VW ID.4 GTX har endnu flere kræfter
Ved en digital verdenspremiere i
Tempelhof-lufthavnen i Berlin har Volkswagen
præsenteret den første højtydende model i
ID.-familien: ID.4 GTX. Det er den første model på
MEB-platformen, der kommer med dual-elmotor og
elektrisk firehjulstræk. ID.4 GTX har to elmotorer,
en er indbygget i forakslen og en i bagakslen, og
tilsammen yder dual-elmotorerne op til 220 kW (299
hk). Når begge motorer kører, arbejder de sammen som
et elektrisk firhjulstræk, hvilket er nyt i
ID.-familien. Med dual-motor-firehjulstræk er
ID.-topmodellen i stand til at accelerere fra 0 til
60 km/t på kun 3,2 sek. og 0 til 100 km/t på 6,2
sek. Topfarten er elektronisk begrænset til 180
km/t.
325.000 kroner for billigste KIA EV6
Sidst på året lancerer KIA en helt ny dedikeret
elbil, KIA EV6 i et iøjefalden design ikke mindst.
Prisen er nu sat, og den billigste vil kunne købes
for 325.000 kroner. Faktisk kan den allerede nu
reserveres af danske kunder. Kia har åbnet for
pre-booking af deres EV6 forud for produktionsstart
midt juli på grund af en enorm interesse for bilen.
Via Kias nye site, kiaonline.dk, kan
man, udover at privatlease Kia modeller, også se og
bestille en EV6 – inklusive GT- og
GT-line-versionerne. Kunderne kan vælge mellem 2
batteripakker – long range (77,4 kWh) eller standard
range (58,0 kWh), RWD eller AWD samt en række
muligheder inden for præstationer, teknologi og
design. Modelprogrammet fordeler sig således over i
4 drivlinjer og 4 udstyrsvarianter. Standard range
har en batteristørrelse på 58 kWh, som opnår en
rækkevidde op til 400 km. Den er baghjulstrukken og
genererer 170 hk. Long range modellen er ligeledes
baghjulstrukken. Den har et batteri på 77,4 kWh og
229 hk med en rækkevidde op til 510 km. Performance
modellen er firehjulstrukken og er drevet af
batteriet på 77,4 kWh. Den fordeler sig på to
ydelser – en model med 490 km rækkevidde og 325 hk
og GT modellen med op til 400 km rækkevidde, 585 hk
og en acceleration fra 0 – 100 km/t på 3,5 sek.
Ny og større Subaru
Outback kommer i maj
Subaru er en af verdens mest anerkendte producenter af
firehjulstrukne biler og det avancerede
boxermotorprincip har givet den japanske fabrik en
stærk position hos mennesker, der sætter pris på
sublime køreegenskaber, god funktion og ikke mindst
et fremragende sikkerhedsniveau. I begyndelsen af
maj lanceres den seneste og sjette generation af
Subaru Outback, som er en regulær crossover med
symmetrisk firehjulstræk og endnu mere plads end
forgængeren. Den nye Outback er 5 centimeter længere
end forgængeren, 3 centimeter bredere og 7
centimeter højere, hvilket først og fremmest kommer
kabinepassagererne til gode, men også bagagerummet
er vokset. Bilen er baseret på Subaru Global
Platform, som har gjort Outback næsten dobbelt så
vridningsstabil som forgængeren. Samtidig er
frihøjden øget til lidt over 21 cm. Og så inkluderer
den mange finesser som fx en elektrisk bagklap, der
kan betjenes med albuen. Priserne begynder ved
470.000 kroner for Outback på hvide nummerplader og
kr. 341.465 inkl. moms som varebil.
Marts 2021
Toyota går egne veje med ny Aygo X Prologue
Den er skabt som en prolog, et varsel om det, der
kommer. Men den er så færdig at den nye minibil, som
givet vis ville have haft verdenspremiere på Geneve
Motor Show, hvis det altså havde fundet sted, meget
vel kunne blive ret identisk med en kommende ny
Aygo. Den vil da være skabt af Toyota alene, uden
det ellers langvarige samarbejde med PSA koncernen.
Uden samarbejdets måske snerrende bånd har Toyota
skabt et mere en vaks minibil i et pågående og frisk
design, som sletter enhver opfattelse af Toyota
biler for ikke altfor mange år siden. Den nye Aygo
læner sig designmæssigt op ad storebror C-HR og
viser, at tiden på ingen måde er løbet fra de
allermindste. Endnu er den en prolog, en konceptbil,
og det er også dens navn: Toyota Aygo X Prologue.
Endnu er en dato for lancering af den endelige bil
ikke offentliggjort. Og så siger billeder iøvrigt
mere end mange ord...
Ny og større Skoda Fabia til maj
Skoda har vist de første fotos af fjerde generation
Fabia i camouflage indpakning. Den nye Fabia bliver
betydeligt større end forgængeren og har nye
assistentsystemer, brændstoføkonomiske EVO-motorer
og smarte features. Den nye Skoda Fabia vises i
hatchback udgaven og det er også den første, der
kommer på markedet – hvilket vil ske i maj i år. Den
nye Fabia er 11 cm længere end forgængeren og næsten
5 cm bredere. Den er bygget på MQB-A0-platformen og
det har bl.a. også muliggjort, at akselafstanden
kunne øges med 9,4 cm. Det smitter direkte af på
pladsforholdene, fx er bagagerummet vokset med 50
liter, så det nu rummer 380 liter og 1190 liter med
bagsæderyglænene lagt ned.
Volvo C40 sætter kursen
I 2030 vil alle Volvo biler være fuldt elektriske,
hedder det fra hovedkontoret hos Volvo Cars. Og
samtidig vil de kun kunne købes online. En
interessant indgangsvinkel samtidig med lanceringen
af en helt ny elektrisk bil, Volvo C40 Recharge. Den
er baseret på CMA-platformen og er den første
Volvo-model i historien designet udelukkende som ren
elbil. C40 Recharge-designet er premiere på et nyt
frontparti, sådan som det skal se ud på de kommende
elektriske Volvoer, og inkluderer forlygter med den
nyeste pixelteknologi. Det er også den første
Volvo-model helt uden læder – derved skåner man
naturen, hedder det. Fremdriften leveres af to
elmotorer - en for og en bag - og drives af et stort
78 kWh batteri, der kan hurtig-oplades til 80
procent på cirka 40 minutter. Dette giver en
estimeret rækkevidde på omkring 420 km. C40 Recharge
går i produktion til efteråret og vil blive bygget
sammen med XC40 Recharge på Volvo produktionsanlæg
den belgiske by, Gent.
Toyota Yaris: Car of the Year 2021 Toyota
Yaris er kåret til "Car of the Year 2021". Derved
opnåede den tidsrigtige bil den hæderstitel, som
Motorsiden.dk's redaktør som medlem af den danske
Årets Bil 2021 jury mente, at den var værdig. Car of
the Year titlen uddeles af en international jury
bestående af motorjournalister fra alle europæiske
lande og er i de senere år blevet uddelt ifm. Geneve
Motor Show. Allerede i fjor blev showet aflyst pga.
den begyndende Corona-pandemi og i år var det også
aflyst. Ikke desto mindre fandt kåringen sted i de
selvsamme bygninger, Palexpo, der normalt på denne
årstid ville huse det store motorshow. Det er
iøvrigt tankevækkende, at den danske regering i
mellemtiden har indført en afgiftslovgivning som i
Danmark fordyrer de miljø-rigtige hybrid-versioner
af Toyota Yaris væsentligt, hvorimod mere
forurenende biler bliver billigere. I Danmark var
det Volkswagens nye elbil, ID.3, som fik tildelt
titlen, mens Toyota Yaris blev nr. 3.
De topplacerede biler i Car of the Year 2021
var: Toyota Yaris: 266 pts. FIAT New
500: 240 pts. Cupra Formentor: 239 pts. VW ID.3: 224
pts. Skoda Octavia: 199 pts Land Rover Defender: 164
pts. Citroën C4: 143 pts.
Læs vores seneste prøvekørsel af Toyota Yaris Hybrid
hér >>>
|
|
|
|
23. maj 2021
WRC i Portugal: Sejr til Evans og Toyota
Efter nedturen i Koatien i 3. afdeling af
rallyverdensmesterskabet, hvor Toyotas Elfyn Evans
mistede sejren til team-kollegaen, den 7-dobbelte
verdensmester, Sebastien Ogier med blot 0,6 sekund,
tog englænderen revanche, da han søndag eftermiddag
vandt 4. VM-afdeling, som fandt sted i Portugal.
Evans var parat til at overtage føringen i rallyet
da Hyundais tre deltagere på stribe fik problemer.
Daniel Sordo sled sine dæk op på rallyets første dag
altimens Thierry Neuville kørte af sporet og
beskadigede sin i20 Coupé så meget, at en
topplacering var udenfor rallyet. Derpå førte Ott
Tänak, også i Hyundai, men kopierede lørdag
Neuvilles præstation. Evans kørte omvendt sin Toyota
Yaris WRC fejlfrit fra start til mål og vandt over
Daniel Sordo med 26 sekunders førspring. Sebastien
Ogier var handikappet af, som første mand på sporet
at skulle fjerne løst grus på "kørebanen" på Dag 1.
Han indhentede aldrig det tabte, begik flere
kørefejl og sluttede på 3. pladsen. Ogier fører dog
fortsat VM, nu med 2 points, og har derfor den samme
tvivlsomme opgave som første mand på sporet også i
5. VM-rally, som finder sted i første weekend af
juni på Sardinien. Evans er nu VM-toer og Toyota har
udbygget sin føring i VM for konstruktører.
Elfyn
Evans vandt Rally Portugal i Toyota Yaris WRC:
8. maj 2021
Monaco E-Prix: Mønsterrace i fyrstendømmet
Syvende afdeling af Formel E verdensmesterskabet fandt
8. maj sted på den historiske Grand Prix bane i
Monaco. Efter de dominerende kaotiske forhold i
Valencia ifm. 4. og 5. VM-løb blev der i det mondæne
fyrstendømme ved den franske riviera afholdt et
Formel E race helt efter bogen, måske endda det
bedste Formel E løb nogensinde i den nu seks-en-halv
sæson unge løbsserie.
Monaco E-Prix – læs mere >>>
Formel E
præsenteres i samarbejde med Total
25. april 2021
WRC i Kroatien: Ogier tager marginal sejr Den regerende rally-verdensmester, Toyotas Sebastien
Ogier, kørte søndag eftermiddag sin Yaris WRC til
sejr i 3. afdeling af World Rally Championship.
Rallyet fandt sted i Kroatien, og bød på udfordrende
kørselsforhold fra start til mål. Blot 4,8 kilometer
inde på den allerførste hastighedsprøve kørte den
VM-førende Toyota med Kalle Rovanpera af samme årsag
af vejen og bilen var totalskadet. Kørerne kom ikke
noget til og derpå var det op til team-kollegerne at
forsvare Toyota teamets VM-føring. Ogier og Elfyn
Evenas dystede i bogstavelig forstand frem til
målstregen, hvor Ogier vandt med en sejrsmargin på
blot 0,6 sekund. Hyundais Thierry Neuville og Ott
Tänak besatte hhv. 3. og 4. pladsen. I VM udbyggede
Toyota føringen og har nu 138 mod Hyundais 111. I
kørernes VM-kamp er Ogier nu i spidsen med ialt 61
points. Neuville er 2'er med 53 points og Evans på
3. pladsen med 51 points. Næste VM-rally finder
efter planen sted i Portugal d. 20.-23. maj og vil
kunne følges via udvalgte hastighedsprøver på
Discovery TV-kanalerne 6'eren og Eurosport.
Ogier har taget VM-føringen i sin Toyota Yaris WRC.
Marts 2021
Dansker skal testkøre Formel E
Den danske Esport-racerkører, Frederik Rasmussen,
har sikret sig en test i en ægte Formel E racerbil.
Frederik Rasmussen sejrede i det virtuelle finaleløb
i Formula E: Accelerate serien på racerbanen i Rom,
som i virkelighedens verden d. 10. april tager imod
de rigtige Formel E racere, og vandt dermed serien
med ialt 143 points. Frederik Rasmussen var
tilknyttet det amerikanske Dragon Penske team, som
han i samme ombæring bragte ind på 2. pladsen i
team-konkurrencen. Blandt de kørere, som Frederik
Rasmussen besejrede, var Kevin Siggy, som sidste
forår tog sejren i Formula E Race-at-home Challenge.
I Formula E: Accelerate sluttede Siggy på 3.
pladsen. Foruden en samlet gevinst på 20.000 Euro
kan Frederik Rasmussen nu se frem til senere på året også at skulle teste en rigtig Formel E racerbil.
Emerson Fittipaldi skal køre race i Danmark
I 1972 og 1974 vandt den nu 74 årige brasilianer,
Emerson Fittipaldi, verdensmesterskabet i Formel 1.
Siden har han haft en omfattende karriere i bl.a.
Indycar racing og nu har han videreformidlet
racer-gener til sønnen af sit tredje ægteskab, som
også viderefører navnet. Han hedder ganske enkelt
Emerson Fittipaldi Jr. og hans skal køre race i
Danmark. Den ny 14 årige Emerson er tilknyttet
Sauber Academy, hvor han har og forsat vil køre
go-kart på højt niveau. Men i år skal han have sin
første fornemmelse af, hvad det vil sige at køre en
formel racerbil og derfor skal han deltage i det
danske Formel 4 mesterskab, som afvikles på baner i
Danmark og Sverige. Debuten finder sted på Padborg
Park d. 24.-25. april og finalen skal efter planen
køres på Jyllandsringen 2.-3. oktober. Når unge
Emerson Fittipaldi kommer til Padborg Park er det
dog ikke første gang overhovedet han sidder i en
formel-racerbil. Han har nemlig tidligere deltaget i
en Formel 4 test på den berømte Indycar racerbane,
Homestead-Miami Speedway i Florida. Sauber Academy
har direkte strenge ind i Formel 1, hvor de
varetager Alfa Romeos deltagelse i
verdensmesterskabet.
To gange Emerson Fittipaldi: I baggrunden den
dobbelte Formel 1 verdensmester og i forgrunden hans
14-årige søn med samme navn, som skal køre i det
danske Formel 4 mesterskab i år.
Februar 2021
28. februar:
WRC: Tänak vinder Arctic -
Rovanpera VM 1er
2019 verdensmesteren,
Ott Tänak, fik genopresning efter Rally Monte Carlo
ved i weekenden at vinde det første VM-rally
nogensinde, som har fundet sted i Lapland. Arctic
Rally Finland startede fredag eftermiddag og var
ialt 250 km langt, tilpasset de gældende
Corona-restriktioner. Tänak kørte sin Hyundai i20
Coupé WRC i føring på den allerførste
hastighedsprøve og gav ikke siden førstepladsen fra
sig. Nr. 2 blev Toyotas blot 20-årige Kalle
Rovanperä, der i sin Yaris WRC ikke alene blev nr. 2
men også vandt søndagens Powerstage. Monte Carlo
vinderen, den regerende verdensmester, Sebastien
Ogier, havde problemer rallyet igennem og sluttede
på 20. pladsen. Hyundais Terry Neuville og Craig
Breen blev 3'er hhv. 4'er, mens sidste års VM-2'er,
Elfyn Evans blev nr. 5. Da pointregnskabet blev
gjort op, kunne Rovenperä glæde sig over både at
fører kampen om årets rallyverdensmesterskab og
samtidig være den yngste nogensinde, der har ført
World Rally Championship. Toyota er fortsat i
spidsen af konstruktørernes VM, men det er meget tæt
i toppen i begge mesterskaber. Efter planen finder
3. VM afdeling ud af ialt 12 sted i Kroatien d.
22.-25. april og dækkes som vanlig med udvalgte LIVE
hastighedsprøver på Discovery kanalerne 6'eren og
Eurosport. Udsendelsesplan følger her på
Motorsiden.dk i dagene op til rallyet.
Ott Tänak, Hyundai i20,
vandt Arctic Rally Finland.
Kalle Rovanperä, Toyota
Yaris WRC fører VM.
Flere korte nyheder >>> |
|
|