Hør interview'et fra Paris Motorshow med Michael
Lund, Countrymanager hos Jaguar Land Rover Danmark
Land Rover Discovery Sport og teknikken >>>
Jaguar XE og Land Rover Discovery Sport:
Jaguar og Land Rovers kæmpesatsning >>>
Land Rover prøvekørsler >>>
Det er ikke lige præcis familiebiler, man
traditionelt forbinder med en Land Rover. Men med
introduktionen af den kompakte SUV, Range Rover
Evoque, tog den legendariske britiske producent af
de ypperlige terrængående køretøjer et vigtigt
skridt i retning af en noget bredere gruppe af
bilkøbere. Med præsentationen af Land Rover
Discovery Sport under pompøse former på kanten af
Seinen i Paris, har man taget endnu et skridt i den
retning.
Den nye Land Rover Discovery Sport har aktive
familier som direkte målgruppe. Bilen kaldes en SUV,
og den er i teknisk forstand baseret på undervognen
netop fra Evoque. Men den inkluderer en række af
Land Rovers avancerede elektroniske systemer til
styring af det avancerede firehjulstræk, og dermed
bliver den til en SUV med usædvanlige muligheder,
for nu at sige det mildt. Alene den såkaldte
vadedybde, der definerer hvor dybt man kan køre i
vand, uden at det strømmer ind i kabinen eller på
anden måde skader bilen, er ikke mindre end 60 cm.
Det gør den funktionsmæssigt mere til en off-roader
end en SUV.
Til velhavende familier
Der er da også tale om en kostbar sag. Op imod
trekvart million kroner er ikke en urealistisk pris,
når bilen lanceres på det danske marked. Da de
danske afgifter står for op imod to tredjedele af
det beløb og man forestiller sig, at familier i
udlandet kan slippe med i nabolaget af 300.000
kroner for det avancerede og luksuøse køretøj,
forstår man Land Rovers familie-tankegang. I Danmark
er en sådan transportmulighed begrænset til de mere
velhavende familier.
Ærgerligt, for et sådan køretøj har virkelig mange
muligheder i sig. Synd, at danskerne i bred forstand
skal nøjes med transport på lavere niveau. Men det
er den gammelkendte sang om det danske
afgiftssystem, hvor privatleasing, beskatningspriser
og andre lovmæssige finurligheder skal tages i brug
for at komme billigere til det, vores med-europæere
blot går ind hos deres bilforhandlere og køber. Det
emne skal ikke dyrkes mere i disse spalter, men man
kan ikke lade være med at tænke tankerne.
Det er nemlig et meget fint køretøj, Land Rover har
præsenteret. Prøvekørsler må vi vente med til
senere, men ser vi på teknikken, tegner det rigtig
godt, mere herom nedenfor.
Designet er vigtigt
Designet er nemlig mindst ligeså vigtigt. Land Rover
har godt nok ikke brudt med den designlinje, de har
fulgt i de seneste år, men tilpasset den de kompakte
mål, som dog ikke mere kompakte end at længden er på
4,59 meter. Til gengæld er det fantastisk, hvad man
har fået pakket ind i den bil.
Visuelt har Land Rover Discovery Sport al den
pondus, man traditionelt forbinder med Land Rover.
Men det er yderst spiseligt pakket ind og vil
utvivlsomt tiltale et bredt publikum. Der er ikke
meget Defender over den linjeføring. Kunststykket
har været, at skabe masser af plads, både til
passagererne, deres bagage og til teknikken, som man
selvfølgelig heller ikke går på kompromis med.
Plads til syv
I kabinen er der blevet plads til tre sæderækker.
Tricket er bl.a. at lade passagerene på de to
bageste sæderækker sidde lidt højere end på
forsæderne. Det har flere fordele: Man har bedre
udsyn fremad, når man sidder lidt løftet,
indstigningen er lettere og så er der blevet plads
til bageste differentiale såvel som det multilink
baghjulsophæng, der skal medvirke til at sikre gode
køreegenskaber.
Bagageplads er der dog ikke meget af, når alle syv
sæder er i brug, træerne vokser trods alt ikke ind i
himlen. Men lægger man de to bageste sæder ned,
disponerer man over imponerende 829 liter
bagageplads.
Avanceret teknik
En del af forklaringen er, at Land Rovers designere
har søgt at maksimere bilens rummelighed ned til
mindste kubikmillimeter. Bilen er imidlertid også
relativt høj med sine 1,69 meter. Det mål er nu ikke
meget forskelligt fra konkurrenter som f.eks. BMW X3
og Volvo XC60, men den store højde stiller krav om,
at køregenskaberne sikres på anden måde. Og dér
spiller f.eks. avancerede hjulophæng en vigtig
rolle.
Et vigtigt element i en moderne bil til moderne
bilkøbere er dens anvendelse af infotainment
systemer i bred forstand. Også dér har Land Rover
sikret sig ikke at halte bag konkurrenterne. Og på
sikkerhedsområdet er man helt fremme i skoene og gør
eksempelvis op med tidligere tiders fordomme om
risikoen for, som fodgænger at komme alvorligt til
skade ved en påkørsel. Land Rover Discovery er den
første bil i sin klasse, der beskytter fodgængerne
med udvendige airbags – hvis uheldet skulle være
ude.
Land Rover Discovery Sport lanceres i Danmark d.
28. februar 2015.
Link til
importøren |