Nyt design, mere plads, bedre køreegenskaber og
endnu bedre kvalitet er hovedingredienserne bag et
fornyet forsøg på, at skabe en succes ud af KIA
Soul. I Danmark i hvert fald. For ude i Europa er
den kompakte urban-crossover/SUV solgt i ikke færre
end 700.000 eksemplarer siden introduktionen af
første generation i 2008, så hér er opgaven, at
bygge videre opnå succesen.
I Danmark slog Soul imidlertid aldrig rigtigt an,
måske fordi den blev lanceret præcis som
finanskrisen var i gang med at udvikle sig. Om der
bliver lavet om på det, må tiden vise. Men et faktum
er det, at den nye bil i den grad er kommet på
niveau med konkurrenter som ikke mindst MINI
Countryman, der har været målestokken for KIA’s
designteam, da de skulle i gang med at forbedre
bilen.
KIA mener også, at Nissan Juke er en hård
konkurrent. Efter undertegnedes mening er den
designmæssige forskel på Juke og Soul dog så stor,
at det er svært at forestille sig, at de to biler er
konkurrenter, uanset hvor meget de teknisk måtte
minde om hinanden.
Ny platform
Herhjemme lanceres den nye Soul i august, men
allerede nu har der været mulighed for at stifte
bekendtskab med den nye bil, på ujævne, udfordrende
men også ganske smukke sicilianske landeveje. Det
sidste er bilen nok ligeglad med, men netop den ofte
dårlige beskaffenhed af landevejene, satte
køreegenskaberne på prøve.
Den nye Soul er imidlertid baseret på samme platform
som KIA cee’d, den såkaldte K-platform. Den fungerer
rigtig godt med KIA’s mindre mellemklassebil.
Spændende var det naturligvis at få en idé om,
hvorvidt fleksibiliteten i brugen af den platform
var tilstrækkelig stor til, at KIA Soul også ville
have glæde af den.
Design-kompensationer
En KIA Soul er nemlig forholdsvis høj. 1,6 meter,
for nu at være helt præcis. Det er 10 mm lavere end
forgængeren, men da bilen også er 15 bredere, har
man allerede derigennem kompenseret bedre for det
høje tyngdepunkt, der naturligt følger med en høj
bil.
Det har man også kompenseret for ved at skabe et nyt
og langt mere vridningsstabilt karrosseri (35
procent af karrosseriet er nu skabt i højstyrkestål
mens forgængeren blot kunne præstere 15) og ved at
opstramme affjedringen en anelse.
Men da bilerne på Sicilien var udrustet med super
lavprofildæk (235/45-18), der ser godt ud, men ikke
giver den bedste affjedringskomfort, må vi indtil
videre konstatere, at KIA Soul kører rigtig godt –
om den også kan blive mere komfortabel må senere
prøvekørsler afsløre. Affjedringskomforten er ikke
ringe, men der er givet vis mere at hente i mere
normale dæk.
Soul er især stabil ved høj fart, også hjulpet af en
forbedre aerodynamik, og det er et kardinalpunkt for
mellemhøje biler, at designerne har styr på den del.
Hver deres kvaliteter
Den nye undervogn og ikke mindst en målrettet
indsats har resulteret i et lavt støjniveau, som er
mest mærkbart i udgaven med 132 benzinheste.
Udskifter man den med dieselvarianten, der kan
præstere op til 128 hk, forøges støjen – men kun fra
motoren. Med dieselmotoren får man til gengæld både
bedre trækkraft i form af et højere drejningsmoment,
men samtidig får man også mere vægt på fronten af
bilen, og det er med til at øge
affjedringskomforten.
Benzinmotoren præsterer 132 hk.
Summa summarum: De to motorer – og det er dem
der findes til KIA Soul - har hver deres kvaliteter.
Benzinmotoren er smidig, lydløs og vibrationsfri
mens dieselmotoren giver bedre trækkraft, bedre
driftsøkonomi og bedre affjedring. Som køber skal
man derfor tage stilling til motortype ud fra flere
kriterier end blot brændstoføkonomi og
driftsomkostninger.
Når man altså er så langt, at man har truffet
beslutning om, at bilen skal være en Soul.
For at sikre, at man når dertil, har KIA også givet
designet en overhaling. Fronten er ny, med en
karakteristisk kofanger, der gør den radikalt
forskellig for forgængeren. Men man har alligevel
valgt, at bibeholde samme udtryk som den første
Soul-generation, om end den selvfølgelig er
tilpasset den seneste designlinje. Internationalt
har Soul som nævnt været en succes – og man vil ikke
skræmme kunderne væk ved at design-revolutionere.
Kabinedesignet er også helt nyt, og ved at rykke
lidt rundt på tingene har man regulært opnået mere
brugbar plads. Som ved den hidtidige Soul slår
bagklappen højt op og åbningen til bagagerummet er
stor – seks cm bredere end forgængeren.
Materialevalg
Mest påfaldende er imidlertid materialevalget i
kabinen. Det udstrålet meget mere kvalitet end hos
forgængeren, og råder man over en variant med 8”
berøringsskærm, har man ikke blot adgang til en
relativt let forståelig skærmlogik men især til en
næsten refleksfri skærm, hvor skærmbilledet også kan
aflæses, selv når solen skinner direkte på skærmen.
Start/stop-knap i ægte Saab-stil hører med til
oplevelsen i kabinen, og udstyrslisten, både hvad
standardudstyret som muligheden for ekstraudstyr
angår, er alenlang. Ratvarme er nu en option og
ventilerede forsæder – herligt ved en prøvekørsel på
Sicilien i solbeskinnet forårsvejr. Og et rigtig
godt Infinity lydanlæg kan underholde, hvis
trafikken går i stå.
Individualisering
I det hele taget giver KIA Soul mulighed for at
tilkøbe en mængde ekstraudstyr og man har også
mulighed for individuelt at få sin bil til ikke at
ligne andres. To-farvet karrosseri bidrager også til
den del af festen.
Pladsforholdene er bedre end hos forgængeren, mere
benplads ved bagsædet og et 14 liter større
bagagerum.
Sidst men ikke mindst: 7 års garanti (max. 150.000
km) er med i prisen som altid hos KIA. Og apropos
pris: Med fem måneder til introduktionen i Danmark
er priserne forståeligt nok ikke fastsat. Men et
godt gæt er en indstigningspris på omkring 250.000
kroner, altså væsentligt under f.eks. en MINI
Countryman.
|