- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VW ID.4 GTX har endnu flere kræfter

Ved en digital verdenspremiere i Tempelhof-lufthavnen i Berlin har Volkswagen præsenteret den første højtydende model i ID.-familien: ID.4 GTX. Det er den første model på MEB-platformen, der kommer med dual-elmotor og elektrisk firehjulstræk. ID.4 GTX har to elmotorer, en er indbygget i forakslen og en i bagakslen, og tilsammen yder dual-elmotorerne op til 220 kW (299 hk). Når begge motorer kører, arbejder de sammen som et elektrisk firhjulstræk, hvilket er nyt i ID.-familien. Med dual-motor-firehjulstræk er ID.-topmodellen i stand til at accelerere fra 0 til 60 km/t på kun 3,2 sek. og 0 til 100 km/t på 6,2 sek. Topfarten er elektronisk begrænset til 180 km/t.


325.000 kroner for billigste KIA EV6

Sidst på året lancerer KIA en helt ny dedikeret elbil, KIA EV6 i et iøjefalden design ikke mindst. Prisen er nu sat, og den billigste vil kunne købes for 325.000 kroner. Faktisk kan den allerede nu reserveres af danske kunder. Kia har åbnet for pre-booking af deres EV6 forud for produktionsstart midt juli på grund af en enorm interesse for bilen. Via Kias nye site, kiaonline.dk, kan man, udover at privatlease Kia modeller, også se og bestille en EV6 – inklusive GT- og GT-line-versionerne. Kunderne kan vælge mellem 2 batteripakker – long range (77,4 kWh) eller standard range (58,0 kWh), RWD eller AWD samt en række muligheder inden for præstationer, teknologi og design. Modelprogrammet fordeler sig således over i 4 drivlinjer og 4 udstyrsvarianter. Standard range har en batteristørrelse på 58 kWh, som opnår en rækkevidde op til 400 km. Den er baghjulstrukken og genererer 170 hk. Long range modellen er ligeledes baghjulstrukken. Den har et batteri på 77,4 kWh og 229 hk med en rækkevidde op til 510 km. Performance modellen er firehjulstrukken og er drevet af batteriet på 77,4 kWh. Den fordeler sig på to ydelser – en model med 490 km rækkevidde og 325 hk og GT modellen med op til 400 km rækkevidde, 585 hk og en acceleration fra 0 – 100 km/t på 3,5 sek.


Ny og større Subaru Outback kommer i maj

Subaru er en af verdens mest anerkendte producenter af firehjulstrukne biler og det avancerede boxermotorprincip har givet den japanske fabrik en stærk position hos mennesker, der sætter pris på sublime køreegenskaber, god funktion og ikke mindst et fremragende sikkerhedsniveau. I begyndelsen af maj lanceres den seneste og sjette generation af Subaru Outback, som er en regulær crossover med symmetrisk firehjulstræk og endnu mere plads end forgængeren. Den nye Outback er 5 centimeter længere end forgængeren, 3 centimeter bredere og 7 centimeter højere, hvilket først og fremmest kommer kabinepassagererne til gode, men også bagagerummet er vokset. Bilen er baseret på Subaru Global Platform, som har gjort Outback næsten dobbelt så vridningsstabil som forgængeren. Samtidig er frihøjden øget til lidt over 21 cm. Og så inkluderer den mange finesser som fx en elektrisk bagklap, der kan betjenes med albuen. Priserne begynder ved 470.000 kroner for Outback på hvide nummerplader og kr. 341.465 inkl. moms som varebil.

Marts 2021
Toyota går egne veje med ny Aygo X Prologue
Den er skabt som en prolog, et varsel om det, der kommer. Men den er så færdig at den nye minibil, som givet vis ville have haft verdenspremiere på Geneve Motor Show, hvis det altså havde fundet sted, meget vel kunne blive ret identisk med en kommende ny Aygo. Den vil da være skabt af Toyota alene, uden det ellers langvarige samarbejde med PSA koncernen. Uden samarbejdets måske snerrende bånd har Toyota skabt et mere en vaks minibil i et pågående og frisk design, som sletter enhver opfattelse af Toyota biler for ikke altfor mange år siden. Den nye Aygo læner sig designmæssigt op ad storebror C-HR og viser, at tiden på ingen måde er løbet fra de allermindste. Endnu er den en prolog, en konceptbil, og det er også dens navn: Toyota Aygo X Prologue. Endnu er en dato for lancering af den endelige bil ikke offentliggjort. Og så siger billeder iøvrigt mere end mange ord...





Ny og større Skoda Fabia til maj

Skoda har vist de første fotos af fjerde generation Fabia i camouflage indpakning. Den nye Fabia bliver betydeligt større end forgængeren og har nye assistentsystemer, brændstoføkonomiske EVO-motorer og smarte features. Den nye Skoda Fabia vises i hatchback udgaven og det er også den første, der kommer på markedet – hvilket vil ske i maj i år. Den nye Fabia er 11 cm længere end forgængeren og næsten 5 cm bredere. Den er bygget på MQB-A0-platformen og det har bl.a. også muliggjort, at akselafstanden kunne øges med 9,4 cm. Det smitter direkte af på pladsforholdene, fx er bagagerummet vokset med 50 liter, så det nu rummer 380 liter og 1190 liter med bagsæderyglænene lagt ned.


Volvo C40 sætter kursen

I 2030 vil alle Volvo biler være fuldt elektriske, hedder det fra hovedkontoret hos Volvo Cars. Og samtidig vil de kun kunne købes online. En interessant indgangsvinkel samtidig med lanceringen af en helt ny elektrisk bil, Volvo C40 Recharge. Den er baseret på CMA-platformen og er den første Volvo-model i historien designet udelukkende som ren elbil. C40 Recharge-designet er premiere på et nyt frontparti, sådan som det skal se ud på de kommende elektriske Volvoer, og inkluderer forlygter med den nyeste pixelteknologi. Det er også den første Volvo-model helt uden læder – derved skåner man naturen, hedder det. Fremdriften leveres af to elmotorer - en for og en bag - og drives af et stort 78 kWh batteri, der kan hurtig-oplades til 80 procent på cirka 40 minutter. Dette giver en estimeret rækkevidde på omkring 420 km. C40 Recharge går i produktion til efteråret og vil blive bygget sammen med XC40 Recharge på Volvo produktionsanlæg den belgiske by, Gent.

Toyota Yaris: Car of the Year 2021
Toyota Yaris er kåret til "Car of the Year 2021". Derved opnåede den tidsrigtige bil den hæderstitel, som Motorsiden.dk's redaktør som medlem af den danske Årets Bil 2021 jury mente, at den var værdig. Car of the Year titlen uddeles af en international jury bestående af motorjournalister fra alle europæiske lande og er i de senere år blevet uddelt ifm. Geneve Motor Show. Allerede i fjor blev showet aflyst pga. den begyndende Corona-pandemi og i år var det også aflyst. Ikke desto mindre fandt kåringen sted i de selvsamme bygninger, Palexpo, der normalt på denne årstid ville huse det store motorshow. Det er iøvrigt tankevækkende, at den danske regering i mellemtiden har indført en afgiftslovgivning som i Danmark fordyrer de miljø-rigtige hybrid-versioner af Toyota Yaris væsentligt, hvorimod mere forurenende biler bliver billigere. I Danmark var det Volkswagens nye elbil, ID.3, som fik tildelt titlen, mens Toyota Yaris blev nr. 3.

