| 
							 
							Nyt design, mere plads, bedre køreegenskaber og 
							endnu bedre kvalitet er hovedingredienserne bag et 
							fornyet forsøg på, at skabe en succes ud af KIA 
							Soul. I Danmark i hvert fald. For ude i Europa er 
							den kompakte urban-crossover/SUV solgt i ikke færre 
							end 700.000 eksemplarer siden introduktionen af 
							første generation i 2008, så hér er opgaven, at 
							bygge videre opnå succesen. 
							
							  
							
							I Danmark slog Soul imidlertid aldrig rigtigt an, 
							måske fordi den blev lanceret præcis som 
							finanskrisen var i gang med at udvikle sig. Om der 
							bliver lavet om på det, må tiden vise. Men et faktum 
							er det, at den nye bil i den grad er kommet på 
							niveau med konkurrenter som ikke mindst MINI 
							Countryman, der har været målestokken for KIA’s 
							designteam, da de skulle i gang med at forbedre 
							bilen. 
							
							  
							
							KIA mener også, at Nissan Juke er en hård 
							konkurrent. Efter undertegnedes mening er den 
							designmæssige forskel på Juke og Soul dog så stor, 
							at det er svært at forestille sig, at de to biler er 
							konkurrenter, uanset hvor meget de teknisk måtte 
							minde om hinanden.  
							
							  
							
							Ny platform 
							
							Herhjemme lanceres den nye Soul i august, men 
							allerede nu har der været mulighed for at stifte 
							bekendtskab med den nye bil, på ujævne, udfordrende 
							men også ganske smukke sicilianske landeveje. Det 
							sidste er bilen nok ligeglad med, men netop den ofte 
							dårlige beskaffenhed af landevejene, satte 
							køreegenskaberne på prøve. 
							
							  
							
							Den nye Soul er imidlertid baseret på samme platform 
							som KIA cee’d, den såkaldte K-platform. Den fungerer 
							rigtig godt med KIA’s mindre mellemklassebil. 
							Spændende var det naturligvis at få en idé om, 
							hvorvidt fleksibiliteten i brugen af den platform 
							var tilstrækkelig stor til, at KIA Soul også ville 
							have glæde af den. 
							
							  
							
							Design-kompensationer 
							
							En KIA Soul er nemlig forholdsvis høj. 1,6 meter, 
							for nu at være helt præcis. Det er 10 mm lavere end 
							forgængeren, men da bilen også er 15 bredere, har 
							man allerede derigennem kompenseret bedre for det 
							høje tyngdepunkt, der naturligt følger med en høj 
							bil. 
							
							  
							
							Det har man også kompenseret for ved at skabe et nyt 
							og langt mere vridningsstabilt karrosseri (35 
							procent af karrosseriet er nu skabt i højstyrkestål 
							mens forgængeren blot kunne præstere 15) og ved at 
							opstramme affjedringen en anelse. 
							
							  
							
							Men da bilerne på Sicilien var udrustet med super 
							lavprofildæk (235/45-18), der ser godt ud, men ikke 
							giver den bedste affjedringskomfort, må vi indtil 
							videre konstatere, at KIA Soul kører rigtig godt – 
							om den også kan blive mere komfortabel må senere 
							prøvekørsler afsløre. Affjedringskomforten er ikke 
							ringe, men der er givet vis mere at hente i mere 
							normale dæk. 
							
							  
							
							Soul er især stabil ved høj fart, også hjulpet af en 
							forbedre aerodynamik, og det er et kardinalpunkt for 
							mellemhøje biler, at designerne har styr på den del.
							 
							
							  
							
							Hver deres kvaliteter 
							
							Den nye undervogn og ikke mindst en målrettet 
							indsats har resulteret i et lavt støjniveau, som er 
							mest mærkbart i udgaven med 132 benzinheste. 
							Udskifter man den med dieselvarianten, der kan 
							præstere op til 128 hk, forøges støjen – men kun fra 
							motoren. Med dieselmotoren får man til gengæld både 
							bedre trækkraft i form af et højere drejningsmoment, 
							men samtidig får man også mere vægt på fronten af 
							bilen, og det er med til at øge 
							affjedringskomforten. 
							 
							
							
							  
							
							Benzinmotoren præsterer 132 hk. 
							 
							
							Summa summarum: De to motorer – og det er dem 
							der findes til KIA Soul - har hver deres kvaliteter. 
							Benzinmotoren er smidig, lydløs og vibrationsfri 
							mens dieselmotoren giver bedre trækkraft, bedre 
							driftsøkonomi og bedre affjedring. Som køber skal 
							man derfor tage stilling til motortype ud fra flere 
							kriterier end blot brændstoføkonomi og 
							driftsomkostninger. 
							
							  
							
							Når man altså er så langt, at man har truffet 
							beslutning om, at bilen skal være en Soul. 
							
							  
							
							For at sikre, at man når dertil, har KIA også givet 
							designet en overhaling. Fronten er ny, med en 
							karakteristisk kofanger, der gør den radikalt 
							forskellig for forgængeren. Men man har alligevel 
							valgt, at bibeholde samme udtryk som den første 
							Soul-generation, om end den selvfølgelig er 
							tilpasset den seneste designlinje. Internationalt 
							har Soul som nævnt været en succes – og man vil ikke 
							skræmme kunderne væk ved at design-revolutionere.
							 
							
							  
							
							Kabinedesignet er også helt nyt, og ved at rykke 
							lidt rundt på tingene har man regulært opnået mere 
							brugbar plads. Som ved den hidtidige Soul slår 
							bagklappen højt op og åbningen til bagagerummet er 
							stor – seks cm bredere end forgængeren. 
							
							  
							
							Materialevalg 
							
							Mest påfaldende er imidlertid materialevalget i 
							kabinen. Det udstrålet meget mere kvalitet end hos 
							forgængeren, og råder man over en variant med 8” 
							berøringsskærm, har man ikke blot adgang til en 
							relativt let forståelig skærmlogik men især til en 
							næsten refleksfri skærm, hvor skærmbilledet også kan 
							aflæses, selv når solen skinner direkte på skærmen.
							 
							
							  
							
							Start/stop-knap i ægte Saab-stil hører med til 
							oplevelsen i kabinen, og udstyrslisten, både hvad 
							standardudstyret som muligheden for ekstraudstyr 
							angår, er alenlang. Ratvarme er nu en option og 
							ventilerede forsæder – herligt ved en prøvekørsel på 
							Sicilien i solbeskinnet forårsvejr. Og et rigtig 
							godt Infinity lydanlæg kan underholde, hvis 
							trafikken går i stå. 
							
							  
							
							Individualisering 
							
							I det hele taget giver KIA Soul mulighed for at 
							tilkøbe en mængde ekstraudstyr og man har også 
							mulighed for individuelt at få sin bil til ikke at 
							ligne andres. To-farvet karrosseri bidrager også til 
							den del af festen. 
							
							  
							
							Pladsforholdene er bedre end hos forgængeren, mere 
							benplads ved bagsædet og et 14 liter større 
							bagagerum. 
							 
							
							
							  
							 
							
							Sidst men ikke mindst: 7 års garanti (max. 150.000 
							km) er med i prisen som altid hos KIA. Og apropos 
							pris: Med fem måneder til introduktionen i Danmark 
							er priserne forståeligt nok ikke fastsat. Men et 
							godt gæt er en indstigningspris på omkring 250.000 
							kroner, altså væsentligt under f.eks. en MINI 
							Countryman. 
							 
							
							
							   |