First World Test: KIA Soul
First World Test: KIA Soul Del 2
First World Test: KIA Sportage. Genève Motorshow:
KIA Soul EV. Inteview: Lene Meidal Iversen,
PR-ansvarlig, KIA
Egentlig ville vi gerne have illustreret KIA lige nu
med en sprudlende Etna. Men udover, at den
sicilianske vulkan er forholdsvis rolig for tiden,
nåede vi aldrig derover i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler af den nye KIA Soul og
den gennemgribende opdaterede KIA Sportage, som godt
nok fandt sted på Sicilien, man det var den vestlige
del, der blev kørt på.
Så KIA måtte selv stå for det med at sprudle. Det
har den koreanske bilfabrik, der er den ene halvdel
af Hyundai koncernen, da heller ikke svært ved. Som
et af de ganske få bilmærker har KIA nemlig fremgang
på det europæiske bilmarked, der ellers kendetegnes
ved tilbagegang. Oven i købet i styktal.
Nr. 5 i verden
På det globale personbilsmarked ligger Hyundai-KIA
koncernen på 5. pladsen (ambitionen er at blive nr.
3), og ser man på KIA isoleret, er salget af KIA
biler på verdensplan blevet fordoblet siden 2008.
Selv fra 2012 til 2013, steg salget med 1,4 procent,
men salget steg også for de øvrige bilmærker i den
globale Top-5, så det var mindre bemærkelsesværdigt.
Men i Europa, hvor bilsalget har været i
tilbagegang, ikke mindst i de sydeuropæiske lande,
er salget af KIA biler ikke desto mindre steget med
50 procent siden 2008 og markedsandelen er næsten
blevet fordoblet. Selv i 2013 steg salget, godt nok
ikke helt så meget som for Skoda, der oplevede en
stigning på 3,7 procent. Men KIA glæder sig over
stigningen på 0,1 procent, svarende til 338.000
biler set i lyset af, at bortset fra Skoda og
Toyota, der oplevede en moderat stigning på 0,4
procent, faldt salgstallene for alle andre.
Nye modeller på vej
Væksten skal fortsætte og alene i år og 2015
lancerer KIA tre helt nye modeller, hvoraf Soul er
den ene. Og i Europa er det nu besluttet, at den
store mellemklasse sedan, Optima, skal introduceres
– fordi man tror, at markedet nu er klar til det.
Det kommer formentlig til at ske allerede dette
efterår. Totalt set er det ambitionen at nå 400.000
solgte biler i Europa i 2015.
Yderligere er der planlagt introduktion af seks helt
nye modeller i perioden 2016-2018.
Ser man specifikt på den ene af de bilmodeller, der
var til rådighed under testkørslerne på Sicilien (KIA’s
største succes i Europa, den mellemstore SUV, KIA
Sportage), er det interessant, at andelen af det
såkaldte C-SUV marked ud af det samlede
personbilsmarked steg fra 5 til 10 procent i
perioden 2008-2013. I samme periode faldt det
samlede salg af personbiler i Europa fra 16,7
millioner til 13,6 mio.
Og markedet for de mindre såkaldte B-SUV biler, som
den nye KIA Soul kategoriseres i, forventes at stige
fra de 400.000 solgte biler i Europa i 2013 til ikke
mindre end 700.000 biler i 2016. Det er naturligvis
den del af markedet, KIA ønsker at få en endnu
større bid af, vel vidende, at netop det marked er
meget hårdt med ikke færre end 12 bilmodeller i den
kategori af forskellige mærker. Derfor satses der så
hårdt hos den koreanske bilfabrik.
KIA i Danmark
Hos KIA i Danmark har man også svært ved at få
armene ned. 2012 var KIA Import Danmarks bedste år
nogensinde med i alt 10980 solgte biler. 2013
udviste en beskeden tilbagegang på sølle 0,24
procent, givet af at isæt KIA Picanto fik hård
konkurrence fra VW koncernens tre nye småbiler.
Det rakte til en samlet 8. plads på det danske
marked. Men man er meget ambitiøs og sigter mod en
”Top-3” i 2020. Blandt de nyheder, der skal hjælpe
til at opnå det resultat er ikke alene den nye KIA
Soul og kraftigt opgraderede KIA Sportage, men også
KIA Optima, en mellemstor personbil, der nu har fået
et facelift og byder på masser af udstyr, 7 års
garanti og en attraktiv prissætning – har KIA
stillet i udsigt – vil blive lanceret herhjemme i
august.
Man lægger ud med den sedan-version, der kendes fra
udenlandske markeder (vi prøvekørte hybrid-udgaven
af KIA Optima for et par år siden –
læs den korte test af den hidtidige KIA Optima
Hybrid hér >>>). Siden følger en Hatchback
udgave i 2016. Alene introduktionen af KIA Optima
forventes at øge KIA’s salg i Danmark med 400
stykker.
Location-shot: Et kuriosum fra Sicilien, hvor KIA
testkørslerne fandt sted: Enna-Pergusa racerbanen,
smukt beliggende rundt om en sø, 100 kilometer fra
den ofte sprudlende Etna vulkan. |