De topplacerede biler i Car of the Year 2021 var:
Toyota Yaris: 266 pts. FIAT New 500: 240 pts. Cupra Formentor: 239 pts. VW ID.3: 224 pts. Skoda Octavia: 199 pts Land Rover Defender: 164 pts. Citroën C4: 143 pts.
Læs vores seneste prøvekørsel af Toyota Yaris Hybrid hér >>>

23. maj 2021
WRC i Portugal: Sejr til Evans og Toyota
Efter nedturen i Koatien i 3. afdeling af rallyverdensmesterskabet, hvor Toyotas Elfyn Evans mistede sejren til team-kollegaen, den 7-dobbelte verdensmester, Sebastien Ogier med blot 0,6 sekund, tog englænderen revanche, da han søndag eftermiddag vandt 4. VM-afdeling, som fandt sted i Portugal. Evans var parat til at overtage føringen i rallyet da Hyundais tre deltagere på stribe fik problemer. Daniel Sordo sled sine dæk op på rallyets første dag altimens Thierry Neuville kørte af sporet og beskadigede sin i20 Coupé så meget, at en topplacering var udenfor rallyet. Derpå førte Ott Tänak, også i Hyundai, men kopierede lørdag Neuvilles præstation. Evans kørte omvendt sin Toyota Yaris WRC fejlfrit fra start til mål og vandt over Daniel Sordo med 26 sekunders førspring. Sebastien Ogier var handikappet af, som første mand på sporet at skulle fjerne løst grus på "kørebanen" på Dag 1. Han indhentede aldrig det tabte, begik flere kørefejl og sluttede på 3. pladsen. Ogier fører dog fortsat VM, nu med 2 points, og har derfor den samme tvivlsomme opgave som første mand på sporet også i 5. VM-rally, som finder sted i første weekend af juni på Sardinien. Evans er nu VM-toer og Toyota har udbygget sin føring i VM for konstruktører.
Elfyn Evans vandt Rally Portugal i Toyota Yaris WRC:
8. maj 2021

Monaco E-Prix: Mønsterrace i fyrstendømmet

Syvende afdeling af Formel E verdensmesterskabet fandt 8. maj sted på den historiske Grand Prix bane i Monaco. Efter de dominerende kaotiske forhold i Valencia ifm. 4. og 5. VM-løb blev der i det mondæne fyrstendømme ved den franske riviera afholdt et Formel E race helt efter bogen, måske endda det bedste Formel E løb nogensinde i den nu seks-en-halv sæson unge løbsserie.

Monaco E-Prix – læs mere >>>


 

Formel E præsenteres i samarbejde med Total



25. april 2021
WRC i Kroatien: Ogier tager marginal sejr
Den regerende rally-verdensmester, Toyotas Sebastien Ogier, kørte søndag eftermiddag sin Yaris WRC til sejr i 3. afdeling af World Rally Championship. Rallyet fandt sted i Kroatien, og bød på udfordrende kørselsforhold fra start til mål. Blot 4,8 kilometer inde på den allerførste hastighedsprøve kørte den VM-førende Toyota med Kalle Rovanpera af samme årsag af vejen og bilen var totalskadet. Kørerne kom ikke noget til og derpå var det op til team-kollegerne at forsvare Toyota teamets VM-føring. Ogier og Elfyn Evenas dystede i bogstavelig forstand frem til målstregen, hvor Ogier vandt med en sejrsmargin på blot 0,6 sekund. Hyundais Thierry Neuville og Ott Tänak besatte hhv. 3. og 4. pladsen. I VM udbyggede Toyota føringen og har nu 138 mod Hyundais 111. I kørernes VM-kamp er Ogier nu i spidsen med ialt 61 points. Neuville er 2'er med 53 points og Evans på 3. pladsen med 51 points. Næste VM-rally finder efter planen sted i Portugal d. 20.-23. maj og vil kunne følges via udvalgte hastighedsprøver på Discovery TV-kanalerne 6'eren og Eurosport.

Ogier har taget VM-føringen i sin Toyota Yaris WRC.
Marts 2021
Dansker skal testkøre Formel E
Den danske Esport-racerkører, Frederik Rasmussen, har sikret sig en test i en ægte Formel E racerbil. Frederik Rasmussen sejrede i det virtuelle finaleløb i Formula E: Accelerate serien på racerbanen i Rom, som i virkelighedens verden d. 10. april tager imod de rigtige Formel E racere, og vandt dermed serien med ialt 143 points. Frederik Rasmussen var tilknyttet det amerikanske Dragon Penske team, som han i samme ombæring bragte ind på 2. pladsen i team-konkurrencen. Blandt de kørere, som Frederik Rasmussen besejrede, var Kevin Siggy, som sidste forår tog sejren i Formula E Race-at-home Challenge. I Formula E: Accelerate sluttede Siggy på 3. pladsen. Foruden en samlet gevinst på 20.000 Euro kan Frederik Rasmussen nu se frem til senere på året også at skulle teste en rigtig Formel E racerbil.
Emerson Fittipaldi skal køre race i Danmark
I 1972 og 1974 vandt den nu 74 årige brasilianer, Emerson Fittipaldi, verdensmesterskabet i Formel 1. Siden har han haft en omfattende karriere i bl.a. Indycar racing og nu har han videreformidlet racer-gener til sønnen af sit tredje ægteskab, som også viderefører navnet. Han hedder ganske enkelt Emerson Fittipaldi Jr. og hans skal køre race i Danmark. Den ny 14 årige Emerson er tilknyttet Sauber Academy, hvor han har og forsat vil køre go-kart på højt niveau. Men i år skal han have sin første fornemmelse af, hvad det vil sige at køre en formel racerbil og derfor skal han deltage i det danske Formel 4 mesterskab, som afvikles på baner i Danmark og Sverige. Debuten finder sted på Padborg Park d. 24.-25. april og finalen skal efter planen køres på Jyllandsringen 2.-3. oktober. Når unge Emerson Fittipaldi kommer til Padborg Park er det dog ikke første gang overhovedet han sidder i en formel-racerbil. Han har nemlig tidligere deltaget i en Formel 4 test på den berømte Indycar racerbane, Homestead-Miami Speedway i Florida. Sauber Academy har direkte strenge ind i Formel 1, hvor de varetager Alfa Romeos deltagelse i verdensmesterskabet.

To gange Emerson Fittipaldi: I baggrunden den dobbelte Formel 1 verdensmester og i forgrunden hans 14-årige søn med samme navn, som skal køre i det danske Formel 4 mesterskab i år.
Februar 2021

28. februar:

 

WRC: Tänak vinder Arctic - Rovanpera VM 1er

2019 verdensmesteren, Ott Tänak, fik genopresning efter Rally Monte Carlo ved i weekenden at vinde det første VM-rally nogensinde, som har fundet sted i Lapland. Arctic Rally Finland startede fredag eftermiddag og var ialt 250 km langt, tilpasset de gældende Corona-restriktioner. Tänak kørte sin Hyundai i20 Coupé WRC i føring på den allerførste hastighedsprøve og gav ikke siden førstepladsen fra sig. Nr. 2 blev Toyotas blot 20-årige Kalle Rovanperä, der i sin Yaris WRC ikke alene blev nr. 2 men også vandt søndagens Powerstage. Monte Carlo vinderen, den regerende verdensmester, Sebastien Ogier, havde problemer rallyet igennem og sluttede på 20. pladsen. Hyundais Terry Neuville og Craig Breen blev 3'er hhv. 4'er, mens sidste års VM-2'er, Elfyn Evans blev nr. 5. Da pointregnskabet blev gjort op, kunne Rovenperä glæde sig over både at fører kampen om årets rallyverdensmesterskab og samtidig være den yngste nogensinde, der har ført World Rally Championship. Toyota er fortsat i spidsen af konstruktørernes VM, men det er meget tæt i toppen i begge mesterskaber. Efter planen finder 3. VM afdeling ud af ialt 12 sted i Kroatien d. 22.-25. april og dækkes som vanlig med udvalgte LIVE hastighedsprøver på Discovery kanalerne 6'eren og Eurosport. Udsendelsesplan følger her på Motorsiden.dk i dagene op til rallyet.

Ott Tänak, Hyundai i20, vandt Arctic Rally Finland.

 

Kalle Rovanperä, Toyota Yaris WRC fører VM.


Flere korte nyheder >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt