Alt imens Volkswagen koncernen kæmper for at råde
bod på fortidens og i et vist omfang også nutidens
synder, lanceres flere af virksomhedens nye biler på
markederne rundt om i verden. Ikke mindst i Danmark,
hvor den helt nye Audi A4, som havde verdenspremiere
på Frankfurt Motorshow, netop da skandalen begyndte
at rulle, nu har gjort sit indtog.
Den har endda gjort det i en sådan grad, at den er
kommet i finalen i forbindelse med kåringen af Årets
Bil i Danmark 2016, som finder sted om aftenen d.
26. november. Og med Audis danske PR-chef, Britt
Stillingers ord for, at den prøvekørte Audi A4 med
150-hestes dieselmotor ikke er omfattet af
skandalen, kastede vi os ud i en hurtig men
målrettet prøvekørsel af den nye bil.
Dieselmotoren
Med årelang erfaring bag os og en portion behørig
forsigtighed, da alle konsekvenser af motorskandalen
endnu ikke er klarlagt, omgår vi dog den
installerede motor med en vis forsigtighed.
Umiddelbart opleves den som en god og ikke mindst
yderst smidig dieselmotor, der leverer fine
fartpræstationer og en komfort, der er helt på højde
med det niveau, som den nye Audi A4 er krøbet op på.
Motoren opleves så god, at det vil være rigtig
ærgerligt, hvis noget negativt dukker op.
Præstationerne taler deres eget sprog: 320 Nm i hele
omdrejningsintervallet fra 1500 til 3250 omdr./min,
og forbrugstallene: 26,3 km/l svarende til 99 g CO2
pr. kilometer. De tal er oplyst fra importørens
side…
Basis OK – mange tilkøb
Vi anvender med vilje ordene ”er krøbet op på”, for
virkeligheden er, at den hidtidige Audi A4 også er
temmelig god. Den nye er bedre, den tilbyder mange
hightech løsninger, som ikke fandtes hos den
hidtidige model, men det kan man vel også forvente
af en bil fra Volkswagen gruppens premium-mærke. Alt
andet lige er den billigste variant prissat til
455.000 kroner, og vil
man have del i de mange teknologiske kreationer,
skal de tilkøbes og så kryber også prisen hurtigt
derop ad.
Den prøvekørte model er små 40.000 kroner dyrere end den
billigste og foruden den førnævnte motor inkluderes
eksempelvis klimaanlæg, 17” alufælge, lys- og
regnsensorer samt Xenon forlygter i prisen. Vil man
have så fundamentale udstyrselementer som fartpilot
og Isofix barnestolsbeslag, skal de dog tilkøbes.
Køredynamikken
Den nye Audi A4 er imidlertid som basismodel, uden
alle de teknologiske finurligheder, en meget god
bil. Den er, i modsætning til de mest oplagte
konkurrenter fra BMW, Mercedes og ikke mindst
Jaguar, forhjulstrukken og det er der så ikke noget
nyt i. Det giver en anderledes form for køredynamik
end i de baghjulstrukne alternativer, mindre
dynamisk måske, men ikke nødvendigvis ringere.
Styrepræcisionen er god og på de regnvåde danske
landeveje, som vi fortrinsvis havde lejlighed til at
prøvekøre A4’eren på, er forhjulstræk ikke af vejen.
Mest overbevisende var imidlertid undervognen, som
er en kompakt udgave af en Q7 undervogn.
Sports-varianten har en temmelig kontant berøring
med kørebanen, når den er helt jævn – til trods for,
at dækkene ikke havde en udpræget lav profil. Når
den jævne asfalt blev erstattet af ujævne danske
landeveje, de værste af slagsen, trådte affjedringen
i karakter og absorberede ujævnhederne
forbilledligt. Gad vist om det skyldes
Q7-forbindelsen? Men i alle tilfælde: Hatten af for
det.
Kabinepladsen
Selvom den nye A4 er et par centimeter længere end
forgængeren og også lidt bredere er pladsforholdene
ikke markant anderledes end tidligere. Pladsen på
bagsædet er OK, men ikke overvældende – man skal vel
ret beset også have lidt ud af f.eks. at vælge en A6
i stedet for…
På langs i midten er der en kardantunnel, som
naturligvis er unødvendig i en forhjulstrukken A4.
Men modellen findes også i en firehjulstrukken
quattro-udgave og da har man brug for
kardantunnellen. Til en premium bilmodel burde man
blot have fundet en anden løsning til de
forhjulstrukne varianter, det ville naturligvis
kræve visse konstruktionsmæssige ændringer, men
kabinepladsen ville vinde derved.
Tro mod sit ophav
Den nye generation A4 er den niende, hvis man tæller
Audi 80 modellerne med. Dens ophav fornægter sig
ikke, designet er strammet op og gjort skarpere, så
forskellen kan ses, hvis man er kender. Vigtigst er
de mange detaljer. Ikke færre end 90 procent af den
nye A4 er ny og ikke hentet fra andre modeller,
herunder de akustiske ruder. Både frontrude og
sideruder er nu akustiske (ekstraudstyr), de
reducerer støjniveauet markant og er med til at
optimere kørekomforten.
Helhedsindtrykket af den nye Audi A4 er godt, den
lever op til forventningerne og nu håber vi blot, at
dens motorprogram går fri for videre tiltale. Det
har bilen og ikke mindst de mange købere, som
sværger til Audi og gerne vil udskifte deres gamle
med en ny, så afgjort fortjent.
|