- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: KIA Soul

Helt igennem bedre


Af Søren Clauding – 18. marts 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nyt design, mere plads, bedre køreegenskaber og endnu bedre kvalitet er hovedingredienserne bag et fornyet forsøg på, at skabe en succes ud af KIA Soul. I Danmark i hvert fald. For ude i Europa er den kompakte urban-crossover/SUV solgt i ikke færre end 700.000 eksemplarer siden introduktionen af første generation i 2008, så hér er opgaven, at bygge videre opnå succesen.

 

I Danmark slog Soul imidlertid aldrig rigtigt an, måske fordi den blev lanceret præcis som finanskrisen var i gang med at udvikle sig. Om der bliver lavet om på det, må tiden vise. Men et faktum er det, at den nye bil i den grad er kommet på niveau med konkurrenter som ikke mindst MINI Countryman, der har været målestokken for KIA’s designteam, da de skulle i gang med at forbedre bilen.

 

KIA mener også, at Nissan Juke er en hård konkurrent. Efter undertegnedes mening er den designmæssige forskel på Juke og Soul dog så stor, at det er svært at forestille sig, at de to biler er konkurrenter, uanset hvor meget de teknisk måtte minde om hinanden.

 

Ny platform

Herhjemme lanceres den nye Soul i august, men allerede nu har der været mulighed for at stifte bekendtskab med den nye bil, på ujævne, udfordrende men også ganske smukke sicilianske landeveje. Det sidste er bilen nok ligeglad med, men netop den ofte dårlige beskaffenhed af landevejene, satte køreegenskaberne på prøve.

 

Den nye Soul er imidlertid baseret på samme platform som KIA cee’d, den såkaldte K-platform. Den fungerer rigtig godt med KIA’s mindre mellemklassebil. Spændende var det naturligvis at få en idé om, hvorvidt fleksibiliteten i brugen af den platform var tilstrækkelig stor til, at KIA Soul også ville have glæde af den.

 

Design-kompensationer

En KIA Soul er nemlig forholdsvis høj. 1,6 meter, for nu at være helt præcis. Det er 10 mm lavere end forgængeren, men da bilen også er 15 bredere, har man allerede derigennem kompenseret bedre for det høje tyngdepunkt, der naturligt følger med en høj bil.

 

Det har man også kompenseret for ved at skabe et nyt og langt mere vridningsstabilt karrosseri (35 procent af karrosseriet er nu skabt i højstyrkestål mens forgængeren blot kunne præstere 15) og ved at opstramme affjedringen en anelse.

 

Men da bilerne på Sicilien var udrustet med super lavprofildæk (235/45-18), der ser godt ud, men ikke giver den bedste affjedringskomfort, må vi indtil videre konstatere, at KIA Soul kører rigtig godt – om den også kan blive mere komfortabel må senere prøvekørsler afsløre. Affjedringskomforten er ikke ringe, men der er givet vis mere at hente i mere normale dæk.

 

Soul er især stabil ved høj fart, også hjulpet af en forbedre aerodynamik, og det er et kardinalpunkt for mellemhøje biler, at designerne har styr på den del.

 

Hver deres kvaliteter

Den nye undervogn og ikke mindst en målrettet indsats har resulteret i et lavt støjniveau, som er mest mærkbart i udgaven med 132 benzinheste. Udskifter man den med dieselvarianten, der kan præstere op til 128 hk, forøges støjen – men kun fra motoren. Med dieselmotoren får man til gengæld både bedre trækkraft i form af et højere drejningsmoment, men samtidig får man også mere vægt på fronten af bilen, og det er med til at øge affjedringskomforten.


Benzinmotoren præsterer 132 hk.


Summa summarum: De to motorer – og det er dem der findes til KIA Soul - har hver deres kvaliteter. Benzinmotoren er smidig, lydløs og vibrationsfri mens dieselmotoren giver bedre trækkraft, bedre driftsøkonomi og bedre affjedring. Som køber skal man derfor tage stilling til motortype ud fra flere kriterier end blot brændstoføkonomi og driftsomkostninger.

 

Når man altså er så langt, at man har truffet beslutning om, at bilen skal være en Soul.

 

For at sikre, at man når dertil, har KIA også givet designet en overhaling. Fronten er ny, med en karakteristisk kofanger, der gør den radikalt forskellig for forgængeren. Men man har alligevel valgt, at bibeholde samme udtryk som den første Soul-generation, om end den selvfølgelig er tilpasset den seneste designlinje. Internationalt har Soul som nævnt været en succes – og man vil ikke skræmme kunderne væk ved at design-revolutionere.

 

Kabinedesignet er også helt nyt, og ved at rykke lidt rundt på tingene har man regulært opnået mere brugbar plads. Som ved den hidtidige Soul slår bagklappen højt op og åbningen til bagagerummet er stor – seks cm bredere end forgængeren.

 

Materialevalg

Mest påfaldende er imidlertid materialevalget i kabinen. Det udstrålet meget mere kvalitet end hos forgængeren, og råder man over en variant med 8” berøringsskærm, har man ikke blot adgang til en relativt let forståelig skærmlogik men især til en næsten refleksfri skærm, hvor skærmbilledet også kan aflæses, selv når solen skinner direkte på skærmen.

 

Start/stop-knap i ægte Saab-stil hører med til oplevelsen i kabinen, og udstyrslisten, både hvad standardudstyret som muligheden for ekstraudstyr angår, er alenlang. Ratvarme er nu en option og ventilerede forsæder – herligt ved en prøvekørsel på Sicilien i solbeskinnet forårsvejr. Og et rigtig godt Infinity lydanlæg kan underholde, hvis trafikken går i stå.

 

Individualisering

I det hele taget giver KIA Soul mulighed for at tilkøbe en mængde ekstraudstyr og man har også mulighed for individuelt at få sin bil til ikke at ligne andres. To-farvet karrosseri bidrager også til den del af festen.

 

Pladsforholdene er bedre end hos forgængeren, mere benplads ved bagsædet og et 14 liter større bagagerum.



Sidst men ikke mindst: 7 års garanti (max. 150.000 km) er med i prisen som altid hos KIA. Og apropos pris: Med fem måneder til introduktionen i Danmark er priserne forståeligt nok ikke fastsat. Men et godt gæt er en indstigningspris på omkring 250.000 kroner, altså væsentligt under f.eks. en MINI Countryman.



First World Test: KIA Soul

 

First World Test: KIA Soul Del 2

 

First World Test: KIA Sportage. Genève Motorshow: KIA Soul EV. Inteview: Lene Meidal Iversen, PR-ansvarlig, KIA


Læs også:

KIA sprudler af gå-på mod >>>

First World Test: KIA Sportage >>>

KIA Soul EV - verdenspremiere i Genève >>>



Fakta om KIA Soul:


Introduktion i Danmark: august 2014

 

1,6 GDI (benzin): 4 cyl. 132 hk. 161 Nm. 15,4 km/l. 0-100 km/t: 11,0 sek. Tophastighed: 185 km/t.

 

1,6 CRDI (diesel): 4 cyl. 128 hk. 260 Nm/1900-2750 omdr./min. 20,8 km/l. 0-100 km/t: 11,2 sek. Tophastighed: 180 km/t.

 

Længde: 4,14 m.

Bredde: 1,8 m (ekskl. Spejle).

Højde: 1,6 m.

Bagagekapacitet: 354-1367 liter.

 

Forventet prisniveau: kr. 240-250.000.


Link til importøren


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt