Kan også ses i Fuld HD på YouTube.


 


Model:

Jaguar XE S 3,0 S/C V6P

Listepris:

Kr. 982.900 excl. ekstraudstyr

Motor og transmission:

6 cyl. Benzinmotor med kompressor 3,0 l V6. 340 hk. 450 Nm/4500 omdr./min. 8 trins automatgear med manuelt sekventielt skifte.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

5,1 sek./ 250 km/t/ 12,3 km/l /194 g/km

Længde:

4,67 m

Bagagerum:

455 liter

Diverse:

ABS. EBD. EBA. DSC. Torque Vectoring. Engine Drag Torque Control. Adaptive Dynamics. 18” alufælge. Røde bremsekalibre. Bi-funktions HID Xenon forlygter. Nøgleløs entry og start. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag.  Multijusterbart læderrat. Læderkabine. Sportssæder. 2-zone klimaanlæg. 8” touchscreen. Bluetooth, AUX og USB. Sædevarme for. 2 X Isofix. 3 års garanti med fuld gratis service.


Link til importøren


Den mest stabile måde at fastgøre en bagklap på er vha. de såkaldte "bagageknusere", altså bøjler, der maser sig ned i bagagen, når bagklappen lukkes. Men føres den pænt ind i panelet, knuser den ingen ting. Bagagerummet er lidt uregelmæssigt, men rimelig rummeligt og bagsæderyglænene kan lægges ned.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt