Hør interview'et fra Paris Motorshow med Michael
Lund, Countrymanager hos Jaguar Land Rover Danmark
Land Rovers terrængående familiebil >>>
Jaguar XE og Land Rover Discovery Sport:
Jaguar og Land Rovers kæmpesatsning >>>
Land Rover prøvekørsler >>>
Den nye Land Rover Discovery Sport, der havde
verdenspremiere på Paris Motorshow, er fra Land
Rovers side defineret som et fritidskøretøj med den
aktive familie som primær målgruppe. Vi kan så føje
til, at der er tale om et yderst højteknologisk
køretøj, som ikke bare tilgodeser den aktive
families behov for plads og fremkommelighed. Den gør
den også på en måde, som ikke er set før i den
klasse.
Karrosseriet er ligesom den helt nye Jaguar XE skabt
i en kombination af højstyrkestål og aluminium. Det
indebærer, at monocoquen er vridningsstabil og
stærk. Dermed har man også kunnet holde vægten på et
rimeligt niveau og i kombination med nye motorer er
brændstoføkonomien og CO2 udledningen ganske
moderat. Et tal på 119 g CO2/km er ikke set før i
land Rover regi.
Fire motoralternativer
Land Rover Discovery Sport bliver tilbudt med fire
4-cylindrede motoralternativer: En 2-liters
aluminiums benzinmotor, der er god for 240 hk, to
2,2-liters turbodieselmotorer på hhv. 150 eller 190
hk og begge med et drejningsmoment på 420 Nm samt en
forbrugsoptimeret udgave, som man endnu ikke har sat
tal på – andet end førnævnte CO2 udledning.
Drivlinen kompletteres med en ny 9-trins
automatgearkasse. Dieselvarianterne kan også leveres
med 6-trins manuelt gear.
Land Rover Discovery Sport er skabt til
firehjulstræk, men kan også leveres med træk alene
på forhjulene. Frihøjden er på 21 cm og vadedybden
bedre end nogen anden i klassen: 60 cm.
Terrain Response system
De firehjulstrukne versioner inkluderer Land Rovers
avancerede Terrain Response system, som gør det
muligt at vælge mellem fire forud programmerede
indstillinger, der er optimeret til forskellige
kørselsforhold fra mudder, is og sne til plan
asfalt. Det styrer affjedring og motorkræfter, så
man opnår optimal kraftoverførsel. Systemet kan
efter ønske suppleres med en ”Dynamik-indstilling”,
som giver bilen bedre køreegenskaber på plan vej.
Terrain Response systemet i Land Rover Discovery
Sport omfatter ”Hill Descent Control” (der styrer
motor og kraftoverførsel ved bratte nedkørsler),
Gradient Release Control (der griber ind og
håndterer motorkræfterne hvis man f.eks. passerer en
uventet forhøjning i terrænet), Wade Sensing (der
måler vanddybden, inden man f.eks. vil passere et
vandløb, så man kan se om det er muligt), Roll
Stability Control (der griber ind, hvis bilen truer
med at rulle om på siden), Dynamic Stability Control
(et andet ord for Elektronisk Stabilitets Program),
Electronic Traction Control (der regulerer hjulenes
tendens til at spinde, typisk på fedtet underlag) og
Engine Drag torque Control (som forhindre de
trækkende hjul i at blokkere pga. motorbremseeffekt
på ultra glat underlag).
Masser af elektronik
Dertil kommer en lang række af elektroniske
hjælpemidler:
• Autonomous Emergency Braking (AEB)
• Electric Power-Assisted Steering (EPAS)
• Park Assist
• Automatic High-Beam Assist
• Lane Departure Warning
• Traffic Sign Recognition
• Trailer Stability Assist
• Tow Assist & Tow Hitch Assist
• Blind-Spot Monitor & Closing Vehicle Sensing
• Reverse Traffic Detection
• HD Surround Camera System
• HDD satellite-navigation system
• Automatic headlamps
• Rain-sensitive wipers
• Parking sensors
Der er især grund til at bemærke, at den autonome
nødbremse system (AEB) bringer bilen helt til
standsning, hvor sammenstød er tæt på at være
uundgåeligt. Det er i funktion ved hastigheder op
til 80 km/t.
Fra forsæderne kan man betjene sig af en 8”
berøringsskærm, betjene sin smartphone og udnytte en
række apps, udviklet i samarbejde med Bosch SoftTec.
Head Up Display er også en option (hvor vigtige
køredata spejles op i forruden og kan aflæses fra
førersædet). Medbragte bærbare apparater kan
forsynes med strøm fra op til fire 12 Volts udtag.
Land Rover Discovery Sport lanceres i Danmark d.
28. februar 2015.
Link til
importøren
Land
Rovers nødbremse-system
Klik
på billedet og se videoen i din medieplayer |