First World Test: KIA Soul
First World Test: KIA Soul Del 2
First World Test: KIA Sportage. Genève Motorshow:
KIA Soul EV. Inteview: Lene Meidal Iversen,
PR-ansvarlig, KIA
KIA Sportage kunne være blevet kvalt i sin egen
succes. Men KIA Sportage er på ingen måde afgået ved
døden, omend der ind imellem har været lidt lange
leveringstider i Danmark. Ude i Europa er Sportage
nemlig KIAs klart bedst sælgende bil og her ligger
den på en samlet 3. plads i SUV-segmentet. Nu har
KIA Sportage oven i købet fået et facelift.
Vi har ved flere lejligheder prøvekørt den hidtidige
KIA Sportage og havde egentlig ikke mange
ankepunkter (læs
f.eks. KIA Sportage langturstest hér >>>).
Naturligt nok er der endnu færre efter at have
prøvekørt den nye Sportage, som blev præsenteret
samtidig med de første internationale testkørsler af
den nye KIA Soul.
Forbedret undervogn
Stedet var imidlertid Sicilien, og vejenes
beskaffenhed på den i øvrigt smukke italienske ø,
dokumenterede på den ene side KIA’s tilretning af
Sportage undervognen. På den anden side var det ikke
helt muligt med sikkerhed at konstatere, om den
svage upræcision i styretøjet, som var et ankepunkt
ved den hidtidige model, er blevet løst. Der må vi
vente med at fastslå til den kan køres på hjemlige
plane motorveje.
Det virker imidlertid som om det er løst, og hvis
det bekræftes i Danmark, ligger der en god
forklaring bag. KIA har nemlig ikke bare givet
Sportage en kosmetisk make-over, som får den bragt
på niveau med den seneste tilretning af
mærke-designlinjen, fabrikken har foretaget regulære
forbedringer, f.eks. i undervognen.
Frontgrillen er rettet til, så den harmonerer med
det aktuelle KIA design på de øvrige modeller.
Køreegenskaberne er forbedret i en
sådan grad, at kørekomforten er opretholdt trods
brug af lavprofildæk.
Symmetrisk kraftoverførsel
En vigtig ting er, at den hidtidige asymmetriske
drivaksel nu er erstattet af en symmetrisk. Derved
er præcisionen i levering af kræfter til hjulene
blevet forøget. Også hjulophængene har undergået
flere ændringer, der anvendes nu bøsninger, steder
hvor der ingen var, som tilsammen skaber en større
harmoni.
Det er finjustering på højere niveau, men
det har tilladt, at affjedringen har kunnet blødes
en anelse op (og det kunne man mærke på Sicilien)
samtidig med, at bilens dynamiske egenskaber er
blevet bedre. Den er ganske enkelt den mest
komfortable mellemklasse-SUV i toppen af kategorien,
uden at der er gået på kompromis med køredynamikken.
I samme ombæring har man ændret
forrudekonstruktionen, så forruden nu fremstilles i
lydreducerende glas. I kombination med ændringerne i
hjulophængene, som også har haft støjdæmpende
konsekvenser, er det samlede støjbillede blevet
lavere. Derfor er helhedsoplevelsen af KIA Sportage
blevet bedre, og derved står den sig endnu bedre i
konkurrencen.
Pristilpasning
Hvad det sidste angår, har KIA også foretaget en
markedstilpasning af listepriserne, så den billigste
Sportage nu koster 250.000 kroner fra lanceringen
først i april. Da bilen er lidt større end de
førende i den såkaldte C-SUV kategori, er det helt
tilladeligt, at den ikke ramme deres
indstigningspriser. Og man må aldrig glemme KIA’s
unikke 7-års garanti.
Blandt nye udstyrsfeatures, som enten kan tilkøbes
eller følger med på de forskellige udstyrsniveauer,
er fleksibel styring, hvor man kan vælge mellem en
let, en normal og en mere stram indstilling af
rattets reaktion. Også varme i rattet er en ny
mulighed, ligesom elektrisk indstilleligt førersæde
og USB-tilslutningsmuligheder. Navigation leveres
via en 4,3” stor (eller lille, det kommer an på
hvordan man ser det) skærm i centerkonsollen. Hertil
kan også knyttes bakkamera. |