Da den indiske industrikoncern, Tata, i 2008 overtog de
ikoniske men også noget skrantende britiske
bilfabrikker, Jaguar og Land Rover, var der mange,
der løftede øjenbrynene, rystede på hovedet og
fastslog, at det ville være den letteste måde for
inderne at tabe penge på. Det er der ingen, der gør
længere.
Begge bilmærker, som fortsat produceres i
Storbritannien, fik nemlig de nødvendige økonomiske
midler til at sikre sig branchens bedste folk,
udbygge og erstatte produktionsapparatet og ikke
mindst at accelerere udviklingen i en grad, som få
havde troet mulig. Strategien blev fornyet,
modelprogrammet blev redefineret og med direkte
fokus på kunderne i premium-klassen gik fabrikkerne
intensivt i gang med at erstatte og forny
modelporteføljen.
Fornyelserne
I Jaguar regi blev XF-modellen allerede året efter
den tiltrængte fornyelse i E-segmentet, en avanceret
og potent F-Type blev i 2013 det håndgribelige
udtryk for, at Jaguar trods nye ejerforhold har
respekt for de historiske aner. Og på årets
motorshow i Paris har man officiel verdenspremiere
og løftede sløret i detaljer for den nye kompakte og
sportslige premium-sedan, Jaguar XE.
Den skal tage markedsandele fra Mercedes C-klasse,
BMW 3- og 5-serie, Audi A4 og lignende veletablerede
bilmærker. Det er en ambitiøs målsætning, men fordi
man har gjort det rigtigt fra begyndelsen, og har
sendt ligene i lasten på kirkegården, er der al
mulig grund til at projektet skal lykkes.
Ny strategi
Årsagen er for det første, at man har grebet fast om
nælden ved dens rod. Virkeligheden er, at Jaguar i
mange år fulgte en forkert strategi. Ford, som ejede
Jaguar i en periode, miksede fabrikkens i øvrigt
udmærkede mellemklassebil, Mondeo, med Jaguar X-Type.
Man satte prisen ud fra en formodning om, at
kunderne var parate til at betale flere hundrede
tusinde kroner (danske prisforhold) for den
prestige, der var knyttet til Jaguar. Den gik bare
ikke, den hoppede kunderne populært sagt ikke på. Og
de, der ikke havde været opmærksomme på det forhold,
blev meget skuffede.
De nye folk hos Jaguar har også forholdt sig
realistisk til fabrikkens omdømme: En spændende
tradition, en flot historie. Men den stående
vittighed, at man skulle eje to Jaguar’er, hvis man
ville have én bil at køre i, fordi en af dem hele
tiden var på værksted, havde desværre bund i
virkeligheden. Det måtte man gøre op med, for ellers
var slaget tabt på forhånd.
Så bortset fra bilens ”heritage” er alting blevet
nulstillet, man er stort set begyndt forfra og med
alle eksperterne udefra er der skabt et ”stage of
the art” produktionsanlæg, og udviklingen af nye
designs foregår med lynets hast. Resultatet er et
modelprogram med moderne, teknologiske højt
udviklede biler, skabt i respekt for den positive
del af historien, tilpasset den moderne virkelighed,
hvor biler gerne må være elegante og dynamiske, men
helst ikke for prangende. Og på baggrund af den
filosofi har man så skabt XE.
Off-road og familiebehov
Hos Land Rover var man været lidt bedre undervejs,
da Tata kom ind i billedet. Dels fordi man hos den
glorværdige off-road specialist har været dygtig til
at udnytte moderne teknologisk indsigt til at skabe
unikke elektroniske systemer – som konkurrenterne
imidlertid også har været dygtige til at efterligne.
Land Rovers unikke Terrain Response System er
fortsat unikt, men flere af konkurrenterne er meget
tæt på med tilsvarende systemer.
Hvad gør man så: Man går naturligvis til angreb på
konkurrenternes kerneprodukter. Det gjorde man, da
man udviklede den kompakte SUV, Range Rover Evoque,
og det gør man også med den helt nye Land Rover,
Discovery Sport. En forholdsvis kompakt SUV/cross-over
med fokus med familie-behov.
Tænk engang, at off-road specialisterne skulle
begive sig ud på markedet for familiebiler… men
ligesom en Jaguar XE er født i respekt for sin
fortid, er en Land Rover Discovery Sport det også.
Den ser ud til at kunne håndtere terræn, som ingen
andre. Og ved hjælp af elektroniske løsninger er
også fremkommeligheden i en klasse for sig. Med
andre ord en bil for familier med en aktiv fritid.
Der er en verden fra den bil til den legendariske
Defender (der for øvrigt også står for udskiftning).
Det bliver en spændende udvikling at følge.
|