- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forskelligt koncept, samme motor: Til venstre den vildt hurtige stationcar, Jaguar XFR-S Sportbrake

Klik på billederne og se dem større


Banetest af bl.a. Jaguar XE S og ny F-Type R Coupé 5,0 AWD

Jaguar på banen: Driving is believing


Af Søren Clauding – september 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”Seeing is believing” har en klog kommunikations ekspert engang udtrykt. På almindelig dansk betyder det, at en oplevelse overbeviser bedre end tusind ord. Hvis nogen skulle mistænke en Jaguar anno 2015 for ikke at køre godt, blot fordi den eneste tilgængelige testbane var det danske hastighedsbegrænsede vejnet, skal man blot omforme udtrykket til ”driving is believing” og så bruge det på en Jaguar. For selvom ordrimet ikke helt holder, gør indholdet det, i hvert fald hvis bilerne køres på steder, hvor man må, altså sådan for alvor. Sådan et sted er Test Track 1, klods op og ned af Arlanda lufthavnen i Stockholm.

 

Hele modelpaletten af de nyeste højtydende Jaguarer var til stede. Og testbanen giver righoldig mulighed for at afprøve biler under varierede kørselsforhold. Det eneste der mangler, er en regulær højfartssektion. Det er vanskeligt på den snoede og kuperede bane at nå hastigheder over 150-160 km/t, også selvom man har 550 hestekræfter og firehjulstræk til rådighed. Og den højest opnåelige hastighed, oplever man jo kun brøkdele af et sekund, inden man skal ned i fart for at angribe den næste kurve.

 

Jaguar i angreb

Ordet ”angribe” er valgt med omhu, for det er noget, der kendetegner enhver af de potente Jaguarer. En moderne Jaguar er i sedanversioner som XE (det kommer formentlig også til at gælde den kommende XF, som havde skandinavisk, men statisk premiere i Stockholm, har vi ladet os hviske i øret) velkørende komfortable luksusbiler. Men KØRER man dem, angriber man svingene aktivt, og er forholdene, så man tilladeligt kan komme ud på grænsen af bilernes formåen, opdager og oplever man, hvad det er, der gør en Jaguar til noget særligt.


Den nye Jaguar XF blev vist første gang på skandinavisk grund.


Vi koncentrerede os om XE i den potente 340-hestes S-version med 3-liters kompressormotor, som vi netop manglede at prøvekøre et sted udenfor færdselslovens tyngende åg, samt det første møde med den firehjulstrukne udgave af F-Type. Og et par omgange blev det også til i den særlige XFR-S Sportbrake i den udgående udgave. En kanon af en stationcar til dem, der ikke kan få tingene ekstremt nok.

 

Hvad XE angår, er den ligeså potent på bane som på landevej. Bilen er i fremragende balance og den lige vægtfordeling på for- og bagakse opleves i form af snorlige kurvekørsel, let at håndtere og underholdende. Lettere udskridninger registreres bag rattet momentant indtil kørehjælpemidlerne tager over. Man er på toppen med den bil. Det hele er så legende let.

 

Firehjulstræk og fri fart

Man er også på toppen med F-Type R Coupé med 550-hestes 5-liters motor og firehjulstræk – eller All Wheel Drive. For det er af den slags, der kun blander sig i kørslen, når der er brug for det. Det er der til gengæld ofte på en snoet bane med fri hastighed, og det vil være halsløs gerning på ægte Jeremy Clarkson manér at slå elektronikken fra, blot for at afprøve, hvad bilen kan i amputeret udgave.

 

En Jaguar, og det gælder også F-Type, er skabt som en helhed. Elektronikken er en del af køreoplevelsen, lige fra hjælpen gennem kurverne til de underholdende ende ”prutter”, når speederen slippes og den overskydende benzin brændes af i udstødningen. For der er nemlig ikke tale om overskydende benzin. Elektronikken sørger effektivt for, at der tilføres den rette mængde af benzin i enhver sammenhæng, men da det er lidt for kedeligt, hvis man vil have en virtuel autentisk realitetsoplevelse, sprayes der lidt benzindamp derind, når lydeffekten er ønskelig. Og da er effekten der, både for den udøvende part og tilskuerne.

 

Tolerant og vild

AWD-systemet fungerer perfekt. Vi skal ikke opfordre nogen til at køre en vild 550-hestes F-Type som det første forsøg med højtydende sportsvogne. Men har man lidt erfaring, er F-Type usædvanlig tolerant og trods sin vildskab i stand til at forene det moderate med det ustyrlige. Og hér mente vi altså ikke ustyrlig i bogstavelig forstand.

 

Firehjulstrækket stabiliserer bilen, det øger fremdriften, fordi det lille skred, der er under ethvert hjul, når det er i bevægelse, minimeres. Og de fire hjul bistår hverandre, fornemt kontrolleret af elektronikken, så man når de 100 km/t (hvis det nu er dét, der absolut skal være målestokken) 0,1 sekunder hurtigere i en F-Type R 5,0 AWD end i en, der bare har baghjulstræk.

 

Den vilde stationcar

Måske endnu mere vil og i hvert fald mere ustyrlig er XFR-S Sportbrake. Den er baseret på Jaguar XF Sportbrake, som er en sportslige og udmærket luksus-tourer. Man har blot lagt 5-liters F-Type V8’eren på 550 hk under motorhjelmen. Det grænser til det utilladelige, for en stationcar er ikke bygget til så mange kræfter.

 

Den har vægten på fronten, kræfterne sparkes ud gennem baghjulene, krængning og affjedring arbejder imod sportsvognsoplevelsen. Resultatet er en ultra vild kørsel, hvis man altså sparker til den og uden elektronisk hjælp kunne sådan en køretur meget let ende tidligere og anderledes end planlagt. Heldigvis er elektronikken det, der i den moderne verden tillader biler med mange kræfter på offentlig vej, og på banen med fri leg, er det elektronikken, der gør at man ikke behøver holde op mens legen er god.

 

Specifikationerne siger: 0-100 km/t på 4,6 sekunder og 300 km/t på toppen. Det sidste nåede vi ikke, men alligevel: Driving is believing…

Læs prøvekørslen af Jaguar XE S hér >>>

 

Læs prøvekørslen af Jaguar F-Type 5,0 hér >>>

 

Andre Jaguar prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en tur rundt på Test Track 1 nær Aralanda i Stockholm. Bilen er intet mindre end en firehjulstrukken 550-hestes Jaguar F-Type R Coupé 5,0 V8 AWD.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


Jaguar F-Type R Coupé 5,0 V8 S/C AWD:

 

 

 


Et par fakta

Jaguar F-Type R Coupé 5,0 V8 S/C AWD


5-liters V8 benzinmotor med dobbelt kompressor. 8–trins automatgear. 550 hk. 680 Nm v. 2500-5500 omdr./min. 0-100 km/t: 4,1 sek. Topfart: 300 km/t. Pris: kr. 2.505.000.


Link til importøren


Dobbelt undvigemanøvre ved høj fart passer Jaguar af enhver slags...

 

 

Banetesten dokumenterede Jaguar XE's egenskaber, også når bilen køres til grænsen.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt