First World Test: KIA Soul 
							  
							
							
							
							
							
							  
							First World Test: KIA Soul Del 2 
							  
							
							
							
							
							
							  
							First World Test: KIA Sportage. Genève Motorshow: 
							KIA Soul EV. Inteview: Lene Meidal Iversen, 
							PR-ansvarlig, KIA  
							 
							
							Egentlig ville vi gerne have illustreret KIA lige nu 
							med en sprudlende Etna. Men udover, at den 
							sicilianske vulkan er forholdsvis rolig for tiden, 
							nåede vi aldrig derover i forbindelse med de første 
							internationale prøvekørsler af den nye KIA Soul og 
							den gennemgribende opdaterede KIA Sportage, som godt 
							nok fandt sted på Sicilien, man det var den vestlige 
							del, der blev kørt på. 
							
							  
							
							Så KIA måtte selv stå for det med at sprudle. Det 
							har den koreanske bilfabrik, der er den ene halvdel 
							af Hyundai koncernen, da heller ikke svært ved. Som 
							et af de ganske få bilmærker har KIA nemlig fremgang 
							på det europæiske bilmarked, der ellers kendetegnes 
							ved tilbagegang. Oven i købet i styktal. 
							
							  
							
							Nr. 5 i verden 
							
							På det globale personbilsmarked ligger Hyundai-KIA 
							koncernen på 5. pladsen (ambitionen er at blive nr. 
							3), og ser man på KIA isoleret, er salget af KIA 
							biler på verdensplan blevet fordoblet siden 2008. 
							Selv fra 2012 til 2013, steg salget med 1,4 procent, 
							men salget steg også for de øvrige bilmærker i den 
							globale Top-5, så det var mindre bemærkelsesværdigt. 
							
							  
							
							Men i Europa, hvor bilsalget har været i 
							tilbagegang, ikke mindst i de sydeuropæiske lande, 
							er salget af KIA biler ikke desto mindre steget med 
							50 procent siden 2008 og markedsandelen er næsten 
							blevet fordoblet. Selv i 2013 steg salget, godt nok 
							ikke helt så meget som for Skoda, der oplevede en 
							stigning på 3,7 procent. Men KIA glæder sig over 
							stigningen på 0,1 procent, svarende til 338.000 
							biler set i lyset af, at bortset fra Skoda og 
							Toyota, der oplevede en moderat stigning på 0,4 
							procent, faldt salgstallene for alle andre. 
							
							  
							
							Nye modeller på vej 
							
							Væksten skal fortsætte og alene i år og 2015 
							lancerer KIA tre helt nye modeller, hvoraf Soul er 
							den ene. Og i Europa er det nu besluttet, at den 
							store mellemklasse sedan, Optima, skal introduceres 
							– fordi man tror, at markedet nu er klar til det. 
							Det kommer formentlig til at ske allerede dette 
							efterår. Totalt set er det ambitionen at nå 400.000 
							solgte biler i Europa i 2015. 
							
							  
							
							Yderligere er der planlagt introduktion af seks helt 
							nye modeller i perioden 2016-2018. 
							
							  
							
							Ser man specifikt på den ene af de bilmodeller, der 
							var til rådighed under testkørslerne på Sicilien (KIA’s 
							største succes i Europa, den mellemstore SUV, KIA 
							Sportage), er det interessant, at andelen af det 
							såkaldte C-SUV marked ud af det samlede 
							personbilsmarked steg fra 5 til 10 procent i 
							perioden 2008-2013. I samme periode faldt det 
							samlede salg af personbiler i Europa fra 16,7 
							millioner til 13,6 mio. 
							
							  
							
							Og markedet for de mindre såkaldte B-SUV biler, som 
							den nye KIA Soul kategoriseres i, forventes at stige 
							fra de 400.000 solgte biler i Europa i 2013 til ikke 
							mindre end 700.000 biler i 2016. Det er naturligvis 
							den del af markedet, KIA ønsker at få en endnu 
							større bid af, vel vidende, at netop det marked er 
							meget hårdt med ikke færre end 12 bilmodeller i den 
							kategori af forskellige mærker. Derfor satses der så 
							hårdt hos den koreanske bilfabrik. 
							
							  
							
							KIA i Danmark 
							
							Hos KIA i Danmark har man også svært ved at få 
							armene ned. 2012 var KIA Import Danmarks bedste år 
							nogensinde med i alt 10980 solgte biler. 2013 
							udviste en beskeden tilbagegang på sølle 0,24 
							procent, givet af at isæt KIA Picanto fik hård 
							konkurrence fra VW koncernens tre nye småbiler. 
							
							  
							
							Det rakte til en samlet 8. plads på det danske 
							marked. Men man er meget ambitiøs og sigter mod en 
							”Top-3” i 2020. Blandt de nyheder, der skal hjælpe 
							til at opnå det resultat er ikke alene den nye KIA 
							Soul og kraftigt opgraderede KIA Sportage, men også 
							KIA Optima, en mellemstor personbil, der nu har fået 
							et facelift og byder på masser af udstyr, 7 års 
							garanti og en attraktiv prissætning – har KIA 
							stillet i udsigt – vil blive lanceret herhjemme i 
							august. 
							  
							
							Man lægger ud med den sedan-version, der kendes fra 
							udenlandske markeder (vi prøvekørte hybrid-udgaven 
							af KIA Optima for et par år siden –
							
							læs den korte test af den hidtidige KIA Optima 
							Hybrid hér >>>). Siden følger en Hatchback 
							udgave i 2016. Alene introduktionen af KIA Optima 
							forventes at øge KIA’s salg i Danmark med 400 
							stykker. 
							 
							
							
							
							  
							
							Location-shot: Et kuriosum fra Sicilien, hvor KIA 
							testkørslerne fandt sted: Enna-Pergusa racerbanen, 
							smukt beliggende rundt om en sø, 100 kilometer fra 
							den ofte sprudlende Etna vulkan.   |